בעלי מועדון "אלנבי 44" נידון לעבודות שירות בגין העלמת מס

בחודש שעבר הורשע גיל קראוס בהעלמת הכנסות בהיקף כ-1.2 מיליון שקל, ונגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 50 אלף שקל ■ בשבוע שעבר גזר ביהמ"ש את עונשו של שותפו עלי מרעי, שלח אותו ל-6 חודשי עבודות שירות והטיל עליו קנס בסך 75 אלף שקל ■ מדריך גילוי מרצון מול רשות המס

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

מועדון "אלנבי 44" בתל-אביב עלה לכותרות לפני מספר שנים על רקע טענות של מספר צעירות שבילו במועדון כי נאנסו על-ידי עובדי המקום. בין המקרים החמורים שפורסמו היו תלונותיהן של שתי קטינות בנות 17 כי עברו אונס קבוצתי שביצעו עובדי המועדון, לאחר שהשקו אותן לשוכרה. שניים מהעובדים הורשעו בפרשה זו וריצו עונשי מאסר.

בחודש שעבר הורשע קראוס, על-פי הודאתו, בהעלמת הכנסות בהיקף של כ-1.2 מיליון שקל, ונגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 50 אלף שקל; ובשבוע שעבר גזר בית המשפט את עונשו של שותפו עלי מרעי בגין העלמת ההכנסות מהמועדון, שלח אותו ל-6 חודשי עבודות שירות והטיל עליו קנס בסך 75 אלף שקל.

לאחר הליך גישור, ועל-פי הודאתו, מרעי הורשע בכך שהגם שהיה אחראי על התפעול השוטף של המועדון וניהול העובדים, הוא פעל מאחורי הקלעים והעלים את ההכנסות מפעילות המועדון. מרעי הודה כי קראוס והוא לא הודיעו לפקיד השומה על פתיחת העסק, לא ניהלו פנקסי חשבונות, לא רשמו את הכנסותיהם מהמועדון ואף לא הגישו לפקיד השומה דוחות על הכנסותיהם מהמועדון כנדרש על-פי חוק - הכנסות על סך כ-1.24 מיליון שקל.

בהתאם להסדר טיעון שנחתם בין הצדדים, פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עתרה לגזור על מרעי עונש של 9 חודשי מאסר בפועל. מנגד ביקש סנגורו, עו"ד וליד כבוב, לגזור על מרעי מאסר על-תנאי עד 6 חודשי עבודות שירות.

השופטת דנה אמיר ציינה בפסק הדין כי "עבירות מס המבוצעות על דרך המירמה מפרות את האמון שניתן על-ידי הרשות בנישומים, שידווחו אודות פתיחת העסק, ינהלו ספריהם כחוק ויגישו דיווחים כדין. בתי המשפט הדגישו לא אחת את החומרה שבה יש להתייחס לעבריינות המס בכלל, ובפרט לעבירות הנעברות מתוך כוונה להתחמק ממס, ולתוצאותיהן ההרסניות למשק.

"בנוסף, ביצוע עבירות מסוג זה פוגע פגיעה בערך השוויון בנשיאה בנטל המס, ואף פוגע במוטיבציה של כלל ציבור משלמי המסים לשלם מסיהם כנדרש על-פי חוק".

השופטת הוסיפה כי מדובר בעבירות "שביצוען קל וגילוין קשה, בבסיסן בצע כסף וביסודן מירמה", ולכן נקבע לא אחת כי עבירות מסוג זה באופן רגיל מחייבות ענישה מרתיעה ומכבידה, הכוללת עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח.

השופטת אף ראתה בחומרה את עצם העובדה שמרעי (כמו קראוס שאת דינו גזרה חודש קודם לכן) לא הודיע כלל על פתיחת העסק, שאותו הפעיל במשך שתי שנות מס, ללא ניהול ספרים, דיווח על הכנסותיו וללא תשלום המס בגינן. אמיר ציינה כי "המדובר במקור הכנסה שלם", והוסיפה כי מדובר במעשים חמורים שבוצעו תוך מירמה, עורמה ותחבולה. "הנאשם אף הסתיר את חלקו בעסק ופעל 'מאחורי הקלעים' ובכך הערים קושי נוסף על רשות המסים בגילוי הכנסתו".

אולם בהחלטתה לגזור על מרעי את העונש הנמוך במתחם הענישה - 6 חודשי עבודות שירות - התחשבה השופטת בעובדה שמרעי שילם את המס שנדרש ממנו, הודה בעבירות שיוחסו לו והביע חרטה כנה, וכן התחשבה בכך שנסיבותיו האישיות השתנו מאז ביצוע העבירות.