תיעוד מזעזע במצלמה נסתרת במטבחי בתי המלון בישראל

תחקירני "הכול כלול" בערוץ 10 עבדו במטבחים של בתי מלון - יוקרתיים יותר ופחות - ותיעדו את הנעשה במטבחים שמכינים את האוכל לעשרות אלפי ישראלים ■ התמונות קשות

מלון ישרוטל ים המלח. מתוך אתר המלון
מלון ישרוטל ים המלח. מתוך אתר המלון

עונת החופשות בבתי המלון נמצאת בימים אלה בשיאה, כשעשרות ואולי אף מאות אלפי ישראלים צובאים על דלתות המלונות בישראל בניסיון להשיג חדר ולמצוא עיסוק להם ולילדיהם בחופש הגדול הבלתי נגמר. 

ובהתאם, חופשה בישראל הפכה כבר מזמן לעסק יקר מאוד, במקרים רבים יקרה אף יותר מחופשה בחו"ל, כשהישראלים לרוב מעדיפים את מה שקרוב לבית ולא תמיד בוחרים לעלות על מטוס ולנפוש בחו"ל.  

ואולם, מחירים לחוד ואיכות לחוד, כפי שעולה מתחקיר מקיף שבוצע בתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10. לאחר שקיבלו תלונות רבות של ישראלים שלקו בקלקולי קיבה ובזיהומים לאחר שאכלו בבתי המלון בישראל, יוקרתיים יותר או פחות, נבדקו אותם מלונות - והממצאים מטרידים למדי. 

במשך חודשים עבדו תחקירני "הכול כלול" במטבחים של בתי המלון המובילים בארץ ותיעדו במצלמות נסתרות את המתרחש מאחורי הקלעים. בין הדברים שהם גילו - זוהמה במטבחים, עכברים, ג'וקים והתנהלות מזעזעת של צוות המטבח בטיפול במזון שמוגש לאורחים.

אולי הממצאים לא "מגלים את אמריקה", אבל הם בהחלט ממחישים את אוזלת-היד של משרד הבריאות, שרחוק מלפקח על הנעשה, ואת הפגיעה בעשרות אלפי ישראלים בשנה. המצלמות הנסתרות של התוכנית תיעדו גם את משגיחי הכשרות, שרחוקים מלעשות את עבודתם.

עוד התגלה במצלמות: מיחזור אוכל מיום ליום, גם מנות בשריות שעמדו שעות רבות בחוץ; אוכל שנפל על הרצפה מוחזר מיד למגשים ומוגש לאורחים; צנחה במטבחים ומשטחי עבודה מזוהמים; טבחים שעובדים בלי כפפות ועוד. 

המלונות שנסקרו הם מלון "מינרל טבריה" של רשת רימונים, שגובה 4,050 שקל בסוף שבוע לחדר משפחתי, שבו התגלה במצלמה הנסתרת כי תבשיל "אפשר למחזר אפילו שבוע. נגמר לנו העוף? נוציא עוף מהארוחה של אתמול", כפי שאמר אחד הטבחים לתחקירן התוכנית שהועסק שם כטבח. "אם משרד הבריאות היה מגיע - הוא היה סוגר את המלון על המקום", לדברי עובד המטבח. 

במלון "באלי" בטבריה, שגובה 3,000 שקל לחדר לזוג עם שני ילדים, סלטים מסריחים הוגשו "בתנאי שזה נראה טוב", ולמרות שחלק מהירקות היו רקובים ועם עובש. "לא זורקים פה כל דבר. קמצנים פה", הוא אמר. במטבח התגלה עכבר שרץ בין משטחי המזון, מנות בשר שעומדות בחוץ שעות רבות וגם "סלט חרטה-ברטה", כפי שהוא נקרא בפי עובדי המטבח, שמורכב משאריות של כמה סלטים שנשארו. כמובן שכשהתחקירן שאל מה להגיד לאורחים אם ישאלו - נאמר לו להגיד שהכול טרי כל יום.

במלון לאונרדו קלאב טבריה של רשת פתאל, שגובה 4,720 שקל לחדר, גם התגלה טיפול לקוי באוכל, החל במזון שנפל על הרצפה ומיד מוחזר למגש, דרך שמן שחור שמשמש לטיגון זמן ארוך, ואפילו משגיח הכשרות שהגיע בתזמון מושלם אמר לתחקירן להחליף את השמן כל יומיים-שלושה. אוכל שנשאר בסיום הארוחה מוחזר למקרר ליום שלמחרת, או, כפי שניתן לראות - מוגש על-ידי אותו משגיח כשרות לחתול רחוב שנכנס למטבח המלון.

