עובד לשעבר בחברת אופציות בינאריות: "שיקרתי בלי בעיה"

העובד לשעבר אמר את הדברים במהלך דיון ראשון שהתקיים בוועדת הרפורמות בהצעת חוק לתיקון חוק ניירות ערך, שתאסור על חברות בישראל להציע שירותי מסחר באופציות בינאריות ללקוחות ששוהים בחו"ל

אופציות בינאריות / צילום: shutterstock
אופציות בינאריות / צילום: shutterstock

"עבדתי בתעשייה הזו כשנתיים. הגעתי כי חבר אמר לי שהוא עובד כמנהל תיק השקעות, וזה נשמע לי מעניין. לא היה לי ניסיון בתחום. מהרגע שהגעתי התקשרתי ללקוחות ושכנעתי אותם להשקיע. יכולתי להגיד להם כל דבר שרציתי, להבטיח ולומר הכול, לשקר בלי בעיה, וכך גם כל מי שעבד איתי, רובם צעירים בגילי. רוב החברות בישראל מרוויחות על-ידי כך שהן לוקחות אחוזים מכספי ההשקעה, ולא משנה להן מה קורה לכסף אחר-כך. לכן כולם יפסידו בסוף" - כך סיפר הבוקר (ב') עובד לשעבר בחברת אופציות בינאריות, במהלך דיון ראשון שהתקיים בוועדת הרפורמות בהצעת חוק לתיקון חוק ניירות ערך, שתאסור על חברות בישראל להציע שירותי מסחר באופציות בינאריות ללקוחות ששוהים בחו"ל.

צעיר נוסף שעבד במשך תקופה קצרה באחת החברות, סיפר: "מיד אחרי השחרור קיבלתי הצעה מפתה לעסוק בתחום איסוף וניתוח איומי סייבר. בפועל היה מדובר באיסוף נתונים על אנשים, בעיקר מרשתות חברתיות, שמטרתו לספק 'לידים', מספרי טלפון או אי-מייל שהחברה אוספת כדי לשכנע לקוחות להצטרף. קיבלתי גם הצעות לבניית פלטפורמות שביקשו בין היתר להציג שווי שגוי של מניות. הכסף שהם מציעים הוא כל-כך מפתה שקשה מאוד להגיד לא. שכר של מתכנת בתחום האופציות הבינאריות מגיע לעד 40 אלף שקל חודש, וזה המון עבור חייל משוחרר. עבור בניית פלטפורמה מציעים בין 500 אלף למיליון שקל".

הדיון בוועדת הרפורמות, בראשות ח"כ רחל עזריה, נערך בעקבות חשיפתה של תעשיית האופציות הבינאריות תחת אור הזרקורים המסנוור של רשות ניירות ערך והתקשורת בשנים האחרונות. זאת, בין היתר, בסדרת כתבות ב"גלובס" שחשפה את התעשייה הבעייתית במערומיה - ופתחה תיבת פנדורה ממנה פרצו באחת שלל סיפורים של משקיעים מרחבי העולם, הטוענים שרומו במאות אלפי דולר-אירו שהועברו לחברות ישראליות ונעלמו כלא היו.

במארס 2016 אסרה רשות ניירות ערך לשווק אופציות בינאריות ללקוחות ישראלים על בסיס תפיסת הרשות כי "המסחר" באופציות בינאריות דומה למשחק הימורים. עם זאת, מאחר שחוק ניירות ערך מגן רק על משקיעים בישראל, זירות סוחר הממוקמות בישראל יכלו להמשיך ולהציע ללקוחות מחוץ לישראל לסחור באמצעותן במכשירים פיננסיים שונים ובפרט באופציות בינאריות, בלא הסדרה או פיקוח.

כתוצאה מכך החלו להגיע לרשות ניירות ערך בישראל, למשטרה ולרשויות אכיפה נוספות בארץ תלונות רבות וקשות מצד רשויות מחוץ לישראל ומצד אזרחים של מדינות זרות, בנוגע לפעילותן של חברות מישראל כלפי לקוחות במדינות שונות, בעיקר בזירת הפעילות של אופציות בינאריות. התברר כי בחלק מהמקרים המסחר המוצע בזירות הסוחר מהווה כסות לפעילות עבריינית, כגון פעילות המהווה מירמה והונאה.

על-פי דברי ההסבר להצעת החוק, "התופעה הגיעה כיום לממדים היוצרים הדים שליליים נרחבים בעולם, תוך גרימת נזק תדמיתי משמעותי לישראל בכלל, ולשוק ההון בישראל בפרט, ועלולה ללבות אנטישמיות".

הצעת החוק תסגור אמורה לסגור את הפרצה הקיימת כיום ותעניק סמכויות אכיפה לרשות ניירות ערך בנוגע לפעילותן של זירות הסוחר המנוהלות בישראל, אך פונות ללקוחות בחו"ל.

בנוסף, על-פי התיקון לחוק, הצעת מכשיר פיננסי מסוג אופציה בינארית או סוג אחר שיקבע שר האוצר, תהווה עבירת מקור לפי חוק איסור הלבנת הון.

בדיון על ההצעה השתתפו יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, נציגי אזרחים מהעולם שנפגעו מחברות בישראל העוסקות במסחר באופציות בינאריות, נציגי החברות, עובדים לשעבר ועוד.