הבטחתי לחסל את הכסף המזוהם, אמר כחלון. אז אמר

רפורמת ההימורים של שר האוצר מוכיחה את עצמה: הכנסות הטוטו עמדו על 1.41 מיליארד שקל בחודשים ינואר-מאי, שמשקפים ירידה של 5% ■ במקביל תחנות טוטו הולכות ונסגרות ■ אז למה לא בטוח בכלל שמדובר בהצלחה?

אלירן עטר על רקע שלט פרסום של הטוטו בליגת העל / צלם: שלומי יוסף
אלירן עטר על רקע שלט פרסום של הטוטו בליגת העל / צלם: שלומי יוסף

מי שרוצה להבין כמה הצליח משרד האוצר במלחמה בשוק ההימורים בישראל לא צריך לשבור את הראש עם מספרים. מספיק להיכנס לאתרי מכירות שונים ולבחון כמה בעלי תחנות מציעים למכירה את הזיכיון שלהם בהפעלת תחנות טוטו ופיס. מדובר בעשרות רבות. העסק נהיה פחות ופחות כלכלי עבור בעלי התחנות, שהם הסובלים העיקריים מהרפורמה בשוק ההימורים, שקבעה בין היתר כי בשנים הבאות ייחתכו העמלות שלהם.

הכסף של בעלי התחנות פחות מעניין. חצי שנה מאז רפורמת כחלון-באב"ד כבר ברור שהספורט הישראלי יצטרך להסתדר עם פחות ממה שהורגל בו, או לפחות להתרגל לחיות ללא הצמיחה הקבועה בהכנסות הטוטו. בשש השנים האחרונות נהנה הטוטו מגידול שנתי ממוצע של 17% בהכנסות וזינק ממחזור של 1.52 מיליארד שקל בשנה ל-3.24 מיליארד ב-2016. מתוך זה זכה הספורט לנתח שנתי של כ-580 מיליון שקל. במשרד האוצר אמרו לכל אורך הדרך שצמיחה כזאת מהימורים מייצרת "כסף מזוהם" והיא לא מתקבלת. השנה זה נראה ככה: מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בחמשת החודשים הראשונים של 2017 מסתכמות הכנסות הטוטו ב-1.41 מיליארד שקל - ירידה של 5% בהשוואה להכנסות ינואר-מאי של 2016 (1.48 מיליארד שקל). בפועל המספרים נמוכים יותר - ההכנסות הן עד חודש מאי, כדי לנטרל את טורניר היורו שנערך בקיץ 2016 ונחשב למנוע צמיחה משמעותי. השנה אין יורו ואין מנועים, כך שהטוטו צפוי לסיים את השנה עם ירידה משמעותית בהכנסות.

כחלון יכול לרשום וי? לא. מאחר שאין ואקום בשוק ההימורים, ומהמר יהמר, אם לא על סוסים על מרוצי חמורים אם צריך, שווה לשר האוצר להמשיך ולבחון את עבודת המחקר שעשה. הצעה ראשונה לבדיקה: איך פורחים וצומחים כעת ההימורים הלא חוקיים. אלו שלא ממוסים ולא מחויבים להחזיר כסף לספורט הישראלי. מה יודעים באוצר, למשל, על ההשלכות של פריחת הביטקוין, ואיך הפך המטבע הווירטואלי כלי עבודה מצוין למהמרים כדי להתגבר על הגבלות הסליקה של כרטיסי האשראי לחברות הימורים זרות?

תוצאות הבדיקה צפויות להיות כלי פחות פופוליסטי לכחלון לרכוב עליו.

במסגרת המו"מ שניהל האוצר על סל ההגבלות שייכנסו לרפורמת ההימורים, נקבע כי אם הטוטו לא יצליח לעמוד ביעד החלוקה לספורט - 580 מיליון שקל ל-2017 - האוצר יכסה את הפער עד תקרה של כ-40 מיליון שקל. לפי התוצאות ה(כמעט) חצי-שנתיות שאנו מפרסמים כאן, די ברור שהאוצר יידרש להשלים מכיסו. הבעיה מבחינת הספורט היא שההסדר חל רק על השנה הנוכחית. מה יהיה כשהטוטו ימשיך לקפוא?

שתי סיבות לירידה בהכנסות הטוטו ובעקיפין בסכום הכסף שיועבר לספורט: הראשונה, היא מערכת החוקים שהניח האוצר על הטוטו: הגבלות בהיקפי הפרסום, הגבלות על העמלות של בעלי התחנות, דרישה להעלאת שורת הרווח - אלו יוצרים חוסר מוטיבציה, סגירת תחנות (שעדיין מייצרות 85% מההכנסות, לעומת 15% בסלולר ובאינטרנט), ומקשים על צמיחה.

הסיבה השנייה היא ההחלטה לסגור את מרוצי הסוסים. ה-Racer היה מנוע צמיחה עיקרי של הטוטו בשנתיים האחרונות, וב-2016 כבר ייצר 505 מיליון שקל (15% מההכנסות). ב-2017 ייעד הטוטו לסוסים צמיחה ל-800 מיליון שקל. זה כבר לא יקרה. מתוך כ-500 תחנות שאפשרו הימורי סוסים נותרו כ-450. אלו שנסגרות כבר לא נפתחות. עמלות של 3.5% הן לא משהו ששווה להתאבד עליו. "הענף פועל מכוח האינרציה", אומר בכיר בתחום.

הטוטו הפסיק ליזום קמפיינים פרסומיים לסוסים ועושה את המינימום שהוא מחויב בו מול הזכיין האנגלי (חברת GBI) שאיתו התקשר. בינתיים משרד האוצר מנהל מו"מ לא נגמר עם האנגלים, בניסיון לצאת כבר עכשיו מההסכם שאמור להסתיים רק באוגוסט 2018. GBI מאיימת בתביעת עתק ולא מוכנה לוותר על 4.5% שמובטחים לה מהמחזור, וטוענת לנזק נוסף של מיליונים רבים שייגרם לה בעקבות יציאת הטוטו הישראלי מהפול העולמי. ככל שיימרח הזמן, באוצר יודעים שפיצוי כספי לזכיין האנגלי, שגם ככה אמור לארוז ציוד בקרוב, בהסכמה או בתביעה, הוא לא משהו שאפשר להצדיק אותו.

מצד שני, אם לא יסגרו - איך יצדיקו תקשורתית את ביטול הימורי הסוסים שעליהם כבר הכריזו לפני חצי שנה?

הכנסות הטוטו - 7 שנים אחרונות
 הכנסות הטוטו - 7 שנים אחרונות