בליץ תקשורתי ומסרים מאיימים: מה מחכה להרו וגנור?

מרגע מסירת העדות ועד סוף המשפט נמצאים עדי המדינה במרכז קמפיין השחרה אגרסיבי שמטרתו לשבור אותם ולהשפיע על הציבור ועל בית המשפט ■ כך זה עובד

אפשר להניח שכתב המשפט של חדשות 2 היה בדילמה כשקיבל מנאשמי פרשת הולילנד את התמונות, שהראו את עד המדינה בפרשה ואת רעייתו, פניהם מטושטשים, במה שנראה כמו מסע קניות בחנות בגדים יוקרתית עם קלוז-אפ על הצ'ק השמן ששילמו עבור הבגדים. מצד אחד, גיא פלג ידע, ואף אמר בשידור, שמדובר ב"סנונית ראשונה" בקמפיין שנועד "לקעקע את אמינותו של עד המדינה" שמואל דכנר, שאז עוד נודע בציבור כ-ש"ד, ושהלך לעולמו עוד לפני שהספיק להשלים את עדותו.

מצד שני, פלג ועורכיו הרגישו, כנראה, שהתמונות האלה חשובות מספיק לשידור: "בעוד שבפרקליטות טוענים כי מצבו הבריאותי של עד המדינה קשה מאוד", ליווה קולו של פלג את התמונות, "באים הנאשמים ומעבירים לנו את התמונות האלה של עד המדינה ואשתו עושים שופינג במרכז תל-אביב, קונים חליפות באלפי שקלים... זה רק חלק ממה שמצפה לעד המדינה במהלך המשפט הזה". כמה חודשים מאוחר יותר דיווח פלג על חקירת משטרה שבדקה מי הדליף את התמונות מחנות הבגדים, שהייתה, אגב, בבני-ברק, ולא במרכז תל-אביב.

"לא כיף להיות עד מדינה", מודה עו"ד יעקב גרוסמן, לשעבר סגן ראש יאח"ה ומי שהוביל את חקירת פרשת דרעי ופרשת בראון-חברון. "אנחנו חיים בחברה אלימה, ועדי מדינה מוצאים את עצמם בלחץ אדיר. לא פעם הם עשויים לשמוע מהחוקרים משפטים ברוח 'השאלה היא איזו אמא תבכה יותר, שלך או של הנאשם'".

"עדי מדינה מוצאים את עצמם מבודדים כמעט בין לילה", מספרת פרקליטה בכירה לשעבר. "אלה אנשים שהיו הרבה פעמים חלק מהארגון, חלק מהמעגל הקרוב לנאשם הבכיר, ואז הם נפלטים מהמעגל הזה ופתאום הם לבד, פתאום הם מרגישים תלושים".

ארי הרו מצפה ויה דולורוזה", אומר יועץ התקשורת אמיר דן על עד המדינה הטרי, שאמור, לפי המשטרה, לספק מידע על הנעשה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הוא יעבור 'סקילה' בחוצות העיר, יהפוך לשחור משחור", מוסיף דן, שליווה את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בתקופת החקירות והמשפט. "מבחינת הנאשמים, הכול מתמקד בעד המדינה. מחכה לו תקופה לא פשוטה".

"ארי הרו יסולק מכל קהילה שקרובה לביבי", מוסיף עו"ד אמנון יצחקניא, פרקליטו של דכנר המנוח. "הוא יושמץ בכל מקום שבו יש לפוליטיקאים קשרים. אני הייתי מייעץ לו לא להגיב, אלא רק במקום הנכון".

איך עובד המנגנון שנועד לעשות את אותה "השמדת ערך" לעדי מדינה? האם יש קווים אדומים או שכל חקירה - כולל ואולי בעיקר של בני משפחה - היא לגיטימית בניסיון להפילו בציבור? ומה מקווים החשודים/נאשמים להרוויח מזה?

שוחחנו עם עורכי דין, יועצי תקשורת, חוקרים פרטיים וגם עדי מדינה, חלקם לייחוס ואחרים שביקשו להישאר מאחורי הקלעים, כדי להבין מה מצפה למיקי גנור, עד המדינה בפרשת הצוללות, ולארי הרו, עד המדינה בתיקים 1,000 ו-2,000 (פרשת המתנות ופרשת נוני מוזס). על עדי מדינה בתחומים שאינם צווארון לבן, למשל טל קורקוס, שהיה בכיר במשפחת פשע והפך לעד מדינה, אפשר לקרוא במסגרת בהמשך, אבל הרשו לנו לעשות ספוילר: הוא חוסל - שנה לאחר שגרושתו חוסלה לעיני שלושת ילדיהם.

