אספן מוכרת את פעילותה הסולארית לקרן נוי ב-110 מיליון ש'

אספן גרופ מוכרת מחצית מהפעילות של אספן סולאר ב-55 מיליון שקל, ומקבלת אופציה למכור את היתרה לקרן תמורת סכום דומה

תשע שנים לאחר החלטתה של חברת הנדל"ן אספן גרופ  להיכנס לתחום האנרגיה הירוקה, כעת היא בדרכה לצאת מהפעילות. הבוקר עדכנה אספן כי חתמה על הסכם למכירת 49% מפעילות זו (אספן סולאר) לקרן נוי 2 תמורת 55 מיליון שקל, עם אופציה למכירת היתרה (51%) לקרן בהמשך. השלמת העסקה, הצפויה עד סוף השנה, כפופה לכמה תנאים.

אספן מעריכה כי החלק הראשון של העסקה יגדיל בכ-12 מיליון שקל את הונה העצמי, שהסתכם בסוף הרבעון הראשון בכ-450 מיליון שקל, וכן כי יניב לה תזרים מזומנים פנוי של מרבית הסכום (53 מיליון שקל), שישמש אותה להקטנת המינוף ולהשקעה בפעילות הליבה שלה, נדל"ן מניב.

עוד מעריכה החברה כי המימוש של אופציית המכירה יספק לה תזרים מזומנים של כ-57 מיליון שקל נוספים, שבסך הכל יצטבר לתזרים של כ-110 מיליון שקל, ויגדיל את הונה העצמי בכ-12 מיליון שקל נוספים. במקרה שבו לא תממש אספן אופציה זו עד לסיום התקופה, לקרן נוי 2 תהיה זכות לדרוש ממנה את רכישת יתרת המניות.

קרן נוי ממשיכה להשקיע באנרגיות

אספן סולאר מחזיקה כיום ב-273 מערכות קטנות של אנרגיה סולארית ברחבי המדינה, בהיקף של עד 50 קילוואט כל אחת ובהיקף כולל של כ-14 מגוואט. נוסף על כך, מחזיקה אספן באמצעות חברה בת הולנדית בפארק סולארי בדרום איטליה בהיקף של כ-1 מגוואט.

בהתאם להסכם בין הצדדים, לאספן יש אופציה לשיקול דעתה הבלעדי, לדרוש מקרן נוי 2 לרכוש ממנה את יתרת המניות בתוך שנתיים ממועד השלמתו של השלב הראשון בעסקה, תמורת מחיר "שיחושב בהתאם לנוסחה המפורטת בהסכם".

מצדה של קרן נוי 2, המנוהלת על ידי פיני כהן, רן שלח וגיל-עד בושביץ, עסקה זו ממשיכה את אסטרטגיית ההשקעות שלה באנרגיות מתחדשות. כבר באמצעות קרן נוי הראשונה היא הפכה להיות אחת השחקניות הגדולות בתחום, עם דגש על פעילות סולארית.

באספן הסבירו כי המכירה "נעשית בהתאם לאסטרטגיה העסקית ויעדי החברה לשנה הקרובה למימוש חלק או מלוא החזקותיה במתקנים הסולאריים בישראל ולהתמקדות בתחום הנדל"ן המניב".

אספן החליטה כבר לפני כתשע שנים, בספטמבר 2008, לבחון כניסה אפשרית של החברה לפעילות האנרגיה הירוקה, וכשנתיים לאחר מכן התחילה בביצוע עסקאות. נזכיר כי לפני קצת יותר משנה, במאי 2016, עדכנה אספן על בחינה של מכירת הפעילות הסולארית שלה, ואף דיווחה על קבלת כמה הצעות לרכישה ועל ניהול משא ומתן עם משקיעים שונים.

