תשכחו מהקלדה - הגולשים בהודו מתמקדים בווידאו וקול

מיליארד בני אדם שמתגוררים בעולם השלישי יתחברו בשנים הקרובות לאינטרנט ■ איך ניתן לגלוש ברשת בלי לדעת קרוא וכתוב, כיצד פייסבוק מנסה לסייע למשתמשים שהכנסתם זעומה, ולמה בהודו שולחים מעט מאוד מיילים?

וודאפון. חברת הסלולר הגדולה בהודו צילום: רויטרס, Mukesh Gupta
וודאפון. חברת הסלולר הגדולה בהודו צילום: רויטרס, Mukesh Gupta

השלב החדש בהתרחבות הגלובלית של האינטרנט שונה בתכלית מן השלבים שקדמו לו. המצטרפים החדשים לרשת - "המיליארד הבא", כפי שמכנים אותם בתעשיית הטכנולוגיה - לא צפויים להקליד חיפושים או הודעות באימייל. הם נמנעים מטקסט כתוב, ובמקום זאת משתמשים בפקודות קוליות. הם מתקשרים באמצעות תמונות. הם פחות משכילים וכעת הם מצטרפים לאינטרנט לראשונה הודות לסמארטפונים פשוטים, תוכניות גלישה זולות ואפליקציות שמאפשרות להם להתמצא במרחב המקוון בלא צורך במיומנויות קרוא וכתוב משוכללות.

חברות הטכנולוגיה, מצדן, מגלות כי הן נדרשות לבחון את המוצרים שלהן מחדש ולהתאים אותם למצטרפים החדשים. מולן מתייצבים המתחרים המקומיים שכבר הספיקו לתהות על קנקנם של הגולשים הטריים. "אנחנו רואים משתמשי אינטרנט מסוג חדש", אומר סיזר סנגופטה, העומד בראש צוות בגוגל המבקש להתמודד עם גל המשתמשים החדש. "מדובר במשתמשים שונים מאוד מן המיליארד הראשון".

כדי להבין כיצד עשוי "המיליארד הבא" לטרוף את תמונת המנצחות והמפסידות בעולם הטכנולוגיה, הבה נבחן את הסמארטפון של מג סינג.

סינג, תושב ניו דלהי בן 36, נושא מזוודות על הראש למחייתו. הוא עובד כסבל באחת מתחנות הרכבת הגדולות בהודו, ומרוויח פחות משמונה דולר ביום. הוא אינו מיטיב לקרוא או להקליד. זה לא מונע ממנו לבדוק את לו"ז הרכבות, לנהל תכתובות עם המשפחה או להוריד סרטים.

"אנחנו לא יודעים כלום על אימיילים ואפילו לא יודעים איך שולחים אותם", אומר סינג, שהחל להשתמש ברשת רק בשנה האחרונה, "אבל אנחנו נהנים מהאינטרנט ומכל מה שיש לה להציע".

סינג כורע מתחת למעקה בתחנת הרכבת ולוחש לטלפון שלו. הוא משתמש ביכולות הזיהוי הקולי של המכשיר וברשת האלחוטית הזמינה חינם בתחנה. הטלפון עצמו הוא מכשיר פשוט מתוצרת סוני, עם נפח אחסון של 4 ג'יגה-בייט (לשם השוואה, המינימום הנהוג כיום בעולם המפותח הוא 32 ג'יגה-בייט).

על הצג שלו מופיעים כמה מן היישומים הפופולריים בעולם: החיפוש של גוגל, וואטסאפ של פייסבוק - ולצדם יישומים רבים שאינם מוכרים בעולם המפותח, כמו למשל דפדפן UC, הנגן MX Player ו-SHAREit.

כל אלה נוצרו במחשבה על חיבורים איטיים ועל יכולות אחסון מוגבלות.

שלושת היישומים הללו אינם מופיעים ברשימת 100 ההורדות המובילות בארה"ב, אך נמצאים ברשימת 10 היישומים המובילים של הודו מזה 30 חודשים (נכון לחודש יוני, לפי נתוניה של חברת App Annie, העוסקת בתחום). רבים מן היישומים הפופולריים ביותר בארה"ב כלל אינם מופיעים ברשימת 100 הגדולים בהודו.

המונופול של אנדרואיד

מכשיר הטלפון של סינג משתמש במערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל, הנהנית ממונופול כמעט מוחלט בשוק הסמארטפונים ההודי, שניתן למצוא בו מכשירים מבית סמסונג הדרום קוריאנית, מיקרומקס אינפורמטיקס ההודית ואחרות.