ומטבריה - לים המלח. גם במלון "ישרוטל ים המלח", שגובה 5,300 לזוג ושני ילדים בשני לילות, התגלו שמן שרוף ומקולקל ממשיך לשמש לטיגון, אוכל ממחוזר מארוחה לארוחה, קינוחים שעוברים מהשולחן בחזרה למקרר ושוב לשולחן - במשך "הרבה ימים". אותו מלון, אגב, "כיכב" בתחקיר "הכול כלול" מלפני שנתיים והבטיח לתקן ליקויים דומים שנמצאו. 

במלון ספא קלאב ים המלח, המיועד רק לזוגות ללא ילדים וגובה 2,105 שקל לשני לילות לזוג, התגלו זוהמה על הרצפה, זבל בכל המקום, משטחי עבודה מטונפים, סירים על הרצפה, מקררים ומקומות אחסון מזוהמים, שמן לטיגון שמזכיר שמן מכונות, טבחים שמטפלים בבשר בידיים ללא כפפות ועוד.

תגובות

מרשת רימונים נמסר בתגובה כי "הכתבה והמצוין בה התקבלו בהפתעה גמורה. המתואר אינו מתיישב כלל עם נהלי החברה ותהליכי העבודה הקפדניים הנהוגים בה, בפרט בתחום בטיחות המזון, כולל ביקורת תברואה חיצונית המבוצעת פעמיים בחודש במטבחי המלון. אנו מתחייבים ללמוד לעומק את ממצאי התחקיר, ובמידת הצורך נפעל באופן מידי לטיפול בכל ליקוי, ככל שיימצא".

תגובת מלון באלי טבריה: "לטענות הכלולות לא הייתה כל עדות בביקורות הפנימיות שאנו עורכים דרך שגרה. הדברים אינם עומדים בשום אופן בסטנדרטים המחייבים של המלון. מיד עם הגיע פנייתכם להנהלת המלון סגרנו את המטבח ל-24 שעות ופעלנו מיידית בשני מישורים במקביל:

"א. קיימנו בקרת תחזוקה ולוגיסטיקה לאיתור ליקויים - והמעטים שאותרו תוקנו מיד.

"ב. הפסקנו כל פעילות במטבח, כינסנו את הצוות לתחקור האירועים שנטענו על-ידכם, חידדנו נהלים, הגדרנו תפקידים וחילקנו מחדש את תחומי האחריות. אנו מודים לכם על הפניית תשומת-לבנו לטענות החמורות ועל ההזדמנות לתקנן".

ממלון ליאונרדו קלאב טבריה נמסר: "המלון מקפיד על כל כללי הבטיחות וההיגיינה הנדרשים לרבות ביצוע הדרכות מקצועיות לכלל העובדים. מהממצאים עלה הצורך לחדד נהלי עבודה, וכך נעשה".

תגובת מלון ספא קלאב ים המלח: "אנו מקפידים על הסטנדרטים הבינלאומיים המחמירים ביותר. יחד עם זאת, תמיד יש מקום ללמוד, לתקן ולהפנים, ואנו מתייחסים ברצינות המרבית לממצאי התחקיר ומודים לכם עליו. חשוב לציין כי המלון עובר בתקופה האחרונה מספר ביקורות עצמיות בעזרת מבקר איכות ובטיחות למטבח וחדרי האוכל, וזאת לטובת בקרה שוטפת של מצב ההיגיינה והתברואה וחידוד נהלים בקרב עובדי המטבח. כמו כן, סביבת המטבח עוברת הדברה שוטפת וניקיון יומיומי על-מנת לעמוד בסטנדרטים מחמירים אלה". 

ישרוטל ים המלח: "הרשת מבצעת בדיקות שוטפות לבקרת איכות המזון וטריותו, תוך הקפדה קלה כחמורה על היגיינה ועבודה עם מזון בהתאם לדרישות המחמירות של משרד הבריאות. נמשיך לחדד את הנהלים בקרב כלל העובדים, כפי שאנו עושים באופן קבוע".

ממשרד הבריאות נמסר: "הליקויים שהועברו אלינו הם תפעוליים ברובם ומצביעים על התנהלות לקויה ואי-הקפדה על נהלי עבודה נכונים בתחום תברואת המזון. האחריות לתפעול נכון ולתנאים תברואתיים נאותים של מטבחי המלונות, ולרמתם המקצועית של העובדים, היא של בעלי ומנהלי המלונות. משרד הבריאות מבצע בקרה מדגמית (אחת לשנה) במטבחי בתי המלון, בנוסף גם הרשות המקומית צריכה לבצע בקרה מדגמית.

"משרד הבריאות החל בהליך עדכון תקנות בתי האוכל, על-פי העבודות שנעשו על-ידנו בתחום עד עתה, עולה הצורך בהכשרת עובדי בתי האוכל בתחום תברואת המזון, ובכוונת המשרד לקדם נושא זה בעדכון התקנות. לאור הממצאים שהועברו אלינו, אנו נבצע בקרות מטעמנו באתרים בהם הופיעו ליקויים, וננקוט את הצעדים המתאימים".