בשנתיים האחרונות (2015-2016) הכנסותיה של אספן מהאנרגיה הסולארית הסתכמו ב-35-36 מיליון שקל בשנה, והיוו כ-17% מכלל הכנסות בחברה, שהסתכמו ב-192-193 מיליון שקל בשנה. הרווח הגולמי השנתי מהפעילות הסולארית הסתכם בכ-13 מיליון שקל, והרווח התפעולי ב-12-12.5 מיליון שקל בשנה. הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2017 מהפעילות הסולארית עלו ב-7% והתקרבו ל-8 מיליון שקל, והרווח הגולמי הרבעוני זינק ב-40% לכ-2 מיליון שקל.

צמיחה של 34% ברווח השנתי

עיקר פעילותה של אספן, הנמצאת בשליטת רוני צארום, מתרכז ברכישה, ייזום, השכרה וניהול נכסים מניבים, ובהם משרדים, שירותים, מסחר, מבני תעשייה ולוגיסטיקה. בסיכום 2016 רווחי החברה צמחו ב-34% ל-35 מיליון שקל, למרות שחיקת הרווח התפעולי. את הרבעון הראשון של 2017 סיכמה אספן עם שורה תחתונה מאוזנת, לעומת רווח נקי של קרוב ל-11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, למרות שיפור הרווח התפעולי. זאת, בהשפעת עלייה בהוצאות מימון ובהוצאות מס, ובעקבות התאמות מתרגום דוחות כספיים של פעילות חוץ.

נוסף על הפעילות בישראל, פעילות החברה באירופה מתבצעת בגרמניה, בהולנד ובשווייץ, ובסך הכל בסוף הרבעון הראשון של 2017 היא החזיקה שטחי השכרה בהיקף של כ-316 אלף מ"ר (חלקה בשטחים כ-289 אלף מ"ר), המושכרים לכ-250 שוכרים בתפוסה של יותר מ-90%.

נוסף על כך, מחזיקה אספן בעתודות קרקע לתעשייה ומלאכה בישראל בשטח של כ-3.3 דונמים ובעתודות קרקע למלונאות ונופש סמוך לחוף הים בחדרה. מנכ"ל החברה הוא גיא אליאס, והיו"ר הוא גיא פרג.

בשנה האחרונה טיפסה מניית אספן בכ-20%, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של יותר מ-400 מיליון שקל, ולמניות בעל השליטה צארום (49%) שווי של כ-200 מיליון שקל. לאספן שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ-545 מיליון שקל בדירוג A3, הנסחרות בתשואות של 1.5%-3%.

בשבוע שעבר התחיל בית ההשקעות ווליו בייס לסקר את מניית אספן בהמלצת קנייה ובמחיר יעד של יותר מ-10 שקלים - גבוה בכ-50% משוויה הנוכחי, אחרי שטיפסה בכ-8% בשבוע האחרון.

האנליסט שי ליפמן ציין בסקירה, בין השאר, כי "מימוש הפעילות הסולארית הוא נכון", והיום הוסיף כי "אספן ביצעו עסקה טובה, מעל שווי הפעילות בספרים". בווליו בייס מעריכים כי אספן "תצמח בפעילות המניבה במערב אירופה, שם יש לה בסיס איתן", וכי "לחברה פלטפורמה טובה להמשך הרחבת פעילותה, והיא נמצאת על קו הזינוק".

היום הוסיף ליפמן כי במבט קדימה, "בדוחות הרבעון הראשון שער האירו עמד על כ-3.9 שקלים, לעומת יותר מ-4.2 שקלים כיום - עלייה של כ-9%, הצפויה לבוא לידי ביטוי בעלייה ברווחיות החברה וב-FFO (תזרים מזומנים שוטף; א"ל) שלה ברבעונים השני והשלישי של 2017. יותר מ-50% מהנכסים של אספן נמצאים במערב אירופה, והאירו הוא מטבע הפעילות העיקרי של החברה. לאחר פרסום דוחות הרבעון השני של החברה, נעדכן את מחיר היעד".

אספן סולאר

תחום פעילות: ייצור חשמל באמצעות אנרגיה סולארית

מספר מערכות סולאריות בבעלות החברה: 273

הספק ייצור: כ-14 מגוואט

היקף הכנסות שנתי: כ-35 מיליון שקל

רווח תפעולי שנתי: כ-12 מיליון שקל