בדירקטוריון טבע מחפשים בהיסטריה מנכ"ל חדש לחברה

"סוריו עוד עשוי להגיע", טוען בכיר לשעבר בטבע ■ גורם מקורב לחברה: "פסקל סוריו חשש שיפטרו אותו על רקע הניסוי הכושל באסטרה זנקה. הכיסא שלו עדיין רועד" ■ ומה לגבי פיצול החברה?

פסקל סוריו / צילום: רויטרס
פסקל סוריו / צילום: רויטרס

בימים אלה של מניה שצוללת והניסיון לגייס מנכ"ל קבוע שיוציא את טבע מהבוץ, המתיחות בין חברי דירקטוריון החברה רבה. בסוף השבוע האחרון אמר בעל המניות האקטיביסט בני לנדא כי "יש מחבל בדירקטוריון שמונע מינוי מנהל קבוע", ואילו חיים הורביץ, בנו של מייסד טבע אלי הורביץ ומי שהיה בכיר ודירקטור בחברה, השלים את התמונה כשסיפר שההדלפה על המשא ומתן עם פסקל סוריו, מנכ"ל אסטרה זנקה, הובילה לכך שאסטרה זנקה הציעה לסוריו הצעה כספית מפתה ושידלה אותו להישאר.

בכיר לשעבר אחר בטבע אמר אתמול (שבת) ל"גלובס", תוך אישוש גרסתו של לנדא, כי ההדלפה על המו"מ עם סוריו בוצעה לא כהדלפה פטפטנית מקרית, אלא כדי לחבל בהבאת המנכ"ל החדש. אותו גורם ציין כי המהלך נועד להביך את יו"ר החברה, סול בארר, ובוצע על ידי גורמים בדירקטוריון המעוניינים בהחלפתו.

גורם אחר המקורב לחברה מספר על השתלשלות העניינים: "פסקל סוריו קיבל את ההצעה מטבע זמן קצר לפני שפורסמו תוצאות של ניסוי חשוב באסטרה זנקה. הניסוי נכשל, וב-27 ביולי המניה של אסטרה זנקה איבדה 16% מערכה. ייתכן שסוריו חשש שהניסוי ייכשל ולכן רצה לשריין לעצמו את האופציה למשרה בטבע. ההדלפה הגיעה לפני פרסום תוצאות הניסוי ומועצת המנהלים של אסטרה זנקה החליטה להילחם על הישארותו. ייתכן שכעת, כשהניסוי נכשל, הכיסא שלו עדיין רועד, ואין סיבה שלא ייקח את המשרה שממילא התעניין בה".

"קבוצת חבר מביא חבר"

דירקטוריון חברת טבע כבר אינו מחולק לשני מחנות של "ישראלים" ו"אמריקאים" כפי שהיה בעבר, אולם חלק מההמתחים הישנים בין המחנות הללו עדיין מבעבע מתחת לפני השטח. הצד ה"ישראלי" בדירקטוריון עדיין מונהג על ידי אמיר אלשטיין, ובאופן היסטורי גם המנכ"ל הזמני יצחק פטרבורג (שהיה עד מינויו האחרון יו"ר החברה) שייך למחנה זה. פטרבורג, שכבר החל לבנות תוכנית אסטרטגית לחברה וגם ירש את חבילת השכר הנדיבה של קודמו בתפקיד, ארז ויגודמן, הוא גם לכאורה מי שיש לו הכי הרבה מה להפסיד ממינוי מנכ"ל קבוע. עם זאת, פטרבורג הצהיר כמה פעמים עוד לפני המשבר הנוכחי כי הוא נחוש לשמש כמנכ"ל זמני ואין בכוונתו להשתקע בכי.

גליה מאור ויוסף ניצני ותיקים גם הם בקבוצה הישראלית של הדירקטוריון, שכונתה על ידי לנדא "קבוצת חבר מביא חבר". הישראלי הנוסף ברשימה, חמי פרס, מונה לדירקטוריון רק לאחרונה ואינו שייך לדור הוותיק.

ביוני השנה מונו גם שלושה דירקטורים חדשים שנבחרו על ידי היו"ר האמריקאי ד"ר סול בארר: מורי גולדברג, לשעבר סמנכ"ל הכספים של חברת הפארמה ריג'נרון; רוברטו מינון, שותף בקרן הגידור Bridger Management, ופרי ניסן, לשעבר בכיר בגלקסו סמית'קליין.

אלה מצטרפים לצד האמריקאי, שחברים בו שלושה דירקטורים מ-2015: אנשי הפיננסים ג'רלד ליברמן וגבריאל סולצברג וכן רוזמרי קריין, המגיעה מתעשיית הפארמה העולמית. שלושתם מונו בתקופת כהונתו של ויגודמן, אחרי שהושמעה לראשונה הביקורת החריפה של לנדא על הרכב הדירקטוריון, שכמעט הובילה למלחמת בעלי מניות בחברה. הם נבחרו כדי לאותת על כך שהדירקטוריון אינו דבק ב"מחנה הישראלי" וכך לפייס את לנדא ובעלי מניות נוספים שחברו אליו, אולם הם בכל זאת מונו על ידי פטרבורג בזמנו כיו"ר. חבר דירקטוריון נוסף שאיננו משויך ככל הנראה למי מהצדדים, הוא ז'אן מישל חלפון, בעבר בכיר בפייזר, שמונה ב-2014.

כאמור, הצד ה"ישראלי" של הדירקטוריון כבר לא פועל כבעבר לשמירה על רוב ישראלי בדירקטוריון ולמינוי של מנכ"ל ישראלי מ"קבוצת החברים" כפי שהאשים לנדא בעבר. כמעט כולם מבינים שטבע זקוקה למנכ"ל מוביל ולדירקטוריון מנוסה במצבה הנוכחי, כדי שהחברה תמשיך להיות ספינת הדגל של המשק הישראלי.

"המנכ"ל הבא צריך להיות מתחום הגנריקה"

"לטבע יש בעיות מיידיות ובעיות לטווח רחוק, כאשר הבעיות המיידיות הן הבוערות יותר", אומר מי שהיה מנהל בכיר מאוד בחברה בעבר. "החוב הוא בעיה הישרדותית, והוא לא ילך לשום מקום אם לא ישתפר התזרים. כדי לשפר את התזרים צריך להשתפר בגזרת הביצועים, והגורם העיקרי שמשפיע על כך הוא ההנהלה. אסטרטגיה בלי ביצוע לא שווה שום דבר, ולחברה יש היום חולשה גדולה בביצוע. בתחום הגנריקה במיוחד חייבים להצטיין בפן הזה, חייבים להיות יעילים מרצפת הייצור עד המכירה".

- האם פיצול החברה הוא פתרון?

"פיצול רק יסבך את החברה ברמת הביצועים. החברה האינובטיבית, ביום שאחרי הקופקסון, היא רזה יחסית ולא בטוח שתוכל לעמוד על שתי רגליה. יש להכיר בכך שאחרי רכישת אקטביס, טבע היא גנרית וזה צריך להיות המיקוד".

- אם כך המנכ"ל הבא צריך להיות מתחום הגנריקה?

"כן. גנריקה היא עסק הרבה יותר קשה לניהול כי מספר המשתנים והמרכיבים הוא הרבה יותר גדול: חומרי הגלם והמפעלים והמחירים ושרשרת השיווק והמכירות, ואין הרבה מקום לטעות. להביא כעת מנכ"ל עם ניסיון אינובטיבי בלבד, אפילו אם הוא מגיע מחברה גדולה - זו עלולה להיות טעות".