המעגל השלישי: איסוף

אין ארון נקי משלדים

להשחרת עד מדינה יש שלוש מטרות: להפעיל עליו לחץ כדי למנוע את עדותו (מה שלעיתים עלול לגרום דווקא לתוצאה ההפוכה, ועל כך בהמשך), לקעקע את אמינותו בציבור דרך התקשורת וגולת הכותרת (שהיא גם הדבר הקשה והחמקמק ביותר) לנסות להשפיע בעקיפין על החלטותיו של בית המשפט.

הכלל הראשון והמרכזי בקמפיין נגד עד המדינה הוא שגם לו, לעד, יש מעין "עדי מדינה" - כלומר, אנשים קרובים שיודעים עליו דברים שאינו רוצה שייחשפו. "לאנשים האלה, עדי המדינה, יש הרבה פעמים שובל של אנשים פגועים מאחוריהם", אומר גורם שהיה מעורב באיסוף מידע על עד מדינה. "אם נתניהו ירצה מידע על ארי הרו, הוא לא יצטרך להעסיק חוקרים פרטיים. יש מספיק אנשים שירצו לעזור לו בזה. מאחר שעדי מדינה הם בדרך כלל לא צדיקים גדולים ולרוב יש להם 'עבר', כמו למשל, אם הם נקלעו לחובות, יש להם מן הסתם נושים".

- איפה מחפשים?

"בכל מיני מאגרי מידע משפטיים, בארץ ובחו"ל. דרך זה אתה יכול להגיע להרבה מאוד מידע. אם מדובר באדם שהסתבך עסקית, מן הסתם יש אנשים שהגישו נגדו תביעות. בשביל זה, כל מה שצריך הוא אנשים שיודעים לחטט בגוגל ושיש להם גישה למאגרים. יש שמועות שעורכי דין בקלות יכולים לבדוק אם הן נכונות או לא. המידע קיים, צריך רק מישהו שינהל את זה".

- ומי ניהל את זה במקרה שלכם?

"היה מישהו מהמעגל הקרוב שהיה אחראי על זה, אבל כולם לקחו בזה חלק: עוזרים, יועצים, אפילו מזכירות. זה הרבה פחות מסודר ממה שנראה. החומר זורם כל הזמן וכולם עושים הכול. זו קבוצה מאוד הדוקה שעובדת על הדברים יחד בתקופה מאוד אינטנסיבית. יש עליות וירידות ושפנים מהכובע. אין יום שלא מתפוצץ משהו".

"יש מיפוי שלם של כל הווקטורים", מוסיף עו"ד גיל דחוח, שייצג את עדי שלג, עד המדינה בפרשת הרצת המניות של נוחי דנקנר. "אלה צוותים של עורכי דין, חוקרים פרטיים, יועצים אסטרטגיים, הנאשמים. לפעמים יש התנגשות בין עורכי הדין ליועצי התקשורת. עורכי הדין רוצים להפתיע בבית המשפט בעוד האחרים, בתקשורת. יש גם תתי צוותים שמתעסקים בדברים מסוימים. הכול מתואם: אם למשל אתה יודע שצפוי להתפרסם דוח מבקר המדינה שנוגע לעד המדינה, אתה מיידע עיתונאי; או שמנסים להעריך מה יהיו ההחלטות של השופט, שיודעים, למשל, שהוא מעוניין להתמנות ליועץ משפטי לממשלה. יחד עם זאת, חשוב להזכיר שזו מלחמה שצריך מאוד להיזהר בה, אחרת זה יהיה שיבוש הליכי משפט. היכולת להשיג מידע היא מוגבלת, וצריך לפעול בצורה חוקית".

- איך זה מתבצע בפועל?

"מתחילים לעבור על כל החיים שלו מיום הולדתו ומנסים לברר את מי הוא הכיר. כשמוצאים מישהו שיכול להועיל, מנסים להיפגש איתו ולהוציא ממנו עוד פרטים. פתאום מתברר שהוא עזב איזה מקום עבודה, אז מנסים להבין באילו נסיבות; או שפתאום מתברר שהוא הטריד מינית וסגרו את זה בשקט; או שיש לו גרושה שהוא חייב לה כסף; או שותף עסקי שהוא נפרד ממנו בדרכים לא נעימות".

