בג"ץ ערוץ הכנסת: מועצת הכבלים עומדת על הבחירה בערוץ 20

לאחר שקיימה בשבוע שעבר דיון נוסף במכרז, בעקבות עתירת חדשות 2 ו-RGE, קבעה המועצה כי "התוכנית העסקית של ערוץ 20 אכן חסרה, אך אין בכך כדי להפוך את ההצעה ל'הצעה תכסיסנית'" ■ כעת חוזרת הסוגיה להכרעת בג"ץ

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

מועצת הכבלים והלוויין השיבה אתמול (א') לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד זכייתו של ערוץ 20 במכרז על הפעלת ערוץ הכנסת ב-10 השנים הבאות. בתשובה, שהוגשה באמצעות הפרקליטות, נכתב כי לאחר דיון נוסף שקיימה המועצה בשבוע שעבר בטענות שעלו מהעתירות שהוגשו על-ידי חדשות 2 ועל-ידיRGE, היא החליטה להותיר על כנה את זכייתו של ערוץ 20 במכרז.

כזכור, לפני כשבועיים עצר בג"ץ את חילוף המפעילות שהיה אמור להתקיים ב-27 ביולי, והותיר בינתיים את הפעלת הערוץ בידי חדשות 2. החלטת בג"ץ הגיעה בין היתר על רקע בקשת המועצה עצמה לקיים דיון נוסף בטענות. דיון זה התקיים ביום שלישי שעבר, וההחלטה שהתקבלה בו מצורפת לתשובה שהוגשה לבית המשפט.

בהחלטה נכתב בין היתר כי לאחר דיון נוסף, בו נטלו חלק גם יועצי המכרז, שושנה רבן ודני רייכר, הגיעה המועצה למסקנה כי "התוכנית העסקית של הזוכה (ערוץ 20) אכן חסרה, אך החוסר שבה אינו מביא את ההצעה הזוכה לכדי 'הצעה תכסיסנית' (כפי שנטען בשתי העתירות, י' כ'), כלומר הוא אינו מעלה חשש באשר ליכולתה של הזוכה לעמוד בהצעתה במסגרת התקציב הסגור הנתון לערוץ".

בהחלטה ניתנת התייחסות מפורטת לכל אחת מהטענות שעלו בעתירות, ובסיום הדיון בהן מוסבר מדוע לדעת המועצה אין בפגמים שעלו כדי לפסול את הצעת ערוץ 20. כך לגבי יכולת הביצוע במסגרת התקציב, הרווח התפעולי השנתי, היכולות הטכנולוגיות ועוד.

המועצה התייחסה גם לחקירתו במשטרה של בעלי ערוץ 20, יצחק מירילשוילי, במסגרת החקירה המתנהלת בעניינו של השר אריה דרעי. "לדעת ועדת המכרזים, סוגיה זו, שלא עמדה לפניה בעת החלטתה המקורית, היא חשובה, ויש להביאה בחשבון ולשקול את כל הנובע ממנה בכובד-ראש, בפרט כאשר מדובר בעבירה של טוהר המידות", נכתב בהחלטת המועצה.

יחד עם זאת, על רקע העובדה שכרגע מדובר בחקירה בלבד, "ועדת המכרזים אינה סבורה כי יש, בשלב זה, מקום לפסול הצעה שזכתה בניקוד המרבי רק עקב נתון זה". במועצה מבהירים כי ימשיכו לעקוב מקרוב אחרי העניין, ו"ככל שיהיו התפתחויות, היא תתייחס לנושא בכובד-ראש".

לסיכום מציינים בוועדה כי "מדובר במכרז מורכב ורחב-היקף, כאשר בכל ההצעות נפלו פגמים כאלה ואחרים".

עוד נכתב כי ההצעה הזוכה של ערוץ 20 "מציעה ערוץ רב-פלטפורמות שמבקש ליצור חיבור רגשי של העם עם הכנסת... אין בלוח השידורים הרבה תוכניות פרשנות, והוא מלא בז'אנרים שלא שכיחים בערוץ הכנסת, כגון הומור ריאליטי ועוד".

עוד מוזכר כי ההצעה מתאפיינת "בז'אנרים שאינם 'ראשים מדברים ובטאלנטים לא שגרתיים". כזכור, בעבר נחשף ב"גלובס" כי הצעת ערוץ 20 כוללת בין היתר תוכניות עם הקומיקאי דודו ארז וכוכבת הילדים שיר מורנו.

לתשובה שהוגשה לבג"ץ מצורפת גם פנייתו של מנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ', למועצה, בה הוא מבקש לבצע את הליך החילוף בין חדשות 2 לערוץ 20 בהקדם. "אנו חוששים כי דחיית תקופת ההיערכות, כולה או חלקה, למושב הבא של הכנסת (שמתחיל ב-22 באוקטובר), עלולה להביא לפגיעה ברצף השידורים ובאפשרות לשדר מהכנסת מתחייב מהוראות החוק", נכתב בפנייה.