אורחים פורחים: פסטיבל הכדורים הפורחים חוזר לפארק הבשור

בשבוע הבא בפארק הלאומי אשכול יתקיים פסטיבל בינלאומי של כדורים פורחים, ובמסגרתו ייערך מטס ובו כ-16 כדורים, חלקם ייחודיים בצורתם ובצבעיהם

כדור פורח הוא המצאה שמהלכת קסם על אנשים כבר מאות שנים, מאז הפריחו האחים מונגולפייה את הכדור הראשון במאה ה-18. למשפחתם היה בית מלאכה לייצור נייר, והם הבחינו שחלקיקי אפר ונייר מתרוממים מעלה כשהם מעל האש. השניים החלו לבחון את התופעה בעזרת שקיקי נייר. במהלך הניסיונות, שבוצעו על-ידם ועל-ידי אחרים, הוגדלו ושוכללו הבלונים.

ב-21 בנובמבר 1783 נערכה הטיסה המאוישת הראשונה. המלך לואי ה-16 הורה לשלוח עם הבלון אסירים מורשעים, אך כשפיזיקאי צעיר בשם ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר והמרקיז פרנסואה ד'ארלנדה ביקשו לקבל את הכבוד להיות הראשונים, הוא נעתר לבקשתם. במשך 25 דקות שבהם טסו בשמי פריז הם גמאו כ-9 קילומטרים בגובה של כ-100 מטרים ונחתו בשלום ברובע ה-13. מאז, השתכלל מבנה הכדורים הפורחים: החומרים שמהם הם עשויים קלים וחזקים יותר, וחומר הבעירה הוא גז ולא תבן. כמובן שגם יכולות ההיגוי האווירי והניווט השתכללו ועמם גם העיצוב.

באירופה ובארצות הברית מתקיימים מדי שנה פסטיבלים של כדורים פורחים, שבהם עשרות כדורים בשלל עיצובים ממלאים את השמיים. גם אצלנו זה עומד לקרות בשבוע הבא, בפארק הלאומי אשכול שבחבל הבשור: פסטיבל בינלאומי של כדורים פורחים, ובמסגרתו ייערך מטס ובו כ-16 כדורים, חלקם ייחודיים בצורתם ובצבעיהם.

בין הכדורים הפורחים יימצא הבלון "ואן גוך" שנצבע בדמות דיוקנו של הצייר. זהו הכדור הפורח המבוקש ביותר בפסטיבלים ברחבי העולם. צביעתו נחשבת לצביעת הכדור המורכבת ביותר שנעשתה עד היום. "פנדה" הוא כדור פורח צבוע שחור-לבן, ועליו דמויות של בעל החיים האהוב. הבלון הזה לא רק יפה, יש לו אג'נדה: מטרתו היא להעלות את המודעות לבעלי חיים בסכנת הכחדה ולשמירה על איכות הסביבה. "פנדה" יוטס על-ידי אייק וויסר, הראשון שחצה את הקוטב הצפוני בכדור פורח.

"hopper Cloud" הוא כדור פורח יוצא דופן. ניתן יהיה לזהותו בקלות בהיותו נעדר סל. הטייס שלו ישב בתוך רתמה דמוית דרגש קטן ורגליו ישתלשלו מטה באוויר.

החברה הישראלית "סקיי טרק כדורים פורחים" תנהל את תחום התעופה בפסטיבל ותציג את "זולו הקוף המעופף" - הכדור הפורח הישראלי הראשון שלו צורה ייחודית. לצד הכדורים הפורחים, יוצגו בלוני הליום עצומים בצורות של בעלי חיים שונים. עם עליית הכדורים הפורחים לאוויר, יערכו שני צנחנים שמגיעים במיוחד מהולנד צניחה מכדור פורח בגובה 120 מטר בלבד.

הכדורים ינופחו עם שחר, סביב הזריחה, ושווה להתאמץ להגיע מוקדם או לישון בשטח מבעוד מועד, ולראות איך מנפחים את הבלונים על הקרקע עד לייצובם אנכית, קודם שיתרוממו אל-על.

מדהים לחזות בניפוח ההדרגתי של הכדור הפורח: בעזרת להבת אש גדולה מחומם האוויר הכלוא בו, ומביא לכך שהכדור לובש את צורתו המתוחה, העגולה. הלהבה הזו היא כוח העילוי של הכדור והיא רושפת כדרקון במהלך הטיסה.

בסיור המוקדם לעיתונאים הטיס את הכדור מורן איצקוביץ', הבעלים של חברת Over Israel. הרגע שבו ניתק פתאום הסל מהקרקע, כשרק תחתיתו הפרידה בינינו לבין התהום שהלכה ונפערה, היה מרהיב ומרגש כאחד.

איצקוביץ' בחר לפתוח בטיסה נמוכה, "טרק לעצלנים" הוא קרא לזה. ריחפנו בגובה מטרים ספורים מעל הקרקע, מעפילים במעלה גבעות מתונות, גולשים במדרונות, צולחים גאיות קטנים, סוקרים שבילים צרים של בעלי חיים וצופים בעדר צבאים שנס מפנינו. למרבה ההפתעה המבט מטה, כשרוכנים מהסל הקטן החוצה ומטה, מלווה בשלווה סטואית ובשקט רב. זה לא מפחיד? תמיד שואלים. ובכן, כלל לא!

ובחזרה לפסטיבל. פארק אשכול הוא גן לאומי המשתרע על גדותיו של נחל הבשור. כאן נובע עין הבשור, ריכוז נביעות של מים חמימים ומליחים, שמשמשים להשקיית המדשאות והעצים, וחלקם מוזרם בפלג לבריכות שכשוך, שאהובות על ילדים.

כדאי להישאר גם ללילה, שכן אחרי השקיעה יהיו מופעי להטוטנות ואקרובטיקה ואפשר יהיה לצפות במופע "בקצב האור" של קבוצת פירומניה. הרקדנים יופיעו כשהם לבושים חליפות לדים ויתופפו על תופי אור. בהמשך הערב, שבו יהיו גם זיקוקים, ינופחו על הקרקע כל הכדורים הפורחים ולצלילי מוזיקה קצבית תובער בהם אש לסירוגין. 11-10.8 כרטיס הכניסה (175 שקל לאדם, חבילה משפחתית: 475), כלולה האפשרות ללון בחניון הלילה במקום, שבו שירותים, מקלחות חמות, פינת בישול, מקררים ועוד (לפרטים: www.habsor.co.il).