דוגמה מאלפת לשיטה הזו אפשר היה למצוא בפרק שנוי במחלוקת ששודר ב"כלבוטק" של רפי גינת (אז בשידורי רשת) - תוכנית שהפרקליטות הגיעה עד בית המשפט העליון בניסיון למנוע את שידורה, ללא הצלחה. "רואים את תחנת הדלק הזו?", מרעים קולו של גינת מול צילומים של שטח פתוח ריק, "לא רואים? גם אנחנו לא. אבל ש"ד מכר אותה שוב ושוב, לכל מיני משקיעים ששילמו עבור אחוזי בעלות מאות אלפי דולרים. רואים את הבניין הזה ברחוב דיזנגוף בתל-אביב? הוא דווקא כן קיים, אבל הפנטהאוז לא נמסר למי ששילמה עבורו ישירות לחשבונות של ש"ד". בנקודה הזו נראית אותה רוכשת של הפנטהאוז, בפנים מטושטשים, שאומרת: "היה לנו עסק עם נוכל, ארכי-נוכל".

התחקיר הגיע עד לונדון, שם, כך גינת בפתיח, ש"ד מוטט רשת מאפיות משפחתית, "לאחר שהשתלט עליה עם הקומבינות הפיננסיות שלו, כשהוא מותיר מאחוריו משקיעים מרומים"; בנקודה זו מופיע איש העסקים אלי פפושדו, שאומר בצער, ועל רקע מוזיקה עצובה של פסנתר: "הכול עף. כל ההשקעה - עפה".

"במקרה של דכנר ניסו הנאשמים כולם להציג את דכנר כאיש הזוי שעדותו כוזבת וכזייפן, שלחו אחריו חוקרים פרטיים ואף ניסו לגרום לפיטוריי מהייצוג שלו", אומר עורך דינו, אמנון יצחקניא. "צריך לזכור שדכנר הוא שהגיע לפרקליטות ולמשטרה מיוזמתו, ואלמלא קצה החוט שנתן לא הייתה כלל נפתחת חקירה, ובכלל, המקרה שלו שונה ממקרה הרו, שכן נגד נתניהו כבר מתנהלת חקירה, ועדותו של הרו תהיה רק נדבך אחד בה".

- איך ההבדל הזה משפיע על היכולת ללחוץ על עד המדינה?

"מאחר שיש כבר חקירה ונאספו ראיות במקרה הזה, החשודים יתקשו לעשות את זה להרו".

המעגל השני: לחץ

בים, באוויר וביבשה

ישנן שלוש דרכים מרכזיות ללחוץ על עד מדינה: פנייה ישירה, הפעלת לחץ על סביבתו הקרובה (או לחץ עליו מסביבה קרובה), והעברת מסרים באופן עקיף, דרך התקשורת או גורמים אחרים. יהיה מי שיגיד שבמקרה של דכנר, שבמשך זמן רב נאסר שמו לפרסום, אלמוניותו אף אפשרה לתוקפיו ללחוץ עליו ביתר שאת באמצעות התקשורת, כי ל"קורבן" המתקפה לא היו "פנים". בחלק מהמקרים, טוען עו"ד דחוח, השימוש באסטרטגיה הזאת עלול להתפוצץ לתוקפים בפרצוף, כי זה רק מדרבן את עד המדינה לשחרר עכבות או רגשות אשם שאולי היו לו על מסירת מידע נגד אדם שהיה קרוב אליו.

"אצל עדי שלג זה עשה את הפעולה ההפוכה", אומר עו"ד דחוח על לקוחו. "הרבה פעמים עד מדינה הוא חבר קרוב של הנאשם המרכזי, כך שהעדות כרוכה בייסורי מצפון. ברגע שעדי ראה שמנסים לפגוע באמינות שלו זה הקל עליו מהבחינה הזו".

גם עו"ד אמנון יצחקניא, שייצג את דכנר, מעיד שהפעולות של הנאשמים בתיק הולילנד רק דרבנו אותו והפכו אותו ל"נחוש יותר".

