חברות ההיי-טק בהודו נלחמות בהטרדות מיניות

בהודו מנסים לבלום את תופעת ההטרדות המיניות בחברות ההיי-טק, שהפכו לאחרונה למכה בעמק הסיליקון

חברת The Viral Fever. המנכ”ל התפטר / צילום: אתר החברה
חברת The Viral Fever. המנכ”ל התפטר / צילום: אתר החברה

בעוד פרץ של שערוריות הטרדה מינית מטלטל את עמק הסיליקון, מפתחות חברות סטארט-אפ בצדו השני של כדור הארץ תוכניות ואסטרטגיות כדי להימנע ממצב דומה.

משקיעים ויזמים הודים פועלים להידוק הפיקוח על האנשים מאחורי חברות הטכנולוגיה המבטיחות - החל במחויבות לבדיקות רקע מעמיקות יותר של מייסדי חברות, וכלה בהקמת ועדות פנימיות לטיפול בתלונות.

זה זמן רב שעמק הסיליקון משמש כמקור השראה לחברות סטארט-אפ הודיות, אך השערוריות שבהן היו מעורבים לאחרונה דייב מקלור מ-500 Startups, כריס סאקה מ-Lowercase Capital וג'סטין קלדבק מ-Binary Capital, הפכו את המתרחש בעמק לאות אזהרה. טראוויס קלאניק אולץ לפרוש מאובר בעקבות שורת פרשות מעוררות מחלוקת, כולל טענות כי לא טיפל כיאות באפליה מגדרית.

"עכשיו תפסנו שזה עלול להגיע לפרופורציות עצומות", אמר המשקיע קרישנאן גאנש. "כפי שמוכיח הסיפור של אובר, גם חברה בעלת ערך עצום שלמייסדה יש מעמד אייקוני עדיין עלולה להיחשף לטלטלה שמזעזעת את יסודותיה".

בחברות שנמצאות בפורטפוליו של גאנש גובשה מדיניות שמכתיבה התנהגות מקובלת ואפס סובלנות כלפי חריגות ממנה. ההתנהגויות שנאסרו כוללות לטישת עיניים, בדיחות סקסיסטיות ופניה לעובדות בכינויים כמו "מותק" ו"בובה". גאנש השקיע בין השאר בחנות המכולת המקוונת Bigbasket וספקית שירות הבריאות הביתי Portea.

לצד הביקורת הפיננסית והמשפטית של חברות סטארט-אפ, מגבירים המשקיעים את בדיקות הרקע של מייסדי החברה, לדברי גאנש. הוא נשא את דבריו בפני כ-200 משתתפים, שמחציתם היו גברים, בכנס שערכה בבנגלור ואני קולה, מייסדת משותפת של קרן הון סיכון בת 650 מיליון דולר, Kalaari Capital. קולה אמרה כי החליטה לערוך את הכנס במאיץ הסטארט-אפים Kstart לאחר שהבחינה בהיעדרו של שיח מקומי על סוגיית ההטרדה המינית והאפליה המגדרית.

היא אמרה כי בקרן שלה, ובכל חברות הסטארט-אפ של הקרן, יושמו תוכניות שבמסגרתן עברו המייסדים הכשרה להתמודדות עם סוגיות הטרדה מינית והתנהגויות לא-הולמות.

"לתת לנשים את האומץ"

"אנשים חייבים להוציא אל האור את סוג ההתנהגות הזה. רק דיאלוג פתוח ייתן לנשים את האומץ הדרוש", אמרה קולה. "זו לא במה להבעות זעם, וזה לא אקטיביזם, אלא פורום לשיתוף פתרונות שיכולים לחולל שינוי", הוסיפה קולה, שלקרן שלה יש אחזקות ביותר מ-60 חברות סטארט-אפ, כולל חברת הסטארט-אפ בעלת השווי הרב ביותר במדינה, Flipkart Online Services Pvt.

השערוריות בעמק הסיליקון חולשות על הכותרות, אך גם בהודו אין מחסור בשערוריות מין. מנכ"ל The Viral Fever, חברת סטארט-אפ שמספקת שירותי בידור ברשת, התפטר במועד מוקדם יותר הקיץ לאחר שעובדת לשעבר האשימה אותו בהטרדה מינית. נגד אחד ממייסדי ScoopWhoop, חברת סטארט-אפ שפועלת בתחום המדיה הדיגיטלית, הוגש כתב אישום לאחר שהועלו נגדו טענות דומות. החברה שלחה אימייל שבו היא מגנה הטרדה מינית במקום העבודה, ומציינת כי הפנתה מקרה זה לוועדת התלונות שלה במקביל לשיתוף פעולה עם חקירת המשטרה.