תוכנית המתאר של הוד השרון אושרה בוועדה המחוזית מרכז

התוכנית, שאושרה היום למתן תוקף, כוללת תוספת פוטנציאלית של כ-27 אלף יחידות דיור בעיר ■ ראש העיר: "חסם מפני ניסיונות של בעלי עניין למקסם את רווחיהם על חשבון התושבים"

בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז שבמינהל התכנון באוצר אישרה היום (ב') למתן תוקף את תוכנית המתאר לעיר הוד השרון. נזכיר כי תוכנית המתאר היא פרי עבודה של שנים ארוכות, וכי בשנה האחרונה הוגשו כנגדה כ-1,800 התנגדויות שונות מצד תושבי העיר, יזמים, בעלי קרקעות ועוד.

תוכנית המתאר כוללת תוספת פוטנציאלית של כ-27 אלף יחידות דיור במקומות שונים בעיר, וזאת כדי לתת מענה לצפי גידול האוכלוסין בשנים הקרובות, שעתיד להגיע עד כ-150 אלף נפש.

בנוסף ליחידות הדיור התוכנית כוללת תוספת של 1.14 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-110 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ו-567 דונם המיועדים למבני ציבור. התוכנית גם מתייחסת להגדלת שטחי הציבור הקיימים בעיר כיום והיא כוללת תוספת של 1,160 דונם עבור שטחי ציבור פתוחים.

במסגרת דיוני הוועדה נשמעו התנגדויות רבות ולאחר שהוועדה דנה בהן התקבלו מספר החלטות הנוגעות לתוכנית המתאר. בין היתר הטילה הוועדה המחוזית על הוועדה המקומית בהוד השרון להכין מסמך מדניות בכל הכולל לבנייה חדשה בשכונות וברחובות הקיימים.

עד שמסמך המדיניות האמור לא יאושר, וכדי לא להקפיא את קידום התוכניות בעיר, אישרה הוועדה המחוזית לוועדה המקומית לאשר עד 15% מהיקף הזכויות בכל מתחם ומתחם בעיר. במקביל, באזורים בהם צפויה בנייה חדשה בשולי העיר, קבעה הוועדה המקומית כי כל מתחם יתכונן כמתחם שלם וייתן מענה לנושאי התשתיות. כמו כן קבעה הוועדה המחוזית כי במתחמים אלו תיקבע שלביות למתן היתרי בנייה על ידי הוועדה המקומית. כך, ייקבע רף של מתן היתרי בנייה בכפוף לתשתיות התומכות.

עוד קבעה הוועדה המחוזית כי תוכנית שאישרה העירייה לפני כשנתיים, המתייחסת לתמ"א 38 ברחבי העיר, היא תוכנית תקפה וכי תוכנית המתאר לא משפיעה עליה בכל הנוגע למתן זכויות בנייה. "תוכנית המתאר לא באה לשנות או לתקן תוכניות מאושרות" נמסר מהוועדה המחוזית בהקשר זה. "תוכנית הר/38 היא תוכנית שניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה. החשש שתוכנית המתאר תפגע בתוכנית הזו עלה בדיונים, וזה לא יקרה".

עוד נמסר מהוועדה המחוזית לאחר אישור התוכנית כי "התוכנית קובעת כי בנייה לגובה תעשה רק באזורים בהם התשתית התחבורתית תאפשר זאת וכוללת פיתוח ציר עירוני המורכב משטחים פתוחים עירוניים שיקשר בין חלקי העיר והנחלים, הקמת שבילים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים שיתרמו לחיזוק הקשר בין חלקי העיר השונים ובינם לבין אזורי התעסוקה. התוכנית שמה דגש על פתרונות תחבורה המבוססים על מגוון רחב של מערכות הסעת המונים בהם רכבת ישראל, רשת שבילי אופניים, רשת תחבורה ציבורית, והנחיות ליצירת מרחב ציבורי איכותי תומך חיי הליכה פעילים, והנגשת מוקדי המסחר והתעסוקה. כמו כן, הקו הצהוב של הרכבת הקלה שנמצא בשלבי תכנון ייתן מענה תחבורתי ויחבר את הערים כפר-סבא, הוד השרון, רמת-השרון, הרצליה, רמת-גן, גבעתיים, תל-אביב וחולון".

חשוב לציין בנקודה זו, שתוכנית המתאר האמורה אינה כוללת את שטחי העיר הנמצאים ממערב לכביש 4 וכלולים בתחום תע"ש השרון. חלק מההתנגדויות שהוגשו כנגד התוכנית התייחסו לנקודה זו, ולחשש כי תוספת משמעותית של יחידות דיור במסגרת תוכנית זו מצריך התייחסות כבר בתוכנית המתאר הנוכחית. מהוועדה המחוזית נמסר היום בהקשר זה כי: "תכנון שטחים אלה הנמצאים בתחומן של מספר רשויות מקומיות, נעשה בתוכנית נפרדת שקודמה על ידי הוועדה המשותפת למחוזות תל-אביב ומרכז, שנתנה מענה גם לסוגיות התחבורה במתחם. יחד עם זאת, תוכנית המתאר סימנה חיבורים מהעיר למתחם וממנה אליו".

התוכנית הוכנה ע"י משרד "נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים".

מתכננת מחוז מרכז, דניאלה פוסק, אמרה היום עם אישור תוכנית המתאר: "תוכנית המתאר של הוד השרון מביאה בשורה ירוקה לעיר, תוספת פארקים וריאות ירוקות, הקמת שבילי אופניים וקידום תחבורה ציבורית. התוכנית עושה את האיזון הראוי בין פיתוח ובין שמירה על הסביבה".

מעיריית הוד השרון נמסר היום: "לאחר ששמעה את עמדת הוועדה המקומית ואת עמדות המתנגדים לתוכנית, החליטה הוועדה המחוזית לאשר את תוכנית המתאר לעיר. התוכנית אושרה בהתאם לנוסח שהוצע על ידי עיריית הוד השרון ושקודם על ידי אנשי המקצוע. בהחלטתה דחתה הוועדה המחוזית את התנגדויותיהם של מאות בעלי עניין אשר ביקשו להוסיף כ-13 אלף יחידות דיור מעבר לקבוע בתוכנית. התוכנית כוללת תוספת של כ-27 אלף יחידות דיור, 10,000 יחידות מתוכן מאושרות וייבנו ב-20 השנים הבאות, כ-8,500 מתוכן הן יחידות דיור המיועדות לביצוע במסגרת הליכי התחדשות עירונית. יתר יחידות הדיור שבתוכנית מוגדרות על ידי הצוות המקצועי כיחידות לדורות הבאים".

לדברי מהנדס העיר הוד השרון, אדריכל סרג'יו ווילנסקי: "מדובר בתוכנית המאזנת באופן הנכון ביותר, בין הצורך של המדינה לספק פתרונות דיור לשמירה על איכות חייהם של תושבי הוד השרון. הוד השרון תמשיך ליהנות מצפיפות דיור נמוכה יותר מאשר ערים בסדר גודל דומה ומכמות שטחים פתוחים וירוקים רבה יותר מבערים אחרות. עמדנו על כך שהתקדמות התוכנית תהיה משולבת, תוך שמירה על האופי של הוד השרון כעיר ירוקה".

ראש העיר, חי אדיב, אמר לאחר אישור התוכנית: "התוכנית שומרת על ודאות תכנונית ומהווה חסם מפני ניסיונות של בעלי עניין למקסם את רווחיהם על חשבון התושבים. התוכנית תבוצע באופן מדורג המשלב בין סוגי בנייה שונים".