המדינה במסר חד לחיפה כימיקלים: להיערך לריקון מכל האמוניה

המשרד להגנת הסביבה הודיע למנכ"ל חיפה כימיקלים כי על החברה לעשות הכול כדי לעמוד בפסק הדין שחייב אותה לרוקן את מכל האמוניה עד 18 בספטמבר

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

המשרד להגנת הסביבה דן היום (ב') עם מנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר, בנושא יישום פסק הדין של בית המשפט העליון מיום חמישי האחרון. כזכור, בית המשפט העליון לא קיבל את ערעורה של חיפה כימיקלים, שביקשה לדחות את מועד ריקון מכל האמוניה במפרץ חיפה לינואר 2018, אך הסכים לאפשר דחייה קצרה יותר - ל-8 בספטמבר השנה.

בנוסף, בית המשפט פסק כי החברה לא תוכל לקבל היתר רעלים הדרוש כדי להמשיך לייבא אמוניה ולהמשיך בפעילות התקינה של מפעל, וזאת עד לריקונו המלא של המכל. בכך, למעשה, מתומרצת החברה להזדרז כדי לחזור לפעול. נזכיר כי החברה הפסיקה את תהליך הייצור כבר במארס.

עם זאת, בחיפה כימיקלים עדיין טוענים כי אין דרך מהירה ובטיחותית לריקון המכל לפני סוף השנה - מועד אותו ביקשה החברה בערעורה לעליון. כעת החברה צריכה להגיש, עד יום חמישי (3.8), תוכנית ריקון חדשה שתעמוד במועד החדש שהוקצב לה.

במכתב שנשלח מהמשרד להגנת הסביבה למנכ"ל החברה אמש (א'), נכתב כי "לא תתקבל אמירה לפיה לא ניתן לבצע את האמור בפסק הדין. על חברת חיפה כימיקלים להציע כל תוכנית שתאפשר עמידה בפסק הדין, לרבות ציון הסיכונים והכשלים העלולים לנבוע מיישומה, לצד האמצעים המוצעים על-ידי החברה להתמודדות עם סיכונים וכשלים אלה".

לגבי המפעל של חיפה כימיקלים בדרום, במשרד להגנת הסביבה מבהירים כי על החברה להגיש "בקשה מסודרת ומפורטת להיתר רעלים, הכוללת את כלל מרכיבי האחסון, התפעול והמיגון". גם המפעל של חיפה כימיקלים בדרום הפסיק לפעול בחודש מארס, ובעבר הגישה הנהלת המפעל בקשה לקבלת היתר רעלים לצורך יבוא אמוניה באמצעות איזוטנקים מחיפה.

בהחלטתו מתח העליון ביקורת על התנהלות חיפה כימיקלים והאשים אותה במרומז כי שינתה את שיטות הריקון של המכל במטרה "להרוויח זמן" ולדחות את מועד ריקונו. השופטים רמזו גם כי המשרד להגנת הסביבה סייע לחיפה כימיקלים בהתנהלות זו, בכך שאישר לה לעבור משיטת ריקון אחת לשנייה. ראוי לציין כי בעבר הייתה גישתו של המשרד להגנת הסביבה זהה לחלוטין לעמדת חיפה כימיקלים בכל הנוגע לריקון המכל.

"לא ניתן יד להתנהלות שכזו", כתבו השופטים בפסק דינם, "ואולם בשים לב שעמדנו בפני העובדה המוגמרת, ובהתחשב בכך שטובת הציבור ובטיחותו היא בראש מעיינינו - נאשר דחייה נוספת ואחרונה לריקון סופי ומוחלט של המכל עד לתאריך 18.09.2017".

במכל בעל הקיבולת של 12,000 טונות אמוניה נותרה בכמות של פחות מ-2% מהנפח, והנושא העיקרי שנמצא על סדר היום הוא החלופות ליבוא ואחסון של החומר הרעיל. חברת כיל, הנמצאת בשליטת עידן עופר, כבר החלה לייבא אמוניה בכוחות עצמה בתחילת החודש על-ידי שימוש באיזוטנקים, וקיבלה לכך אישור מהמשרד להגנת הסביבה. חלופה זו בעייתית יותר עבור חיפה כימיקלים, הנזקקת לכמות אמוניה גדולה פי כמה מהכמות שצורכת כיל.