לאחר שתקף את ארגון מולד - יאיר נתניהו נתבע ב-140 אלף ש'

בנו של רה"מ כינה את ארגון מולד "רדיקלי ואנטי-ציוני הממומן ע"י הקרן להשמדת ישראל" ■ בתביעה נטען כי הפוסט בפייסבוק עולה כדי לשון הרע, והמכון מבקש צו עשה לפרסום התנצלות מצד נתניהו הבן

תביעה כספית ב-140 אלף שקל לפיצוי ללא הוכחת נזק כנגד יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוגשה על-ידי מכון "מולד - המרכז להתחדשות הדמוקרטיה", באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, בטענה כי פוסט שפרסם בפייסבוק עולה כדי לשון הרע. עוד מבקש המכון צו עשה לפרסום התנצלות מצד בנו של ראש הממשלה.

בכתב התביעה נטען כי "הטענה כי התובעת (מולד, מ' ר') היא "אנטי-ציונית" מבקשת ליצור לתובעת דימוי של גוף הפועל נגד קיומה של מדינת ישראל, והמהווה, הלכה למעשה, ארגון אויב לישראל. על מידת המופרכות של דברים אלה יכול היה הנתבע לעמוד בקלות, אילו היה טורח לקרוא ולו מקצת מפרסומיה של התובעת".

עוד מוסיפים באי-כוח מכון מולד וכותבים כי "הנתבע בחר שלא להתמודד עם הטענות שהתובעת העלתה בעניינו, אלא לתקוף אותה באופן אישי", ומתארים כי יאיר נתניהו "לא פעל למען הקטנת הנזק, אף שיכול היה לעשות כן. הנתבע לא הסיר את פרסומי הדיבה, לא הביע התנצלות או חזרה בו מפרסומיו".

עו"ד יוסי כהן, בא כוחו של יאיר נתניהו, מסר בתגובה: "גוף המתיימר להיות ליברלי ופלורליסטי, תחילה השמיץ את בנו של ראש הממשלה, וכעת פועל באמצעות תביעת השתקה כוחנית כדי למנוע מיאיר נתניהו את זכות התגובה. אנו נהדוף בקלות את התביעה ההזויה הזאת, ונשקול לפעול בצעדים משפטיים מקבילים".

70 אלף שקל או 140 אלף שקל

במוקד המחלוקת תגובתו של יאיר נתניהו (יליד 1991) - באמצעות פוסט בפייסבוק - לפוסט שלאחרונה פרסם מכון מולד בדף הפייסבוק הפועל מטעם המכון ("שישים ואחת"). פוסט זה שפרסם מולד, נטען בכתב התביעה, מבוסס על פרסומים קודמים.

בפוסט שפרסם מולד - שמגדיר עצמו בכתב התביעה כ"כמכון מחקר העוסק בסוגיות חברתיות ופוליטיות בישראל" - טענו מפעילי הדף כנגד העובדה שיאיר נתניהו מתגורר במעון ראש הממשלה, מאובטח 24 שעות ביממה וזכאי לרכב ממשלתי צמוד.

בפוסט, שכותרתו הייתה "5 עובדות על יאיר נתניהו, הילד של כולנו (או לפחות הילד שכולנו משלמים לו את הוצאות המחיה והאבטחה)", נכתב גם כי לפני כן מעולם לא אובטחו ילדי ראש ממשלה לאחר גיל 18.

עוד נטען בפוסט האמור כי "בשנים האחרונות מעידים בכירים במשרד ראש הממשלה שהשפעתו של יאיר על אביו הולכת ומתחזקת", ונמתחה ביקורת על עמדותיו ועל קרבתו למיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, המעורב בפרשייה שכונתה "תיק 1000". 

יום למחרת הגיב יאיר נתניהו, באותו עמוד פייסבוק של מולד, בפוסט תגובה נשוא תביעת הדיבה. את התגובה ציטט כתב התביעה במלואו: "היי 61. אני לא אתייחס לכל השקרים וההשמצות. כמה נחמד אבל שהצד שלכם תמיד מבלבל את המוח על הסתה, דמוניזציה, רצח אופי וחציית קווים אדומים. מה עם איזה תחקיר על מקורות המימון השונים והמשונים (והזרים) של המפעילים של הדף ההזוי הזה? מה עם איזה תחקיר על 'הבן של כולנו' של ראש הממשלה שרון שנכנס לכלא? מה עם איזה תחקיר על 'הבן של כולנו' של ראש הממשלה אולמרט, יחסיו המעניינים עם פלסטיני והמשמעויות לביטחון המדינה? או 'הבן של כולנו' של ראש הממשלה פרס שהרג חייל בפליטת כדור, והנושא הוצנע? ברוח ימים אלה יש לי מסר לכל חברי הקרן להשמדת ישראל וגרורותיהם" [כאן מופיעים בפרסום סמלילים של צואה ושל "אצבע משולשת" - י"י ו-ד"ב].