חלקה של אפל בשוק הסמארטפונים ההודי, לשם השוואה, עומד על כ-3%, להערכתה של פירמת המחקר קנטאר וורלדפאנל, בין היתר משום שהאייפון הזול ביותר עולה יותר משלוש מאות דולר. יותר ממחירם של למעלה מ-90% מן הסמארטפונים בהודו.

אפל העדיפה שלא להתייחס למדיניותה בנוגע להודו. במהלך שיחה שערך בשבוע שעבר עם אנליסטים אמר מנכ"ל החברה, טים קוק, שהוא "מאוד מאוד שורי ומאוד מאוד אופטימי לגבי הודו".

ברחבי אסיה, המזרח התיכון ואפריקה ניתן למצוא אינספור משתמשים מעוטי השכלה המצטרפים אל הרשת. דפדפן UC הוא מן ההורדות הפופולריות ביותר באינדונזיה ותימן. SHAREit פופולרית באיראן ובדרום אפריקה. MX Player זוכה להצלחה בבנגלדש, עומאן וקמבודיה.

"הואיל ומדובר במצטרפים חדשים, הכול פתוח", אומר יאן צ'יפצ'ייס, מייסד חברת הייעוץ Studio D Radiodurans, שמנתחת התנהגות צרכנים בשווקים מתעוררים. "יש כאן פוטנציאל שיבוש".

בהתחשב בגודלו הכביר של השוק ההודי, אפילו נתח קטן ממנו עשוי להיות פתח לתנועה ולהתרחבות בקנה מידה אדיר. לפי נתוני רגולטור הטלקום ההודי, רק כ-400 מיליון מתוך 1.3 מיליארד תושביה של הודו גולשים כיום ברשת.

השנה, הודות למלחמת המחירים, הודים אחרים מצטרפים אליהם בהמוניהם. בספטמבר אשתקד התחילה חברת המובייל החדשה Reliance Jio Infocomm. להציע גלישה מהירה ב-4G בחינם למשך 6 חודשים. המתחרות נאלצו להוריד את המחירים בהתאם, והשימוש בנתונים בהודו זינק. רג'אן מתיוז, מנכ"ל איגוד המפעילות הסלולריות בהודו, מספר כי צריכת הנתונים החודשית הממוצעת בהודו זינקה מחצי ג'יגה-בייט ומטה למשתמש לרמה של יותר מ-6 ג'יגה-בייט.

חברת הסלולרי הגדולה ביותר בהודו (חברה בת של Vodafone Group) הסבירה כי המשתמשים החדשים אינם מבינים מה פירושה של הגבלת נתונים, ולכן היא מציעה להם לרכוש גלישת נתונים בלתי מוגבלת תמורת פחות מ-25 סנט לשעה. "נראה שהמסע מתחיל כיום בשליחת הודעות, ביוטיוב וביישומים בידוריים ולא באימייל או במדיה החברתית", אומר סנדיפ קטריה, מנהל פיתוח ואסטרטגיה מסחרית ב-Vodafone India. "לפני חמש שנים זה היה הפוך".

לפי נתוני App Annie, השימוש ביוטיוב בהודו כמעט הוכפל מאז יוני אשתקד ועד יוני השנה - ואילו השימוש בג'ימייל צנח בשיעור של 15%. בארה"ב, לעומת זאת, השימוש ביוטיוב גדל בתקופה זו בשיעור של 48%, והשימוש בג'ימייל גדל בשיעור של 13%.

שירות וואטסאפ של פייסבוק מציין כי שני השווקים המובילים שלו הם הודו וברזיל. וואטסאפ - ולא הדוא"ל או המדיה החברתית - הוא התחנה הראשונה של רבים מן המשתמשים החדשים באינטרנט. וואטסאפ עצמה זיהתה את ההזדמנות בשלב מוקדם, אומר ניראג' ארורה, סגן נשיא בחברה, המספר כי עובדי החברה חוזרים מהודו ומשווקים מתעוררים אחרים עם מזוודות מלאות בסמאטרפונים שונים הנמכרים שם כדי להבטיח שהשירות יפעל בהם כהלכה.

פייסבוק מימנה מוקדי ווייפיי בחינם ברחבי הודו, ומקיימת במשרדיה במנלו פארק "ימי שלישי בדור השני", שבהם חווים המפתחים את הגלישה בחיבורים איטיים ואת פעולתה של פייסבוק ברשתות כאלה. החברה, אשר יצרה גרסה קלה של פייסבוק לשווקים מתעוררים, מציינת שיש לה מעט יותר מ-200 מיליון משתמשים פעילים בהודו - יותר מאשר בכל מקום אחר מחוץ לארה"ב.

