באחד מתוך 3 בתי עסק יש הפקעת מחירים למוצרים בפיקוח

משרדי הכלכלה והחקלאות: במחצית הראשונה של 2017 חל גידול של יותר מפי שניים במקרי הפקעות מחירים בנקודות המכירה במחיר המפוקח לצרכן, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

רשימת המוצרים שמחירם מפוקח על-ידי הממשלה אינה גדולה וכוללת 22 מוצרים, בהם לחם, ביצים, חלב ומוצריו, גבינות קשות ומלח. סביב המוצרים נחקקו שורה של חוקים, דוגמת הצבת שלט המפרט על מוצר הנמצא בפיקוח מחירים, כשמצופה מבתי העסק להקפיד על מכירת המוצרים במחיר העדכני והמפוקח.

אלא שציפיות לחוד ומציאות לחוד: מהודעה שהוציאו משרדי החקלאות והכלכלה עולה כי במחצית הראשונה של שנת 2017 באחד מכל 3 בתי עסק מבוקרים התגלתה הפקעת מחיר של מוצרים בפיקוח - מדובר על נתון עגום של הפקעות מחירים בהיקף של פי 2 מהתקופה המקבילה אשתקד.

עיקר ההפקעות היו במחירי הביצים, אך גם במחיר החלב, הגבינה והשמנת - רובן במכולות ובמינימרקטים (כ-72%), רובם מאזור המרכז.

בתקופה הנדונה נבדקו 4,752 עסקים בכל תחומי האכיפה, בתוך כך בתחום הפיקוח המחירים. 500 תלונות הוגשו, בהן נמצאו 183 מקרים של הפקעת מחירים בנקודות המכירה לצרכן (לעתים אף יותר מהפרה אחת בנקודת המכירה), זאת לעומת 120 מקרים בלבד של הפקעת מחירים בנקודות המכירה בכל שנת 2016.

הפקעות המחירים היו כאמור מגוונות, כשעיקרן נמצאו במכירת ביצים שנמכרו בשיעור של 10%-20% יותר מהמחיר המרבי המותר העומד על 10.55 עד 12.50 שקל לתריסר ביצים (לפי גודלן). המחיר עודכן לאחרונה בחודש פברואר 2016 אחרי הוזלה במרבית המוצרים המפוקחים.

גם מחירי חלב לשתייה הופקעו ביחס למחיר המרבי שקבעה המדינה, כשהם עמדו על כ-10% יותר מהמחיר המרבי העומד על 5 שקלים לשקית חלב 3% ועל 5.75 שקלים לקרטון חלב 3%.

הפקעת מחיר דומה הייתה במוצרי שמנת ועל 4.65 שקלים לשקית חלב 1% ו-5.40 שקלים לקרטון חלב 1%. גם על שמנת מתוקה, שנכנסה לפיקוח לפני כ-3 שנים, הצרכנים שילמו כ-10% יותר מהמחיר המפוקח, העומד כיום על 5.95 שקלים. גם במחיר מוצרי הגבינה הלבנה נצפו הפקעות מחיר בשיעור של 15%-10% בממוצע מעל המחיר המותר המרבי.

עם זאת, יצוין כי חוק ללא אכיפה או סקציות כספיות צפוי להתקיים בשטח פרוץ: במשרדי החקלאות והכלכלה מציינים כי חלה החמרה באכיפה, כשמשרד הכלכלה מגיש כתבי אישום נגד בעלי העסק ומנהלים (במקרים שהם בבחינת מבצעי העבירה או שהפרו את חובת הפיקוח שלהם למניעת עבירות), במקרה של הפקעות מחירים במצרכי יסוד.

עוד מציינים במשרדים כי רוב התיקים מסתיימים בהרשעה פלילית של בעלי העסקים ומנהליהם ובהטלת קנסות עונשים מרתיעים. כך למשל, לאחרונה גזר בית המשפט על בעל עסק שמכר במינימרקט בראשון-לציון 6 מצרכי יסוד, וביניהם לחם, חלב, גבינה, שמנת ועוד, תוך הפקעת המחיר המירבי קנס של 15,000 שקל.

במקרה נוסף הרשיע בית המשפט חברה אשר הפקיעה במעדנייה במודיעין מחירי 3 מצרכי מזון, בהם ביצים ואשל, והשית עליה קנס של 22,600 שקל, לצד התחייבות בסך של 226,000 שקל שתופעל אם תחזור החברה על מעשיה.

עו"ד יובל אברהם, התובע הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה, מסר: "יודגש כי בניגוד לטענות בעלי עסקים בתחום, לרוב לא מדובר בהפקעה מקרית של שקלים בודדים מאדם בודד, שגם היא כשלעצמה תופעה פסולה מיסודה ופוגעת שלא כחוק במי שידו אינו משגת או מתקשה מלרכוש מצרכי מזון בסיסיים - אלא בהפקעה שיטתית מהציבור כולו ובייחוד מהאוכלוסיות החלשות במדינה, הנעשית בכמויות אדירות יום-יום ולגבי שורה ארוכה של מצרכי מזון. משרדי הכלכלה והחקלאות נחושים לנקוט בכל הפעולות הנדרשות על-מנת להרתיע בעלי עסקים מלהפר את החוק ולהפקיע מחירים, וימשיכו לפעול על-מנת להגביר את האכיפה ולהחמיר את הענישה עם האחראים לכך".