דילמה בהוט: אם ערוץ הילדים יירד, היא תיפרד מחלק מהתכנים

מפרטי ההסכם בין הוט ל-RGE עולה כי לאחר הפרידה מערוץ הילדים, חברת הכבלים תוכל לשדר ב-VOD שלה סדרות שהופקו עבורה בשנתיים האחרונות, אך לא תכנים ותיקים כמו "גאליס" ו"הפיג'מות" ■ בראשית 2018 יעלה בהוט ערוץ kidz, שכבר משודר ב-yes

קצת יותר משבוע חלף מאז שפורסם לראשונה ב"גלובס" כי ערוץ הילדים של RGE צפוי לרדת גם משידורי הוט בסוף השנה, וכעת מתבררים פרטים נוספים על מה שכרוך בכך מבחינת חברת הכבלים. ל"גלובס" נודע כי לפי ההסכם בין הוט ל-RGE במקרה של הפסקת ההתקשרות בין החברות, הוט תוכל להמשיך לשדר את התוכניות שהופקו עבורה בשנתיים האחרונות (2016 ו-2017).

לעומת זאת, כל התכנים שהופקו קודם לכן שייכים ל-RGE, והוט תצטרך להחליט אם ברצונה לרכוש אותם או להסיר אותם מספריית ה-VOD שלה - מהלך שעל מידת משמעותו חלוקות הדעות.

מאז הפרסום על כך שהוט צפויה להפסיק את ההתקשרות עם RGE בנוגע לערוץ הילדים, שני הצדדים שומרים על דממה תקשורתית, ועדיין לא יצאה הודעה רשמית בעניין. שתי החברות ממשיכות להידבר ביניהן, במיוחד על רקע הפרידה הצורמת בין yes ל-RGE בסוף 2016, שנעשתה ברעש גדול, והדיה מתבררים עד היום בבתי המשפט.

עם זאת, ואף שההידברות נמשכת, על-פי הערכות בשוק, רוב הסיכויים הם שערוץ הילדים לא ימשיך כערוץ ליניארי בהוט לאחר סוף 2017. הוט - ועל כך אין מחלוקת, אף שגם על כך עדיין לא יצאה הודעה רשמית - חתמה על הסכם עם חברת ההפקות של חיים סלוצקי, כך שמ-2018 יפעל המותג Kidz גם ב-yes וגם בהוט.

איפה נמצא הבאזז

לאור זאת, ואף שהסיכוי לכך שערוץ הילדים של RGE ימשיך בהוט במקביל לערוץ של סלוצקי אינו אפסי (הערוץ בכל מקרה ימשיך להיות משודר במתכונת מסוימת בפרטנר TV), נראה כי עיקר המגעים ינועו סביב ניסיון להגיע להסכמה על מכירת הספרייה של RGE.

יש גורמים בשוק המעריכים כי הספרייה הזאת - שכוללת תכנים אטרקטיביים כמו הסדרות "גאליס", "הפיג'מות", "השמיניה" ו"החולמים" - היא בעלת משמעות גדולה עבור הוט, והיא תהיה מוכנה להכניס את היד לכיס כדי לרכוש אותה.

תכני הילדים והנוער של RGE תופסים נתח ניכר מהקטגוריה המיועדת לפלח הגילאים הזה ב-VOD של הוט, והם מתחלקים כך שתוכני המקור ניתנים לצפייה ללא תשלום נוסף (מעבר לדמי המנוי על ה-VOD), בעוד סדרות הרכש של ערוץ הילדים ותכנים משלימים נכללים בערוץ VOD ייעודי (SVOD) שעבורו נגבים מהצופים כ-20 שקל בחודש - והמודל הוא של חלוקת הכנסות בין הוט ל-RGE. על-פי הערכות, לערוץ שבתשלום יש עשרות אלפי מנויים משלמים.

מנגד, יש מי שממעיט בחשיבותם של תוכני העבר, ומזכיר כי כמו אצל המבוגרים גם מבחינת הילדים ובני הנוער עיקר הדגש והבאזז נוצרים סביב הסדרות החדשות והמקוריות שמועלות מדי שנה, ולהיטי העבר הולכים ונשכחים.

בכל מקרה, בניגוד למקרה של yes - שם כאמור פרצה מחלוקת חריפה לגבי גורל ההפקות שנעשו עבור הפלטפורמה עם סיום החוזה, שהגיעה לשיאה במשבר סביב סדרת הנוער "אובוי", שהופסקה באמצע - הפעם אין מחלוקת על כך שלהוט תהיה זכות להמשיך ולהציג ב-VOD שלה (אך לא בערוץ ליניארי) תכנים שהופקו עבורה, כמו הסדרות "פלאשבק" והעונה האחרונה של "אלישע", "הבנים והבנות" ו"גרעינים".

