משרד הכלכלה בארה"ב: "רפורמת הקולגייט" בישראל - שיימינג

משרד הכלכלה האמריקאי יוצא נגד השיימינג של שר הכלכלה ישראלי אלי כהן: מתנגד לרגולציה שמופנית כלפי חברה ספציפית ומבקש לעכב את פרסום השוואות המחירים בישראל ביחס למדינות העולם

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין

על רקע חתימתו של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן בסוף השבוע האחרון על צו סימון מוצרים במחיריהם הממוצע במדינות מחוץ לישראל, הגיע לידי "גלובס" מכתב בו משרד הכלכלה האמריקאי מביע את התנגדותו לרפורמה שכונתה בישראל "רפורמת הקולגייט", לגבי סימון המוצרים בהשוואה למדינות העולם.

לדברי משרד הכלכלה האמריקאי, חברת קולגייט-פלמוליב עדכנה את המשרד כי על-פי טיוטת הרפורמה, הרפורמה מכונה בפנייתה לציבור "רפורמת הקולגייט", כלומר מפנה אצבע מאשימה כלפי חברה מסוימת - מה שהיבואנים מכנים שיימינג נגד חברות ספציפיות.

על-פי המכתב של משרד הכלכלה האמריקאי, יש "חששות כבדים לגבי יישומן של יוזמות רגולטוריות היוצאות באופן פומבי נגד חברה אחת, ואנו מבקשים כי זה ייפסק באופן מיידי".

על-פי הצו שנחתם, לצורך בחירת המוצרים עליהם יסומנו המחירים חתם השר על מינוי ועדה שתרכז נתונים בסיסיים אודות מחיר המוצרים ותאפשר לזהות מוצרים אשר נמכרים גם במדינות אחרות, שלגביהם קיימת ריכוזיות בשוק המקומי ופער מחירים משמעותי בהשוואה למחיר של אותם מוצרים במדינות ברות-השוואה.

הוועדה תגיש את המלצותיה לשר באשר למוצרים עליהם יש להחיל את הוראות הצו, שלאחריו תיקבע רשימת המוצרים שנמצאו בהם פערי מחירים לא הוגנים, לעומת מחיריהם הממוצע במדינות מחוץ לישראל. רשימת המוצרים תפורסם ברשומות וכן באתר הרשות, והיא תתעדכן אחת לרבעון ככל שיחול שינוי בהחלטת השר.

לאחרונה ערך המשרד סקירה השוואתית הבוחנת את רמת המחירים בישראל לעומת מדינות שונות במוצרי טואלטיקה נבחרים. הבדיקה העלתה פערי מחירים משמעותיים במותגים שונים ביחס למדינות הנסקרות. ישראל יקרה ב-48% בממוצע סל המוצרים הנבחר, בקטגורית מוצרים מוטי יבוא.

השר כהן יצא לאחרונה במספר מהלכים שמפנה אצבע מאשימה כלפי יצרנים בינלאומיים ויבואנים, בטענה כי הם מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים בשוק הישראלי, מה שמביא לפערי מחירים בלתי סבירים בין ישראל לעולם.

על-פי סקירת המשרד, מוצרים בהם נמצאו הפערים הגדולים ביותר הם משחות שיניים, דאודורנטיים ומוצרי גילוח. כך למשל, בקטגוריית משחות השיניים, שהיקף הצריכה השנתי שלה עומד על 185 מיליון שקל, נמצא כי ישראל יקרה בממוצע ב-36%, ובמותגים מסוימים הפער אף מגיע ל-91%. גם בתוך המותגים עצמם נמצאו פערי מחירים: מרידול, שנתח השוק שלה עומד על 5%, יקרה ב-49% יותר מקולגייט, שנתח השוק שלה בישראל עומד על 58%.