להוט עדיף רמי לוי איתה מאשר נגדה

השאלה הגדולה היא איך הכניסה של רמי לוי תשפיע על שוק הטלוויזיה

רמי לוי / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

לאחר שתמה מסיבת העיתונאים היום (ה'), ורמי לוי נשאל על הסיכוי להרוויח משהו מטלוויזיה במחירים כאלה, הוא השיב שהחוכמה היא "לדעת איך לא לפשוט רגל". אם נתרגם את דבריו לעברית, מה שלוי אמר זה שבעצם המטרה היא לשרוד. אם שורדים את הקשיים בתחילת הדרך, יגיע הרגע שניתן יהיה לחלץ כמה שקלים כרווח מכל מנוי.

בדיוק כמו בסלולר - שם יש ללוי 170 אלף מנויים, אך בדוחות שלו הפעילות הזו בקושי מוזכרת - כך גם בטלוויזיה. הוא משחק במגרש הזה משום שיש לו קהל לקוחות מסוים שמאמין שלוי עובד עבורו, והוא בתמורה מחויב לו היכן שרק ניתן - והתקשורת היא חלק מכך.

השאלה הגדולה היא האם הכניסה של רמי לוי תשפיע על שוק הטלוויזיה. נזכיר כי ההשפעה שלו על שוק הסלולר הייתה מאתגרת במידה מוגבלת, עד שגולן והוט מובייל נכנסו, ואחר-כך ההשפעה שלו ירדה. סביר להניח כי גם בשוק הטלוויזיה הוא לא יטלטל את השוק, אבל השאלה החשובה היא מה זה יעשה להוט.

בעצם, זו הפעם הראשונה שהוט מוכנה לתת את התוכן שלה במודל של מפעיל וירטואלי. יש לזה משמעויות. זה בדיוק הפתרון שרצה בזמנו מנכ"ל פרטנר, חיים רומנו, להשיק אצלו, אך אף אחד לא הסכים - לא משרד התקשורת, לא הוט ולא yes. נכון, רומנו רצה שיאלצו את הוט ו-yes למכור את התוכן, אך אז הוט ו-yes היו שאננות ולא האמינו שהמחירים יירדו לאן שיירדו. סביר להניח שאם פרטנר הייתה רוצה לקנות את התוכן של הוט היום, ולשווק אותו בדיוק כמו שעושה רמי לוי עכשיו - הוט לא הייתה מתנגדת.

מה יעשה משרד התקשורת אם מחר תדרוש טריפל סי לשווק את אותה החבילה שמשווק לוי? יש להניח כי הוט תהיה חייבת למכור - היא הרי מונופול. פתאום אנחנו לא שומעים טענות כגון זכויות יוצרים ושהאולפנים הגדולים לא מאפשרים למכור את התוכן הלאה וכו'. מסתבר שרומנו צדק, ויש תוחלת למודל.

התוצאה של הכניסה של רמי לוי היא לחץ נוסף על המחירים. לקוחות הוט שירצו להקטין את ההוצאה שלהם יופנו למסלול של נקסט פלוס או רמי לוי. כך הוט תנסה לצמצם את השפעת התחרות עליה. במקום לאבד את הלקוח לגמרי אם יברח למתחרים, היא תנסה להשאיר אותו אצלה בחצי מחיר.

אם ננסה ללמוד מהניסיון של פרטנר והמותג 012 מובייל שהושק כדי להציע אלטרנטיבה זולה יותר במקום להוריד מחיר בפרטנר - לא בטוח שזה באמת עובד. נראה יותר הגיוני שהוט תרגיש היטב את התחרות על בשרה, גם כשהיא באה מבית.