רשות המסים תפסה בשוק הכרמל אלפי חפיסות סיגריות

עפ"י החשד, הסיגריות הוברחו לישראל ■ תופעת זו החלה לשגשג לפני מספר שנים על רקע מדיניות העלאת המס על הסיגריות ■ כיום מהווים המסים כ-85% ממחירה של חפיסת סיגריות

שוק הכרמל / צילום: בן יוסטר
שוק הכרמל / צילום: בן יוסטר

אין עשן בלי מס: רשות המסים ערכה בשבוע שעבר פעילות אכיפה בשוק הכרמל, במסגרתה התגלה סטוק של אלפי חפיסות סיגריות החשודות כמוברחות, ואשר המס בגינן הועלם מקופת המדינה. על-פי ההערכה הראשונית, שווי החפיסות הוא מעל 300 אלף שקל, בעוד שווי המס האמור להיות מושת עליהן עומד על כ-1.5 מיליון שקל.

הפשיטה על השוק נערכה בעקבות פעילות מודיעינית מוקדמת שהעלתה כי בשוק נמכרות סיגריות במחירים לא ריאליים, של כ-5-10 שקלים לחפיסה שמחירה במקום אחר עומד על סך של מעל 30 שקל. עובדה זו העלתה חשד כי לא משולם מס בגין מכירת הסיגריות האמורות.

בעקבות המידע פשטו אנשי הביקורת של משרד מס קנייה ומע"מ תל-אביב, יס"מ מכס מרכז ואנשי חקירות מכס ומע"מ ירושלים, בליווי משטרת ישראל, על 3 דוכני סיגריות בשוק הכרמל.

במהלך הפשיטה נמצא כי בדוכנים נמכרות חפיסות סיגריות החשודות כמוברחות (ללא חבק וללא אישור משרד הבריאות), והמוכרים אינם רשומים כעוסק במע"מ. עובדי רשות המסים החרימו מהדוכנים אלפי חפיסות סיגריות.

בעלי הדוכנים החשודים הובאו לחקירה במשרדי מס קנייה ומע"מ תל-אביב.

תופעת הברחות הסיגריות (כמו גם הזיופים) החלה לשגשג לפני מספר שנים על רקע מדיניות העלאת המס על הסיגריות. במהלך השנים 2012-2014 עלה המס על סיגריות 4 פעמים והביא במצטבר להתייקרות של 5.5-6 שקלים לחפיסה. כיום מהווים המסים כ-85% ממחירה של חפיסת סיגריות.

על-פי ההערכות, הכנסות המדינה ממס קנייה על סיגריות בלבד עמדו בשנת 2016 על כ-6.03 מיליארד שקל, מהם כ-5.4 מיליארד שקל מיבוא וכ-570 מיליון שקל מייצור מקומי. לסכום זה יש להוסיף עוד כ-310 מיליון שקל ממיסי קנייה על טבק לגלגול המשמש להכנת סיגריות וכן תקבולים נוספים המגיעים מהמיסוי המוטל על מוצרי הטבק האחרים, כגון טבק לנרגילה, סיגרים, סיגרילות ועוד. בהמשך לכך נרשמה בשנים האחרונות ירידה כללית בכמות המעשנים ומעבר מעשנים לסיגריות מגולגלות (אשר המס עליהן נמוך יותר).

על-פי הערכות, בשנת 2016 נצרכו בישראל כ-280 מיליון חפיסות מיבוא ועוד כ-30 מיליון חפיסות בייצור מקומי.