גולשים פחות משכילים

ענקיות הטכנולוגיה העולמיות פוקחות עין על המתחרות המקומיות בשווקים המתעוררים; לא פעם, היריבות המקומיות והזריזות הן הראשונות שמוצאות דרכים לשרת את הגולשים המיומנים והמשכילים פחות.

החברות העולות "יוצרות יישומים ושירותים אשר עונים על הצרכים המקומיים, וכך יוצרות מוצרים לעתידה של האינטרנט" אומר סנגופטה, איש גוגל. "בהחלט יכול להיות שהדור הבא של חברות הטכנולוגיה העולמיות יקום בבית קפה בבנגלור או בהו צ'י מין סיטי, ולאו דווקא בעמק הסיליקון".

נחזור אל מכשיר הטלפון של סינג. הדפדפן UC מבית UCWeb, הנמצאת בבעלותה של קבוצת עליבאבא, נבנה כך שישתמש בפחות נתונים לשם גלישה בחיבורים איטיים דוגמת אלה המשמשים את עניי הודו. נתח השוק של הדפדפן בארה"ב ובאירופה הוא פחות מ-1%, אבל לפי פירמת המחקר StatCounter, חלקו בשוק ההודי של דפדפנים למובייל עולה על 40%.

SHAREit, אפליקציה מבית לנובו הסינית, מאפשרת למשתמשים להעביר מוזיקה וסרטים למכשירי הטלפון של חברים ללא צורך בהתחברות לרשת - תכונה פופולרית בקרב משתמשים עניים, המבקשים להימנע מעלויות הגלישה. הנגן MX Player מאפשר למשתמש לשמור סרטונים מקוונים לצפייה בלתי מקוונת.

יישום פופולרי אחר בהודו הוא Babajob, שנרכש באחרונה בידי פורטל הדרושים המקוון Quikr India Pvt, המציג מודעות דרושים למשרות נהיגה, טיפול וגינון המכניסות פחות מ-200 דולר בחודש. הממשק פשוט וניתן להפעלה קולית. הוא הגיע ליותר מ-8 מיליון מחפשי עבודה וחצי מיליון מעסיקים, אומר ויר קשיאפ, ממייסדי החברה.

LinkedIn, לעומת זאת, התמקדה במשרות צווארון לבן בהודו, אף שעודה מחפשת דרכים לסייע גם לעובדי צווארון כחול למצוא עבודה, אומר אקיי קותארי, מנהל LinkedIn India. החברה, הוא אומר, השיקה את LinkedIn Lite, אפליקציה חסכונית בנתונים שניתן להשתמש בה במכשירי 2G, כי "אנחנו צריכים להבטיח שהקישוריות והטכנולוגיה לא יהוו מחסום בפני מחפשי עבודה".

תמונות במקום לינקים

גוגל המציאה מחדש את האופן שבו מתבצעים חיפושים מסוימים בהודו. אם תחפשו כוכב קריקט מקומי, לדוגמה, בראש רשימת התוצאות לא תמצאו רשימות ארוכות של לינקים, אלא תמונות וסרטונים. יוטיוב מבית גוגל יצרה יישומים המיועדים לשוק ההודי ומקילים על המשתמשים לשתף סרטונים ישירות, וכך לחסוך את התשלום על שימוש בנתונים ולהתגבר על מגבלות הגלישה האיטית.

צוות בן חמישה עובדים בגוגל יצא באחרונה לנסיעה ארוכה ברכבת במדינת מהארשטרה שבמערב הודו כדי לשוחח עם הנוסעים. "איך הוא משיג מוזיקה חדשה?", שאל מנהל המוצר סקוט וליסר, שנעזר במתורגמן. "תשאל אותו אם קל לו לברר מה השמות של השירים שהוא שומע בטלוויזיה".

הצוות הציג בפני הנוסעים "אבטיפוסים בסיסיים" - צגי טלפונים שהודפסו על נייר ועליהם יישומים שונים והנחיות שונות - ושאלו מה היו עושים אילו נתקלו בהם על הצג ממש. חברי הצוות דנו בממצאים כשהגיעו לתחנת לונאבלה. "אנשים לא קוראים את הטקסט", אמר וליצר, ולכן האייקונים עצמם צריכים להיות נוחים להבנה.

