באר-שבע: תוכנית מתאר חדשה תגדיל העיר ל-340 אלף נפש

התוכנית תופקד להתנגדויות הציבור ■ תחליף את תוכנית המתאר הנוכחית, הקיימת מזה כ-50 שנה ■ כוללת תוספת של 13 אלף יחידות דיור ו-4 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ותעשייה

בנייה בבאר שבע / צילום: אייל פישר
בנייה בבאר שבע / צילום: אייל פישר

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית מתאר לעיר באר-שבע. את התוכנית, שערך משרד מן-שנער אדריכלים, יזם מינהל התכנון בשיתוף עיריית באר-שבע. מדובר בתוכנית שתחליף את תוכנית המתאר הנוכחית שאושרה בשנת 1970.

התוכנית כוללת תוספת של כ-13 אלף יחידות דיור, והיא אמורה לתת מענה להיקף אוכלוסייה של 340 אלף תושבים עד שנת 2030. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה תוספת של 4 מיליון מ"ר תעשייה ותעסוקה. זאת באמצעות שינוי אזור התעשייה והפיכתו בעתיד לאזור עם שימושים מעורבים הכולל מגורים, מסחר ותעסוקה. כמו כן, התוכנית מסמנת במזרח העיר אזור להקמת בית חולים ציבורי שני שיוקם בסמוך לשני הכבישים הארציים- כביש 25 דימונה-אשקלון וכביש 40 באר-שבע-תל אביב. בית החולים יוקם באזור תעסוקה ייחודי שמכוון לרפואה ומחקר רפואי, בו יוקמו בין היתר פארמטק, מעבדות מחקר ושירותים תומכי בריאות ורפואה.

התוכנית קובעת כי מרבית שטחי המסחר והמשרדים ירוכזו במרכז העיר תוך חיבור דרך חברון למרכז העסקים הראשי של העיר. זאת, כדי למנוע פיתוח אזורי תעסוקה מרוחקים ומנותקים מהעיר ונדידת המסחר לשולי העיר. התוכנית מייעדת את אזור ה"מרכז האזרחי" למרכז העסקים הראשי של המטרופולין. אזור זה יהפוך על פי התוכנית לאזור מעורב שימושים הכולל מגורים, מסחר, משרדים, מוסדות ציבור, תרבות וחינוך, מלונאות ופנאי.

שדרות רגר, החוצה את העיר מהכניסה בצפון ועד לעיר העתיקה בדרום, תהפך לשדרה המרכזית של העיר. בשדרה ממוקמים מוסדות ציבור מרכזיים כמו קמפוס האוניברסיטה, המרכז הרפואי סורוקה, המשכן לאמנויות הבמה, בית יד לבנים ובניין העירייה. התוכנית מציעה להפוך את הכביש הרב-נתיבי הקיים ברחוב לשדרה עירונית, בה יוקם נתיב ייעודי עבור מערכת הסעת המונים תוך עיבוי וחידוש בנייני המגורים הקיימים ברחוב.

מנהל אגף בכיר לתכנון מקומי במינהל התכנון, אהוד יוסטמן מסר כי: "מרכיב מרכזי בתוכנית הינו צמצום הפערים בין השכונות הוותיקות לחדשות על ידי התחדשות עירונית ויצירת רצף בנוי בין השכונות, במקום אוסף של שכונות שאינן מחוברות ביניהן. הבנייה החדשה בשכונות הוותיקות תיצור הזדמנות לשיפור איכות מלאי הדיור העירוני וגיוונו, ולהתחדשות המרחב הציבורי".