משבר הפיטורים של עובדי מתחם ירקונים יידון מחר בכנסת

ועדת הפנים תדון בגורלם של 500 העובדים במתחם שאמור להיסגר עד 1 בספטמבר בהוראת ביהמ"ש

ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם תדון מחר (ג') בבוקר במשבר מתחם ירקונים, שאמור להיסגר עד 1 בספטמבר בהוראת בית המשפט, וכתוצאה מכך 500 עובדים יאבדו את עבודתם. לדיון יגיעו עובדים החוששים כין אין להם סיכוי למצוא עבודה חלופית בגילם.

אתמול (א') הפגינו כ-80 עובדים מהמתחם נגד הפיטורים בכניסה למתחם וחסמו למשך כחצי שעה את הכניסה אליו, דבר שגרם לשיבושי תנועה ופקקים בדרכים המובילות למתחם ושיבש את הכניסה לתחנת הרכבת סגולה שנמצאת במקום.

מתחם ירקונים הוקם בשנות ה-90 בידיעה ובאישור ועדות התכנון המקומית והמחוזית. שתי הוועדות אישרו היתרים לשימוש חורג בקרקעות, שייעודן המקורי הוא לחקלאות. במקביל קידמו מוסדות התכנון תוכנית מתאר לשינוי הייעוד של המתחם - למסחרי. ב-1999 החליטו הוועדה המחוזית וועדות של המועצה הארצית לתכנון לחזור בהן מהתוכנית המקורית להקמת מרכז מסחרי במתחם ירקונים, ולקדם במקומה תוכנית מתאר חדשה לפארק ירוק. בעקבות ההחלטה של המועצה הארצית על הקמת הפארק שכוללת את פינוי שטחי המסחר מהשטח, הגישה הפרקליטות תביעה נגד יזמי המתחם.

בשנת 2012 הרשיע בית משפט השלום בכפר-סבא את יזמי המתחם, במסגרת הסכמי טיעון, שבמסגרתם הודו הנאשמים באישומים שיוחסו להם. לאחר הדיינות משפטית שנמשכה כ-5 שנים, הורה בית משפט השלום בכפר-סבא בחודש מאי האחרון לפנות את המתחם עד לתאריך הראשון בספטמבר השנה, אך בפועל המתחם צפוי להיהרס רק 9 חודשים לאחר מכן ביוני 2018. כלל הידוע כרגע אין תוכנית אחרת מאושרת לשימוש בקרקע של המתחם.

במתחם פועלות היום בין היתר רשתות סופר-פארם, טויס אר אס, מחסני תאורה, H&O, אייס ועוד המעסיקות מאות עובדים, והוא נמצא בבעלותם של חברת הכשרת היישוב שבבעלותו של עופר נמרודי ואנשי העסקים עמוס לוזון, לוי שטרית ואפרים מאיר.