בראיון שהעניקה לתוכנית "עובדה" של קשת בערוץ 2, שולה זקן הדגימה את סקאלת ההסלמה של הלחץ הישיר והעקיף: "אני יושבת מול הטלוויזיה ומראים פרומו עם רועי בלכר (שהיה חלק מצוות ההגנה של אולמרט, ה' מ') והוא אומר שהוא היה המום לראות שקיבלתי כסף מדכנר לדירה ושאני שקרנית. אני מתקשרת לאדון אהוד אולמרט ומספרת לו על זה, והוא אומר שהוא לא ידע שהוא הולך לטלוויזיה, ואת (זקן, ה' מ') מבינה שהוא צריך להגן עליי (אולמרט, ה' מ'). ואז אני מקבלת סמ"ס מעו"ד עפר ברטל (שייצג אותה, ה' מ') שמבקש ממני תגובה, ואני שולחת את הסמ"ס לאולמרט, והוא אמר לי להגיד ש'כל מה שאמרת בבית משפט את עומדת מאחוריו'. ואני מעבירה את זה לעפר בלי להגיד לו מאיפה התגובה והוא אומר לי: ממי את מפחדת?'".

בעדותה בבית המשפט, זקן טענה ללחצים שהפעילו סנגוריו של אולמרט עליה ועל עורך דינה אז, מיכה פטמן. בלכר, לפי עדותה, ערך "ביקור בית" אצל פטמן, ואמר לו: "אנחנו יודעים ממי קיבלת כסף, תשמור על הפה שלך (ככל הנראה, הכוונה למימון שכר הטרחה של פטמן על-ידי אולמרט, ה' מ')".

יתרה מכך, נגד עו"ד נבות תל-צור, שייצג אף הוא את אולמרט, הוגשה קובלנה משמעתית שבה נטען, כי ניסה להניא את זקן מלחתום על הסכם עדת מדינה. לפי הקובלנה הציע תל-צור שמקורבים של אולמרט ישלמו לה שכר עבודה ויסייעו לה לממן את ההגנה המשפטית, אם לא תמשיך להיות מיוצגת על-ידי עורכי דינה. במסגרת הסדר הודה תל-צור בהתנהגות שאינה הולמת והושעה לשנה.

אולמרט עצמו הודה במסגרת עסקת טיעון בשיבוש הליכי משפט, ונידון בגין זאת לשישה חודשי מאסר בפועל (שחפפו את עונש המאסר האחר שנגזר עליו). "אולמרט עשה לה מניפולציה במשך שנה שלמה ותפר את זה לרגע האחרון", אומר אחד ממקורביה של זקן, "ושולה באמת העידה ברגע האחרון. היא ידעה שהיא משלמת מחיר על מה שהיא עשתה".

"לאחר שסגרנו את ההסדר וגבו ממנה עדות, הפרקליטות ביקשה לגבות ממנה עדות נוספת בבית המשפט", מפרט עו"ד דב גלעד כהן, שייצג את זקן יחד עם עו"ד עפר ברטל. "המצב היה מורכב כי הכרעת הדין (בפרשת הולילנד) הייתה בפתח. בתגובה, צוות אולמרט הגיש התנגדות חריפה וציין שאם היא תיקרא לעדות, הם יפתחו נושאים רבים שיכולים להשליך על מהימנותה - סיפורי שחיתות ורכילות שלא קשורים לאולמרט. הם גם ציינו שיקראו לעדים רבים כדי להוכיח זאת, ושכל העניין יסרבל את המשפט. בתיקים כאלה, עד המדינה צריך להביא בחשבון שיושקעו מאמצים רבים לקעקע את מהימנותו ולפגוע בו ובמעגלים הקרובים לו".

המעגל הראשון: המשפחה

לקום ולהגיד, "אני עבריין"

אף שנדמה שתופעת עדי המדינה עברה "הלבנה" בשנים האחרונות - או כמו שאומר עו"ד כהן: "היום בתיקי צווארון לבן, השאלה היא לא אם יהיה עד מדינה, אלא מי יהיה עד המדינה" - ההחלטה לשמש עד מדינה קשה מאוד. היטיב לתאר זאת הרב יונה מצגר, שהואשם בשוחד, בהקלטה שבה נשמע אומר למי ששימש לבסוף עד המדינה: "אם תהיה שטינקר אתה כאילו 'מויסר', אז בציבור הדתי אתה גמור, אף אחד לא ירצה להעסיק אותך. אתה הלשנת עליי, אתה היית עד מדינה, אתה גומר את הקריירה".