בהמשך פרסם יאיר נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו את התגובה שכתב בעמוד הפייסבוק של מולד, והוסיף את המילים הבאות: "ראיתי שאיזה עמוד מטונף שממומן בכבדות על-ידי ארגון מולד הרדיקלי והאנטי-ציוני הממומן על-ידי הקרן להשמדת ישראל והאיחוד האירופי ליכלך עליי. לא יכולתי להתאפק והגבתי".

הפרסום השלישי כנגדו הוגשה תביעת הדיבה, היה במלים הבאות, שהוספו על-ידי יאיר נתניהו, עת שיתף בפייסבוק פוסט של "הקרן החדשה לישראל": "הקרן להשמדת ישראל, במימון סורוס והאיחוד האירופי, אשכרה מאיימת עליי בסגנון מאפיה סיציליאנית. בעצם יותר מתאים להם התואר בולשביקים".

על-פי כתב התביעה, "שלוש פגיעות (לפחות) אירעו בענייננו, ואשר בכל אחת מהן זכאית התובעת לפיצוי כספי סטטוטורי ללא הוכחת נזק, מכוח חוק איסור לשון הרע".

סכום הפיצוי הנדרש בגין הפרסומים, על-פי התביעה, הועמד על סך של 140,474 שקל, וזאת "משיקולי אגרה", על אף שלטענתה זכאית מולד לסכום גדול פי שלושה: "כאשר מוכח שלשון הרע פורסם מתוך מטרה לפגוע, הרי שגובה הפיצוי שניתן לתבוע ללא הוכחת נזק עומד על 140,474 שקל בקירוב בגין כל פרסום ופרסום. בענייננו, זכאית התובעת לפיצוי מהנתבע בסך 421,422 שקל".

כנגד האפשרות שלא תוכח בפרסומים "כוונה לפגוע", מבוקש בכתב התביעה כי לחלופין יחויב יאיר נתניהו בפיצוי בסך של 70,000 שקל ללא הוכחת נזק. 

"מסע תעמולה ציבורי שיטתי"

באי-כוח מכון מולד כותבים עוד כי הפרסומים זכו לתהודה רחבה, וכי המכתב הפורמלי ששלחו ובו התראה טרם נקיטת הליכים - לא נענה, "למעט שיחות שנעשו על-פה בין בא-כוח הנתבע לבאי-כוח התובעת, שלא הביאו לפתרון המחלוקות שבין הצדדים". במכתבם הם דרשו הסרת הפרסומים של יאיר נתניהו, פרסום הודעת התנצלות שתהיה ארוכה לפחות כמו הפרסומים ותשלום פיצוי על סך 100 אלף שקל למולד.

עוד מציין כתב התביעה כי בטרם שליחת המכתב הרשמי "פנו אנשי התובעת לנתבע באופן בלתי אמצעי, במטרה להסדיר את הנושא בלא פנייה לאפיקים משפטיים, ואולם הנתבע לא נענה לפנייה זו".

מולד מתארת בכתב התביעה כי הפרסום השפיל אותה "ועשה אותה מטרה לשנאה, לבוז וללעג בעיני הציבור", ומדגישה כי יש בפרסום הדברים כדי להטיל דופי באופיה ובמהימנותה. פרסום הדברים הביא, לטענתה, לפגיעה בערכים שאותם מנסה מולד לקדם. היא מציינת כי הפרסומים נשוא התביעה דווחו גם בתקשורת הבינלאומית, "תוך שהם עלולים להסב נזק כבד לשמה הטוב של התובעת".

"לאור נסיבות העניין, ברור לחלוטין כי אין מדובר בלשון גוזמה שנאמרה בעידנא דריתחא ובחוסר תשומת-לב רגעית", כותבים עוד באי-כוחה של מולד. "השימוש בביטויים הפוגעניים 'אנטי-ציונית' ו'הקרן להשמדת ישראל' איננו מקרי, אלא שהוא מהווה חלק ממסע תעמולה ציבורי שיטתי שמטרתו להציג קבוצה שלמה בישראל כבלתי לגיטימית, ואת המזוהים עמה כבוגדים וכאויבי העם. הנתבע בחר שלא להתמודד עם הטענות שהתובעת העלתה בעניינו, אלא לתקוף אותה באופן אישי, במטרה לערער את האמינות של הדובר, במקום להפריך את הטענות".