שינוי בתוכניות: מתחם ירקונים לא יפונה ב-1 בספטמבר

500 משרות על הפרק: ועדת הפנים דנה הבוקר בסגירת מתחם ירקונים ■ יו"ר הוועד: לתת ארכה על מנת שבעלי החנויות ימצאו מקום חלופי

על רקע הדרישה לפינוי מתחם ירקונים: ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם דנה הבוקר (ג') בסגירת מתחם ירקונים (שאמור להסגר עד ה-1 בספטמבר), שצפויה להביא לכך שכ-500 עובדים יאבדו את עבודתם, והוסכם בוועדה כי נציגי העובדים והפרקליטות ינסו למצוא פיתרון שיאפשר את דחיית פינוי המתחם.

לילך שפר, יו"ר ועד עובדי המתחם ציינה בדיון כי מדובר עובדים שמרוויחים שכר מינימום, וכי חלק גדול מהעובדים הם מעל מגיל 50, ולרבים מהעובדים אין סיכוי למצוא עבודה אחרת. לדבריה בקשתם אינה להכשיר את המקום הלא חוקי אלא לתת ארכה על מנת שבעלי החנויות ימצאו מקום חלופי וימשיכו להעסיק אותם.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם אמר בדיון כי יש להעמיק את הענישה לעברייני הבנייה, ולא להעניש את העובדים, וכי למדינה יש אחריות לדאוג ל-500 העובדים שנמצאים במצב קשה. במהלך הדיון הציע ח"כ מיקי לוי להאריך את פינוי המתחם ב-24 חודשים ובזמן הזה לחלט את שכר הדירה מהבעלים. בתום הדיון סוכם כי נציגי העובדים והפרקליטות ינסו לשבת בתיווכו ולמצוא פתרון לדחיית מועד הפינוי ושהוועדה בראשותו תקיים פגישות מעקב אחרי הנושא כל -3-4 חודשים.

בתחילת השבוע הפגינו כ-80 עובדי המתחם נגד הפיטורים בכניסה אליו וחסמו את הכניסה במחאה על פיטוריהן לקראת סגירת המתחם.

מתחם ירקונים הוקם בשנות ה-90 בידיעה ובאישור ועדות התכנון המקומית והמחוזית. שתי הוועדות אישרו היתרים לשימוש חורג בקרקעות, שייעודן המקורי הוא לחקלאות. במקביל, קידמו מוסדות התכנון תכנית מתאר לשינוי הייעוד של המתחם - למסחרי. ב-99' החליטו הוועדה המחוזית וועדות של המועצה הארצית לתכנון לחזור בהן מהתוכנית המקורית להקמת מרכז מסחרי במתחם ירקונים, ולקדם במקומה תכנית מתאר חדשה לפארק ירוק.בעקבות ההחלטה של המועצה הארצית על הקמת הפארק שכוללת את פינוי שטחי המסחר מהשטח, הגישה הפרקליטות תביעה נגד יזמי המתחם .

בשנת 2012 הרשיע בית משפט השלום בכפר סבא את יזמי המתחם, במסגרת הסכמי טיעון, שבמסגרתם הודו הנאשמים באישומים שיוחסו להם . לאחר הדיינות משפטית שנמשכה כחמש שנים, הורה ביהמ"ש השלום בכפר סבא בחודש מאי האחרון, לפנות את המתחם עד לתאריך הראשון בספטמבר השנה, אך בפועל המתחם צפוי להיהרס רק תשעה חודשים לאחר מכן ביוני 2018. כלל הידוע כרגע אין תוכנית אחרת מאושרת לשימוש בקרקע של המתחם.

במתחם פועלות היום בין היתר רשתות סופר-פארם, טויס אר אס, מחסני תאורה , H&O, אייס ועוד המעסיקות מאות עובדים, והוא נמצא בבעלותם של חברת הכשרת הישוב שבבעלותו של עופר נמרודי, ואנשי העסקים עמוס לוזון, לוי שטרית ואפרים מאיר .