תכירו: עורך הדין שרקח את הסכם עד המדינה עם ארי הרו

הוא הטיח בעד המדינה דכנר (הולילנד), במהלך חקירה נגדית קשוחה, שהוא שקרן ■ שעות לאחר מכן התמוטט דכנר ומת ■ היו שרמזו שהוא זה שדחף את שולה זקן לצאת נגד אולמרט, בעקבות ראיון שנתן לתוכנית "עובדה" ■ מי אתה, עו"ד רועי בלכר?

לפני כשנה, ביוני 2016, פרסם עו"ד רועי בלכר, עורך דינו של ארי הרו (היום עד המדינה בחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו), מאמר דעה ב"גלובס", שבו שיבח את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. בלכר ציין, בין היתר, כי מנדלבליט חווה בעבר על בשרו חקירה פלילית (כשהיה חשוד במעורבות ב"פרשת בועז הרפז"), וטען כי הדבר משחק לטובתו.

"התברכנו ביועץ משפטי לממשלה, שטעם את טעמה המר כלענה של חקירה פלילית", כתב בלכר. "אין ספק בליבי שהוא היה מוותר על החוויה המפוקפקת הזו, אך ברור כי משעבר אותה, הרי שבנוסף למקצועיותו, לצניעותו ולנועם הליכותיו, שהם מן המפורסמות - הצטרפה גם היא לסל הכלים המשמשים אותו בתפקידו".

בימים אלה הצליח בלכר לשכנע את מנדלבליט, את פרקליט המדינה, שי ניצן, ואת ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), לוותר על שליחתו של הרו למאסר בפועל. במקביל, מתוך הבנה שהוא פועל לטובת לקוחו, שכנע בלכר את הרו שכדאי לו להגיע ל"הסדר עד מדינה", על כל הקשיים הכרוכים בכך.

לא הייתה זאת הפעם הראשונה שבה בלכר השיג הסדר עד מדינה עבור לקוח שלו. בלכר ייצג את הרב יאשיהו פינטו, שחתם על הסדר עד מדינה עם הפרקליטות בספטמבר 2014. במסגרת ההסדר שעליו עמל בלכר קשות, הסכים הרב פינטו להודות שהוא ניסה לשחד את ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה לשעבר, תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, וכן בניסיון לשבש מהלכי חקירה ומשפט.

פינטו גם סיפק מידע על מנשה ארביב, מפקד יחידת להב-433 לשעבר. בתמורה, הסכימה הפרקליטות כי יוטל על פינטו עונש מופחת של שנת מאסר אחת בלבד. זאת, במקום מאסר ארוך משמעותית שהיה מוטל עליו לו היה עומד לדין פלילי בגין מעשיו.

בדומה למקרה של פינטו, גם במקרה של הרו, בלכר השתכנע שרק חתירה לחתימה על הסכם עד מדינה עבור לקוח שלו, תאפשר ללקוח לצאת יחסית בשלום מהתיק.

הוא עשה כן לאחר ניתוח משפטי, שהביא אותו למסקנה שהראיות הקיימות בתיק נגד הלקוח מלמדות שהאלטרנטיבה עבורו היא גרועה בהרבה.

עם כל הכבוד לייצוג של פינטו והרו; הלקוח החשוב ביותר של בלכר עד כה היה ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. בלכר ייצג את אולמרט במשפט "פרשת הולילנד", שבו הורשע אולמרט בשוחד.

נזכיר, כי גם כאן עמדו במוקד תשומת-הלב שני עדי מדינה. על הראשון, שמואל דכנר המנוח, ביססה המדינה את כתב האישום כולו. השנייה, שולה זקן, הפכה לעדת מדינה רגע לפני סיום המשפט, והביאה לפרקליטות את הקלטות שסייעו להרשעתו של אולמרט במשפט "פרשת טלנסקי".