אחד המכשולים שעליהם מצביעים הסנגורים הוא הקושי להודות במעשים פסולים, ועו"ד כהן מביא את סיפורו של ערן מלכה, קצין המשטרה שהורשע בקבלת שוחד ונידון לשמונה שנות מאסר במסגרת הסכם עד מדינה בפרשת רונאל פישר, כדוגמה מובהקת: "כשאתה רב פקד שעוסק בדברים הכי רגישים ומודה בלקיחת שוחד במסגרת תפקידך במטרה להטות חקירות, אין גרוע מזה. אתה מודה שבגדת בארגון, שחיבלת בחקירות".

"כשאתה הופך להיות עד מדינה", אומר סנגור בכיר, "אתה למעשה מעיד על עצמך שיצאת מכלל האנשים הנורמטיביים. המוניטין שלך נפגע. אתה מעיד על עצמך שאתה פושע, יש פגיעה באמינות שלך. בדרך כלל הם אנשים כמוני וכמוך, עם משפחה וארוחות שישי, וכל הסביבה מכירה אותם כאנשים שאפשר לצאת איתם לטיולים ולחו"ל; ופתאום אותו אדם בא ואומר: אני מודיע לכם שאני עבריין. פה לדעתי זה מתחיל ופה זה נגמר. כל השאר - כתבה פה, כתבה שם - בטל בשישים".

"היו מעגלים חברתיים שהתנתקו משולה זקן, והיא מאוד נפגעה מזה", אומר עו"ד כהן. וגורם אחר המעורה בפרטים מוסיף: "אחרי שזקן חתמה על הסכם, קראו לה בוגדת כשהיא הסתובבה בשוק מחנה יהודה, שזה הבית השני שלה. אני מניח לי שפחות או יותר אותו דבר יקרה לארי הרו עכשיו, כשיגיע לבית הכנסת. יכולים לומר לו 'בוגד'. ינסו לפגוע בו, אבל במקרה שלו מן הסתם זה יהיה לא פשוט; בדרך כלל עדי מדינה חותמים על הסכם כדי למלט את עצמם מעונש חמור, אבל ארי נמצא בקטגוריה אחרת, כי כל מה שהוא יספר זה על עברות שהוא לא היה מעורב בהן".

הגורם עוצר לרגע, ואז מוסיף, כאילו ליתר ביטחון: "מעבר לזה, יש לו הקלטות".

פשוט מחסלים

מה קורה לעדי מדינה בעולם התחתון

בעוד שעדי מדינה בפרשיות צווארון לבן יספגו כתבות מכפישות והוקעה ציבורית בקהילותיהם, וחוקרים פרטיים יישלחו בעקבותיהם בניסיון להתחקות אחר פרטים מביכים מעברם, הרי שעדי מדינה בפרשות פליליות הקשורות בפשע המאורגן יתמודדו עם מצב מורכב בהרבה. "שם אין חוכמות", אומר סנגור בכיר, "יש 'תהליך ענישה', יש פעולות הרתעה, יש פעולות נקמה, וחלקם פשוט נרצחים".

כזה היה חלקו של עד המדינה טל קורקוס, שחוסל לאחרונה באשקלון באמצעות פיצוץ רכבו. קורקוס היה בכיר בארגון פשע בדרום ויעד מודיעיני של המשטרה. לפני כ-10 שנים, הפליל בעדותו את מקורבו לשעבר, יניב זגורי, הנחשב בעיני המשטרה לעבריין בכיר בבאר שבע. כשנה לפני שחוסל נרצחה גרושתו של קורקוס, דבורה הירש, שנורתה לעיני שלושת ילדיהם, בעת שהייתה ברכבה בבאר שבע.

בדיוק מהסיבה הזו, בתיקים פליליים פועלת התוכנית להגנת עדים, שבמסגרתה מספקת המשטרה הגנה למי שהביאו לידי חשיפת פשעים, בין היתר על-ידי כך שמסדירים את מעברם של עדי המדינה למדינה אחרת, בזהות חדשה. "זה אולי מספק, לפחות ברמה התיאורטית, הגנה על חייהם, אבל זה רחוק מלהיות פשוט", אומר סנגור צווארון לבן. "למעשה, הם צריכים להתנתק מכל החיים הקודמים שלהם, להתנתק מכל העבר שלהם, ולהתחיל בחיים חדשים לגמרי, חיים של אחרים - בזהות חדשה, בסביבה חדשה. זה רחוק מלהיות קייטנה".