צפו: מחקר חדש חשף שיטה מקורית ויעילה להצפין מידע

מחקר חדש ופורץ דרך שהציג שיטה ליצירת שפת קוד שבאמצעותה ניתן להצפין בקלות מידע מסוגים שונים, משתמש בעקרונות מתחום ה-DNA ■ צפו בווידאו

מחקר dna/ צילום: שאטרסטוק
מחקר dna/ צילום: שאטרסטוק

ניתן לחשוב על מולקולות ה-DNA כעל ספרים המכילים את המידע הגנטי של היצור שהם נמצאים בו. אותו מידע קובע אילו חלבונים ייווצרו בתא ומתי. אך הפוטנציאל שלו אינו מוגבל למטרות אלו בלבד. במחקר חדש השתמשו חוקרים במערכת CRISPR, המאפשרת לערוך גנים בקלות יחסית, והכניסו לחומר הגנטי של חיידקים חיים את המידע המצוי בתמונה ובסרטון קצרצר. מאוחר יותר, על ידי קריאת ה-DNA של החיידקים, הם הצליחו לשחזר בצורה מדויקת את התמונה והסרטון.

החוקרים יצרו שפת קוד אשר מבוססת על ארבעת בסיסי ה-DNA, בדומה לשפה הבינארית המשמשת מחשבים. בשפה זו הם יכלו לבטא את צבע הפיקסל וכל ריבוע קטנטן בתמונה. לכל חיידק הם הכניסו רצף DNA של 32 בסיסים, 27 מהם נושאים מידע על תשעה פיקסלים והשאר את המידע על מיקומם של הפיקסלים בתמונה. כך אוכלוסיית החיידקים השלמה הכילה את כל המידע הדרוש לשחזור התמונה.

לצורך שיחזור הסרטון החוקרים לקחו 5 תמונות מקטע הווידאו ויצרו GIF קצר, שאותו הפכו לרצף בסיסי DNA בעזרת אותה שפה שפיתחו. ביום הראשון הם הכניסו את המידע על התמונה הראשונה, ביום השני את המידע על השנייה וכך הלאה עד היום החמישי. כאשר החוקרים קבעו את רצף הגנים של החיידקים בטכניקות מעבדה רגילות, הם מצאו את ה-DNA שהוכנס לתוכם והעבירו את המידע חזרה מצורת קוד DNA לצורה שבה הוא נשמר במחשב. כאשר הריצו את הסרטון, הוא נראה כמעט זהה למקור: כל המידע נשמר והועבר בהצלחה.

בשלב הזה קיימות מערכות רבות אחרות בהן קל יותר לאחסן מידע, אבל המחקר הזה נועד רק להראות שהטכנולוגיה אפשרית. אחריו ודאי יבואו מחקרים נוספים שישפרו את השיטה ויהפכו אותה לנוחה ויעילה יותר.