מדוע וכיצד בוטל הסכם "הפסקת האש" בין קופות החולים?

שבוע לאחר חשיפת "גלובס" בדבר טענת הרשות להסדר כובל המנוגד לדין, יצאו רשות ההגבלים ומשרד הבריאות בהכרזה לפיה ההסכם מבוטל ■ בנוסף: כל פעולה לריסון התחרות שתחייב תיאום בין הקופות תובא לאישור הרשות

 רופאים / צלם: shutterstock
רופאים / צלם: shutterstock

שבוע לאחר שנחשף ב"גלובס" כי רשות ההגבלים העסקיים הבהירה למשרד הבריאות שהסכם "הפסקת האש" בין ארבע קופות החולים ובהובלת המשרד עולה כדי הסדר כובל המנוגד לדין, מסרו ברשות ובמשרד הבריאות הודעה משותפת - ולפיה ההסכם מבוטל הלכה למעשה.

על פי ההודעה, שגובשה בתום פגישה בין מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב לבין הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין, סוכם בין הצדדים: "קופות החולים לא יהיו רשאיות להסכים ביניהן על אי תחרות בנוגע לשכירת שירותיהם של רופאים", וכי "מקרים פרטניים בהם נידרש תיאום בין הקופות לטובת קידום האינטרס הציבורי יובאו בתיאום עם גורמי הממשלה הרלוונטיים בפני הממונה על ההגבלים לצורך מתן פטור זמני וספציפי בהתאם למידת הפגיעה בתחרות".

עוד סוכם בין הצדדים, כי משרד הבריאות יעמוד בקשר עם כל קופה בנפרד בנוגע להסדרת מעבר רופאים בין הקופות "באופן שישרת מיטבית את האינטרס הציבורי ובהתאם לעקרונות הזמניים שנקבעו על ידי המשרד". הובהר כי בשבועות הקרובים תימשך עבודת המטה במשרד הבריאות בנוגע לאסדרת כללי מעבר של רופאים בין הקופות.

הסכם "הפסקת האש" שהעלה את קצפם של בכירי רשות ההגבלים, קבע כי במשך שלושת החודשים הקרובים קופת חולים לא תורשה "לגנוב" רופאים מקופה אחרת כל עוד מדובר ברדיוס של 30 ק"מ, כאשר בתקופה זו ינסו הצדדים לגבש פתרון קבע תוך שיתוף פעולה מצד הנהלת המשרד. הסיכום הזה גובש במשרדו של מנכ"ל משרד הבריאות, כאשר בפגישה נכחו כל ארבעת מנהלי קופות החולים וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יאיר פינס.

מה שהוביל לאותה הסכמה היא תחרות אגרסיבית במיוחד בין קופות החולים בעיקר בשכונות מסוימות בירושלים, בחלק מאזורי הפריפריה ובמגזר הערבי. בקופות החולים, בעיקר מכבי ומאוחדת, "גילו" את הפוטנציאל הכלכלי שטמון במשפחות מרובות ילדים (הקופות מתוקצבות "פר ראש") והן משקיעות משאבים רבים כדי להעביר את המבוטחים האלה אליהן.

מדובר, בין היתר, בהקמת מרפאות חדשות, מכוני דימות ושירותים נוספים, כמו גם העסקת "מתאמי קשרי קהילה", בעיקר במגזר החרדי, שתפקידם הוא להעניק שירות מיטיב לקהילה שלהם - מסיוע בביורוקרטיה ועד קיצור תורים. מעל כל אלה, ההשקעה המרכזית היא בגיוס רופאים עצמאיים בקהילה, כאשר אל מול המחסור הקיים, מדובר למעשה ב"גנבה" של רופא מקופה אחת לשנייה - תוך עמידה על כך שהרופא יעניק לה שירות בלעדי.

במכתב ששלח בשבוע שעבר לכל המעורבים בפגישה עו"ד פול מרקוס מהמחלקה המשפטית ברשות ההגבלים, הוא כתב: "הסכמות כאמור עלולות לעלות כדי הסדר כובל כהגדרתו בסעיף 2 לחוק ההגבלים העסקיים. לאור האמור, ככל שבדעתכם להיות צד להסדר האמור, שומה עליכם לפנות לקבלת אישור או פטור להסדר בדרך הקבועה בחוק". מרקוס הבהיר במכתבו כי הסיכום שיצא ממשרדו של בר סימן טוב או כל סיכום אחר דינו להתבטל למעשה, אלא אם יוחלט אחרת: "למען הסר ספק, מובהר כי אין לפעול על פי ההסכמות האמורות בטרם קבלת החלטה לאשר או לפטור את ההסדר כאמור".

הסיכום השנוי במחלוקת גרר גם התנגדות חריפה מצד ארגוני הרופאים, שטענו כי מדובר בשלילה בלתי חוקית של חופש העיסוק שפוגעת הן בעובדים והן בצרכני הבריאות. במשרדי הבריאות והאוצר סבורים מנגד כי מדובר בתחרות שמיטיבה רק עם הכיס של קומץ רופאים, בלי שהיא משפרת את איכות השירות וכל זאת על חשבון משלם המסים.