274 מיליון שקל - המס שישלמו חצרים ומגל על מכירת נטפים

חברי הקיבוצים ימוסו בהתאם למדרגות המס האישיות שלהם - ולכן המס צפוי להיות משמעותי

חתימת הסכם נטפים/ צילום: קיבוץ חצרים
חתימת הסכם נטפים/ צילום: קיבוץ חצרים

רשות המסים עתידה לשלשל אל קופת המדינה מס בסך של כ-160 מיליון שקל שייגזר מחלקו של קיבוץ חצרים באקזיט הענק של חברת נטפים; וכ-114 מיליון שקל מחלקו של קיבוץ מגל בעסקה. על-פי העסקה, שבמסגרתה רוכשת הענקית המקסיקנית מקסיכם את השליטה בחברת נטפים בכ-1.5 מיליארד דולר, מקבל קיבוץ חצרים כ-650 מיליון שקל, וקיבוץ מגל - כ-456 מיליון שקל.

המרוויחה הגדולה בעסקה במסגרתה תחזיק מקסיכם ב-80% מנטפים היא קרן פרמירה הגרמנית, שתקבל כעת 1.16 מיליארד דולר. ואולם, פרמירה היא קרן זרה ולא תכניס שקל לקופת המדינה.

רשות המסים רשאית לנגוס נתח מהעוגה רק בכל הנוגע לחלקם של שני הקיבוצים הישראליים - חצרים ומגל. בהתאם לכללי המיסוי החלים על אגודות שיתופיות, העסקה אינה ממוסה בחישוב מס גורף שיחול על כל הקיבוץ, אלא כל אחד מחברי הקיבוץ ימוסה על-פי החלק שיקבל בפועל.

עו"ד גיא חן, מומחה למיסוי בינלאומי בתעשייה הקיבוצית, מסביר כי "חצרים הוא קיבוץ שיתופי, וככזה, ההכנסה אשר תתקבל מהרוכשת הזרה תחולק לכל אחד מחברי הקיבוץ לפי חלקו. לאור היקף העסקה, המס שישלמו חברי הקיבוץ צפוי להיות מהותי. כמו כן, העובדה שהרוכשת היא חברה רב-לאומית, מבנה חוזה המכירה והתנהלותה ישפיעו על חבות המס של הקיבוץ בשנים שלאחר העסקה".

עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה וכיום שותפה במשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', מוסיפה כי "בשנים האחרונות יש שינוי בכללי המיסוי של הקיבוצים, ומייחסים לכל אחד מחברי הקיבוץ את החלק שהוא יקבל בפועל מהעסקה. לכן, גם בעסקה הזאת כל אחד מחברי הקיבוץ יצטרך לשלם מס לפי מדרגות המס האישיות, הזיכויים האישיים שלו וכל נושא אחר המשפיע על מיסוי הכנסותיו - על הסכום שהוא יקבל בפועל".

בשלב זה קשה לחשב במדויק את סכום המס שייגבה מכל חבר קיבוץ, היות שהסכום מושפע ממספר פרמטרים.

העובדה כי המס מחושב לכל חבר בנפרד, מבוססת בין היתר על אחד מצעדי המיסוי מרחיקי הלכת שעברו בחוק ההסדרים האחרון. ההסדר החדש, אשר נחשף ב"גלובס", שולל מחלק מהקיבוצים את האפשרות לערוך חישוב מס כולל לכל חברי הקיבוץ, ובכך להפחית את חבות המס של הקיבוץ, ולעתים להגיע לאפס מס. התיקון החדש שולל את היכולת של קיבוץ שיתופי-מסורתי ליהנות מחישוב מס כולל לכל חבריו - וזאת כאשר קיים פער של 25% בין החבר המשתכר את המשכורת הגבוהה ביותר בקיבוץ לזה המשתכר את המשכורת הנמוכה ביותר.