מגדלי הדרים: על הממשלה לעשות ביטוח שערי מטבע לחקלאים

מגדלי ההדרים מתריעים: 2017 תהיה שנת מבחן להמשך קיום ענף הפרדסנות בישראל ■ מזכיר ארגון מגדלי ההדרים, חי בנימיני: "הפרדסנים נמצאים במשבר בגלל שערי המטבע שפוגעים בהם"

מגדלי ההדרים מתריעים: שנת 2017 תהיה שנת מבחן להמשך קיום ענף הפרדסנות בישראל. לדברי מזכיר ארגון מגדלי ההדרים, חי בנימיני, "הפרדסנים נמצאים במשבר בגלל שערי המטבע שפוגעים בהם. ספרד, למשל, קרובה לשוק האירופי, שם ההוצאות ביורו וכן הפדיון ביורו, ולכן אין להם בעיה להתמודד בשוק מבחינת שערי המטבעות. האיכות שלנו היא הטובה ביותר, אבל אין באפשרותנו להתמודד עם שערי מטבעות כה נמוכים".

בישראל פועלים כ-1,000 חקלאים המגדלים פרי הדר בכ-200 אלף דונם פרדסים ומייצרים כ-600 אלף טונות פרי הדר ליצוא, לתעשייה ולשוק המקומי. בשנים האחרונות נגרמו הפסדים כבדים לפרדסנים עקב נפילת שערי היורו והדולר וכן הייקור במחירי המים. הפרדסנים מתריעים כי אם לא יהיה שיפור ברווחיותם, הם ייאלצו לעקור בשנה הבאה עשרות אלפי דונמים בכל רחבי הארץ.

בנימיני מוסיף: "על המדינה לשמור על הענף ולמנוע מאיתנו לעקור את הפרדסים. אני קורא לממשלה לעשות ביטוח שערי מטבעות לחקלאים, לפני שרבים מהם יאלצו לעקור את עציהם או להיאלץ שלא לשתול".

בנימיני מדגיש כי מחירי המים הגבוהים שהחקלאים נאלצים לשלם עבור השתילה והגידול של פרי ההדר גבוהים מאוד, ולכן חקלאים רבים נאלצים לצמצם שטחי גידול או להפסיק לגדל.

לדבריו, "מרוקו מייצאת כמו ישראל לאירופה. חקלאי במרוקו משלם על קוב מים 30 אגורות לעומת חקלאי ישראלי שמשלם עבור אותו הגידול מחיר יקר פי כמה. בנוסף, שכר עבודה במרוקו הוא 10 דולרים ביום, לעומת השכר שמשלם החקלאי ליום עבודה, שהוא כ-60-70 דולר. הפרדסן הישראלי אינו יכול לעמוד בתחרות מעין זו".