העד שמואל דכנר, הגיע למשפט הולילנד במצב רפואי קשה, והוא היה אמור לעבור צנתור ב-14 במארס 2013. אך ב-1 במארס, נחקר דכנר בחקירה נגדית על-ידי בלכר. הדיון היה סוער. בין היתר, הטיח בלכר בדכנר כי הוא שקרן, והפעיל עליו לחץ כבד. שעות לאחר מכן, התמוטט דכנר ומת. בהלוויתו ביכתה בתו של דכנר את החלטתו להיות עד מדינה ואמרה: "כולם שכחו ממך וברחו ממך, כי לא יכולת לתת יותר, כי אי-אפשר היה לסחוט אותך יותר... אני מצטערת שנתנו לך להיות עד מדינה".

בראיון שנתן לערוץ 2 שבועיים מאוחר יותר, התלונן בלכר כי בפרקליטות רמזו שהוא גרם למותו של דכנר. לדברי בלכר, "הדבר הזה פגע בי מאוד. דכנר לא נפטר בגלל החקירה הנגדית שלי. החקירה הנגדית שלי הייתה קשוחה, אבל הוגנת ומנומסת מאוד, מה שהשפיע על עד המדינה זו לא הרמת הקול שלא הייתה ולא כינויו שקרן... חקירה נגדית היא לא קייטנה".

לקראת סוף המשפט, גם שולה זקן הפנתה גב לאולמרט וחתמה על הסדר עד מדינה. אם יש משהו שמרגיז עד היום את בלכר, זה שקושרים בין החלטתה הדרמטית של זקן לחתום על הסדר עדת מדינה, לבין ההתנהגות של בלכר. בינואר 2014 עדיין בעיצומו של משפט הולילנד, התראיין בלכר לתוכנית "עובדה" בטלוויזיה, ותקף את זקן. בין היתר, אמר בלכר, כי זקן מסרה במשפט גרסה שקרית ולא נכונה.

הראיון שנתן בלכר הרגיז מאוד את זקן, ויש אומרים שהוא גם דחף אותה לחתום על הסדר עדת המדינה, שבמסגרתו העידה נגד אולמרט. בלכר מצדו טען בעבר שאלה הבלים, כי הסיבה היחידה לכך שזקן החליטה להפנות את הגב לאולמרט ולחתום על הסכם עדת מדינה, הייתה שהשופט דוד רוזן הבהיר לה שהיא צפויה לחמש שנות מאסר.

נשוי לשופטת שלום

בלכר (47) נשוי לרשמת ושופטת בפועל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, יעל בלכר. לזוג שלושה ילדים, והם מתגוררים בתל-אביב, ברמת-אביב החדשה. בלכר שירת בסנגוריה הצבאית, למד משפטים באוניברסיטת תל-אביב, ועבד במשך שנים רבות כשותף במחלקת הליטיגציה של משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן.

בינואר השנה הודיע בלכר כי הוא פורש מהפירמה ביחד עם השותפים עורכי הדין עמית קריספין ונגה רובינשטיין, לשעבר היועצת המשפטית של משרד התקשורת, כדי להקים משרד עצמאי.

שלשום, אחרי שבועות עמוסים בעבודה, יצא בלכר לנופש משפחתי בחו"ל. גם לקוחו, ארי הרו, קיבל אישור לצאת מחר מהארץ לארצות-הברית. כאשר עד המדינה ועורך דינו יחזרו לארץ, הרו צפוי להיות מוזמן להשלמות חקירה נוספות. העבודה של שניהם, רק התחילה.

עו"ד רועי בלכר - תעודת זהות

משרד עורכי הדין: קריספין, רובינשטיין, בלכר - KRB

גיל: 47

מצב משפחתי: נשוי לשופטת יעל בלכר ואב לשלושה

לקוחות מפורסמים: הרב יאשיהו פינטו, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בן זיגייר (האסיר X), פרופ' משה אטינגר, ארי הרו

עוד משהו: כשבלכר נשאל פעם בראיון ל"גלובס" מהי העצה הכי טובה שקיבל בחייו, ענה: "העצה הכי טובה הייתה מהסרט 'מבצע סבתא' - תתחיל לשחות בשיא המהירות ולאט-לאט תגביר".