בקרוב לא תצטרכו לנהוג: מנכ"ל אינטל ישראל בטור ל"גלובס"

יניב גרטי על השלב הבא באבולוציה הטכנולוגית: ישראל הולכת לעמוד במוקד של כל המהפכה הזו, תהפוך לאתר עלייה לרגל מכל העולם, של כל מי שקשור לחזון העולם המחובר ולתעשיית הרכבים האוטונומיים

העסקה שנחתמה השבוע, במסגרתה אינטל רכשה את מובילאיי, היא לא רק עסקת ההיי-טק הגדולה בתולדות המשק הישראלי - היא מסמנת מהפכה של ממש. השותפות הזו היא עוד לבנה בבניין העתיד המחובר שאותו אנחנו מובילים, ושבעוד שנים לא רבות תגיע לכל אחד מאיתנו.

השותפות של אינטל ומובילאיי עוסקת ביצירת מכונית אוטונומית, אבל למעשה היא חלק במהפכה הטכנולוגית הבאה. לפני 30 שנה ויותר, היינו רגילים לשלוח מכתבים בדואר, לשוחח בטלפון קווי, לעשות קניות רק בחנות. האינטרנט שנכנס לכל בית ולכל מכשיר טרף את הקלפים. השלב הבא באבולוציה הטכנולוגית שלנו הוא כבר מעניין הרבה יותר.

היום אנחנו רגילים לקום בבוקר, להכין קפה וסנדוויצ'ים, להיכנס למכונית, לחפש חניה ולהגיע לעבודה, שם אנחנו מקלידים על המחשב שלנו. בערב אנחנו עושים את הדרך ההפוכה, עומדים בפקקים, מכינים ארוחת ערב ורואים סדרות עד שנרדמים על הספה. המהפכה שאינטל מובילה, ושרכישת מובילאיי היא חלק משמעותי ממנה, הופכת את הנהיגה, אחת הפעילויות שגוזלות זמן ניכר מאיתנו בכל יום נתון - למיותרת. הרכב האוטונומי הוא מחשב על גלגלים שיפנה לנו הרבה זמן.

מדובר על חיסכון של 250 מיליון שעות בשנה, זמן שאותו ניתן יהיה להקדיש לדברים אחרים - בין אם עבודה, בידור, שיחה, קריאה או טיפוח. כלל לא בטוח שילד או ילדה שנולדו היום בבוקר יזדקקו לרישיון נהיגה כשיגיעו לבגרות. בעוד כמה שנים הפקקים יתמעטו מפני שהמכוניות שלנו יידעו לתקשר אחת עם השנייה וזיהום האוויר יפחת. וחשוב לא פחות, יהיו הרבה פחות תאונות וייחסכו חיי אדם - פחות 585 אלף הרוגים בעשר שנים, על פי הערכות שמרניות. החיסכון מהירידה בתאונות בלבד צפוי להגיע ל-234 מיליארד דולר. ענף חדש של "כלכלת נוסעים" יתפתח, בשווי של כ-7 טריליון דולר עד 2050.

אם מסתכלים לעבר העתיד הרחוק יותר, ההשפעה לא נעצרת בכביש. המכונית שלנו תדע לתקשר עם כל מכשיר אחר בבית. היא תהיה תחנת עבודה ניידת, קולנוע מטייל או סלון יופי בדרכים. המזגן יתקשר עם הרכב החכם, יידע שאנחנו מתקרבים וידליק את עצמו. החזון הזה, שהוא הרבה יותר קרוב ממה שאנחנו מסוגלים לדמיין, מתאפשר בזכות פריצות דרך טכנולוגיות, בין היתר בתחומי הראייה הממוחשבת, עיבוד המידע, אינטליגנציה מלאכותית ותקשורת. אלו התחומים שבהם לאינטל יש את הפתרונות המתקדמים בעולם ויחד עם החיישנים והמערכות הייחודיות של מובילאיי, אנחנו יוצרים כוח טכנולוגי חסר תקדים.

החדשות הטובות עוד יותר הן שישראל הולכת לעמוד במוקד של כל המהפכה הזו. ישראל תהפוך לאתר עלייה לרגל מכל העולם, של כל מי שקשור לחזון העולם המחובר ולתעשיית הרכבים האוטונומיים. הובלת תחום הרכבים האוטונומיים של אינטל על ידי מובילאיי מישראל מצטרפת למאות חברות סטארט-אפ ומרכזי פיתוח של חברות רכב מובילות בעולם בתחום זה. העסקה הזו היא הבעת האמון הגדולה ביותר שניתן להעלות על הדעת של אינטל במדינת ישראל, בהיי-טק הישראלי ובחברה הישראלית. כולנו הולכים להרוויח בענק מהצעד הזה, רווח לכלכלה הישראלית והרבה מעבר לכך: אנחנו יוצרים עולם חדש והבשורה יוצאת מכאן.

*** יניב גרטי הוא מנכ"ל אינטל ישראל