יוניליוור מקימה אתר קניות באינטרנט לסופרים השכונתיים

האתר, שיפעל תחת השם "SHOPO", יפנה לכ-7,000 נקודות מכירה קטנות-בינוניות ברחבי הארץ ויציע להן אפשרות להגיע ללקוחות האונליין

ענת גבריאל / צילום: איל יצהר
ענת גבריאל / צילום: איל יצהר

שנה לאחר משבר הסלמונלה, יוניליוור ישראל מנסה לחזק את מעמדה מול השוק הפרטי: החברה פונה אל בעלי סופרמרקטים ומכולות בניסיון להציע עבורם אתר קניות אונליין שיאפשר הזמנת מוצרים מהסופר השכונתי, תחת השם "SHOPO".

המודל של החברה מציע לסופרים השכונתיים לפנות גם ללקוחות האונליין בעלות הקמה מסובסדת בחלקה - כלומר נמוכה יותר ממחיר השוק, ומנסה לענות לצורך של הצרכנים לערוך קניות השלמה בשכונה שיגיעו לצרכן בתוך שעות בודדות, שירות שהרשתות הגדולות עדיין לא מספקות היום. המערכת אמורה למדוד את קצב המכירות של כל מוצר ולהתריע על חוסר צפוי.

השוק הפרטי, אליו מכוונת יוניליוור, מהווה חלק משמעותי מהמכירות, והוא כולל היום כ-7,000 נקודות מכירה ברחבי הארץ, בהן מינימרקטים, מכולות וקיוסקים. שוק זה מגלגל 7-8 מיליארד שקל בשנה, מתוך 30 מיליארד שקל של כלל השוק. מתוכם יש כ-4,000 עסקים שמוגדרים כסופרמרקטים.

בשלב הראשון המודל של האתר, שפותח על-ידי חברת SELF-POINT, אמור לפעול כפיילוט מול עשרות בודדות של סופרמרקטים שכונתיים, ובתוך שנה השאיפה היא להגיע למאות עסקים בפריסה ארצית.

קהל היעד אליו מכוונת יוניליוור הם סופרמרקטים בגודל של 200-300 מ"ר, ותנאי הסף הם להחזיק במחזור של למעלה מ-600 אלף שקל בחודש ויכולת לוגיסטית לבצע משלוחים. בחברה מציינים כי היא סבסוד חלקי להקמת האתר, וכי מי שיתפעל את האריזה והמשלוחים הם בתי העסק בעצמם, ככה שיש לצפות לרמת שירות וזמני אספקה לא אחידים.

יוניליוור מקווה להפיק תועלת הן משטחי הפרסום שיוקצו לה באתר ולייצר שותפות אסטרטגית עם פלח השוק הצומח - בתי העסק השכונתיים, לצד היכולת לקבל מידע מהקמעונאים על הרגלי הצריכה של הלקוחות כדי לבצע פעולות שיווקיות מועילות ולייצר מאגר "ביג דאטה" משלה, שלא יצטרך להסתמך על הרשתות הגדולות - שכפי ששופרסל הצהירה בעבר, ידרשו תשלום עבור מידע כזה.

האם המודל צפוי להשפיע על הצרכנים לוותר על הקנייה ברשתות השיווק הגדולות ולעבור להזמין מהעסק השכונתי? תמיר בן-שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן-שחר מסתייג מהיכולת של המודל להתחרות בשירות שנותנת היום רשת שופרסל: "זה נשמע מהלך נכון, אבל זה יהיה קשה לעיבוד. הצד הלוגיסטי התפעולי לא פטור. הסיפור האמיתי של אתר עם משלוחים הביתה הוא הליקוט, הלוגיסטיקה, השליח והעלויות שלו; והמכולות יתקשו בתחום הזה. יוניליוור רוצה להפוך את המכולת לאפלקציית שירות המשלוחים של דומינו'ס, אבל ברשת כמו דומינו'ס יש אחידות בשירות, ובמכולות אין. כולם יהיו ב'פיק' גדול של שעתיים בערב, כשהצרכנים ירצו להזמין בבת-אחת משלוחים, והם לא יעמדו בעומס".

לדבריו, "היום יש חלוקה ברורה בין הצרכנים של 40% לקניות משיקולי נוחות ו-60% משיקולי מחיר. כבר אין קניות חודשיות של למלא את המזווה, לכן כולם רצים אל העסקים השכונתיים; רמת החיים עולה, הסלים קטנים ונהיים ממוקדים יותר, ונעשה קל יותר ללכת למעדניה ולמכולת ומינימקרט, במרכזי השכונות. למי שיש זמן הולך למחיר, למי שאין זמן משלם ביוקר".

יוניליוור היא חברת המזון והצריכה החמישית בגודלה בישראל, אחרי תנובה, שטראוס, אסם-נסטלה והחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), והיא מחזיקה בשתי זרועות פעילות מרכזיות - האחת בתחום המזון, השנייה בתחום הטיפוח והטואלטיקה - והיא מחזיקה במותגים רבים, ביניהם תלמה, בייגל בייגל, גלידת שטראוס, בלו בנד, קליק ומוצרים נוספים. נתח השוק שלה הכספי של מכלל מוצרי הצריכה של יוניליוור עמד במחצית הראשונה של השנה הנוכחית על 4.2%.

לפני כחצי שנה יוניליוור נקנסה בסכום של 600 אלף שקל על-ידי הרשות להגנת הצרכן בגין פרסומים מטעים במהלך פרשת הסלמונלה באוגוסט שעבר, כאשר החברה טענה כי דגני הבוקר שהגיעו לצרכנים היו בטוחים למאכל - בשעה שבפועל התברר כי חלקם היו נגועים בסלמונלה. החברה סבלה מירידה משמעותית בנתחי השוק בעקבות הפרשה, ומכירות דגני בוקר של מותג תלמה היו נמוכות ב-20.7% במחצית הראשונה של 2017 מבמחצית הראשונה של 2016, והיא סבלה מירידה של 2.6% במכירות שלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.