הבדל נוסף לעומת המקרה של yes נוגע לערוצי הספורט. RGE, שבבעלות לן בלווטניק, אודי רקנאטי ואביב גלעדי, היא גם בעלת ערוצי ספורט 5 (וגם בעלת ערוץ 10). במקרה של הסכסוך עם yes, אין ספק כי לפחות ברקע הסכסוך סביב ערוץ הילדים עמדה גם המחלוקת החריפה בין החברות על התשלום הנוסף שדורשת RGE בנוגע לתכנים חדשים שנוספו לערוצי הספורט שלה (גם סוגיה זו ממתינה כעת להכרעת בית המשפט).

הוט, לעומת זאת, חתמה לפני כשנה על הסכם ארוך טווח עם RGE לגבי ערוצי הספורט, ולפי הערכות מדובר בחוזה ל-6 שנים.

משקיעות בילדים

מראשית 2018 ישודר גם ב-yes וגם בהוט ערוץ ילדים בהפקת סלוצקי אפיקי תקשורת, והוא יפעל במתכונת דומה לזו שבה פעל ערוץ הילדים עד סוף 2016. חלק מהתכנים שישודרו בו יוגדרו כהפקות משותפות, ואלה ימומנו על-ידי yes והוט וישודרו בשתי הפלטפורמות, וחלק אחר יוגדרו כהפקות בלעדיות וישודרו רק ב-yes או רק בהוט.

הפקת המקור המשותפת הגדולה של הערוץ צפויה להיות דרמה יומית בהובלתה של כוכבת הילדים נועה קירל, שתעלה ב-1 בינואר בהפקת יואב גרוס. בסדרה ישתתפו גם שחקנים מוכרים כמו עופר שכטר ושלום אסייג.

משמעות הדבר היא שגם yes וגם הוט ינתבו כעת סכומים גדולים להפקות מקור לילדים ולנוער שיבוצעו על-ידי סלוצקי אפיקי תקשורת - או על-ידי חברות הפקות חיצוניות שסלוצקי יפנה אליהן ויגזור רווח הפקה של עד 10%, כפי שמתירה הרגולציה. מי שמנהלת את חברת ההפקות של סלוצקי - שאחראית גם להוט בידור ישראלי ולערוץ 8 - היא רינת קליין.

הוט ו-yes מחויבות להשקיע מדי שנה 8% מהכנסותיהן בהפקות מקור, ומתוך הסכום הזה 27.5% אמורים להיות מושקעים בתכני ילדים ונוער. בפועל, שתי החברות משקיעות סכומים גדולים בהרבה בתחום - בגלל חשיבותו הרבה בבידול ובשימור לקוחות. לפי דוחות מועצת הכבלים והלוויין לשנת 2014, כל אחת מהחברות השקיעה קרוב ל-60 מיליון שקל בהפקות בקטגוריה.

פרידה בפיצוץ: yes שילמה 6 מיליון שקל כדי להיפרד מערוץ הילדים / רקע

למי שעוקב אחרי היחסים בין RGE לבין שתי פלטפורמות הטלוויזיה הרב-ערוציות הוותיקות, מה שקורה כעת סביב עתידו של ערוץ הילדים בהוט מעלה זיכרונות מהסיפור שהתרחש לפני קצת פחות משנה בין yes לבין בעלת הערוץ. בספטמבר לפני שנה פרסמנו כאן לראשונה כי ב-yes שוקלים לנצל את נקודת היציאה שיש לה בחוזה עם ערוץ הילדים של RGE ולהחליפו בערוץ שיופק על-ידי חיים סלוצקי.

לכאורה, מדובר היה במהלך עסקי רגיל. אין מחלוקת על כך שבחוזה בן 6 השנים שעליו חתמו yes ו-RGE ב-2012, יש נקודת יצאה בסוף 2016 תמורת 6 מיליון שקל. בפועל, גם על רקע העובדה ש-RGE היא הבעלים גם של ערוצי ספורט 5, ושגם סביבם פרץ תוך זמן קצר סכסוך עסקי בין שתי החברות, סאגת ההיפרדות הפכה לסכסוך יצרי וקשה שלא הגיע לסיומו עד היום.

הקורבן העיקרי לסכסוך הזה היו צופי סדרת הילדים והנוער "Oboy" - מסדרות הדגל של ערוץ הילדים ב-yes - שלרוע מזלם של צופיה עונתה הראשונה הייתה אמורה להסתיים מעט אחרי ינואר 2017 (מועד הורדת ערוץ הילדים). ב-yes היו משוכנעים כי לפי החוזה, הפקות המקור הבלעדיות ייוותרו בבעלותם גם לאחר הורדת הערוץ, אך ב-RGE הציגו "נספח סודי" להסכם מ-2012 שבו מוסבר לטענתם כי הפקות המקור נשארות דווקא בבעלותם.

yes פנתה לבית המשפט בבקשה לקבל צו שיורה ל-RGE להעביר לה מיד את ארבעת הפרקים החסרים, אך זה קבע כי באותו שלב לא השתכנע לעשות כן, וכי הסוגיה העקרונית כולה תתברר במהלך ההליך המשפטי המרכזי, שממשיך להתנהל גם בימים אלה.

סדרות שיישארו ב-VOD של הוט, משקיעות בילדים
 סדרות שיישארו ב-VOD של הוט, משקיעות בילדים