גם הדומיננטיות של מערכת ההפעלה אנדרואיד הצמיחה לגוגל תועלת רבה. אפל מפנה יותר תשומת לב ומשאבים לשוק ההודי. היא חברה אל יצרן שייצר מכשירים בהודו עצמה, היא מקימה רשת קמעונית גדולה והיא מקצה משאבים לתמיכה במפתחי אפליקציות המיועדות לשוק ההודי. היא החלה להציע את Apple Music - יישום הזמין גם למכשירי אנדרואיד - במחיר זול יותר מאשר בארה"ב.

בשנה שעברה השיקו בנקים בהודו מערכת תשלומים במובייל המאפשרת למשתמשים בעלי אוריינות טכנולוגית נמוכה לבצע תשלומים והעברות כספים מחשבונם באמצעות הטלפון הנייד. Paytm, יישום המובייל המוביל בהודו בתחום זה, נהנה כיום מ-200 מיליון משתמשים ויותר - יותר ממספרם של מחזיקי כרטיס אשראי בהודו.

פייפאל הוא אחד השירותים הפופולריים ביותר בהודו לביצוע עסקאות בינלאומיות, אך החברה טרם השיקה מערכת תשלומים לשוק המקומי. פייפאל ציינה שהיא מתעתד להשיק שירות כזה, וכי ניסיונה הרב והטכנולוגיה העדיפה שלה יאפשרו לה להדביק את המתחרות.

יש משתמשים מעוטי יכולת המצהירים שהם מוכנים לשלם על נתונים גם במחיר ויתור על סיגריות וכדומה. בכסף שיחסכו הם רוכשים כרטיסי חיוג. יצרניות דוגמת נסטלה ציינו כי חלה ירידה במכירת מוצרים דוגמת שמפו וחטיפים; כמה מהלקוחות מעדיפים לחסוך את הכסף ולהשקיע אותו בטלפונים.

תחנת ניו דלהי היא דוגמה ניצחת להשפעותיה של הגישה החדשה לאינטרנט. מדי יום חולפים בתחנה יותר מחצי מיליון איש. בתחנה ניתן למצוא שלטים המציינים את התעריף הנהוג לסבלים: "מטען עד 40 ק"ג, 60 רופי" (94 סנט). למעלה מאלף סבלים עטים על מוניות וקופצים על רכבות נעות בקריאות "קולי, קולי"" תמורת 30 רופי הם יכולים לסעוד את לבם ברו*טי ודאל ב"מקלט קולי", מבנה ענק שבו הם יכולים לנמנם, לשחק קלפים ולאחסן את מיטלטליהם המעטים.

רוב הסבלים עדיין סבורים שסמארטפונים ואינטרנט מיועדים רק לעשירים ולמשכילים. האינטרנט "זה לא בשבילנו", אומר הסבל סאג'יד חאן. "אנחנו לא משכילים, אנחנו ככה", הוא אומר, זוקר אגודל ואז מפנה אותו לאט מטה כדי להדגים כיצד הוא חותם על מסמכים.

ועם זאת, מאז שהחלה התחנה להציע גלישה בחינם, בשנת 2015, מיעוט הולך וגדל בקרב הסבלים משתמש בסמארטפונים זולים כדי להתחבר לרשת. אחד מהם מתרברב בכך שהוא משתמש ברשת כדי להוריד סרטונים של שירים דתיים באמצעות היישום VidMate. אחר מסביר שהוא משתמש בטלפון שלו כדי לבדוק את מיקומן של רכבות באמצעות היישום Indian Train Locator Live.

סינג אומר שהוא מקדים להגיע אל התחנה בבוקר כדי לשלוח לחבריו ולבני משפחתו הודעות מוקלטות בוואטסאפ. "הכול בסדר בכפר? מישהו מת?", הוא שואל בטלפון. במהלך היום הוא מקבל תשובות מוקלטות.

במשך היום הוא מחפש באינטרנט תוכניות וסרטונים באמצעות יוטיוב, גוגל ו-MX Player. ביוטיוב הוא מתחיל בחיפוש קולי. "נשים שרות שירי עם רג'סטניים", הוא אומר בהינדית ובוחן את התוצאות שעל הצג. מדי יום הוא מוריד יותר מ-20 סרטונים שבהם הוא צופה בלילה, בחדר המלון הזול שהוא חולק עם חמישה סבלים אחרים.

"החיים עכשיו יותר טובים. הם יותר מהירים", הוא אומר. "הלוואי שהיה לי את זה קודם. אז לא היינו נשארים ככה, מאחור".

היהלום שברשת-הודו-1
 היהלום שברשת-הודו-1