הכירו את ה-IGen: הצד האפל של מהפכת הסמארטפונים

לא תהיה זו הגזמה לומר שבני דור ה-IGen מצויים על סף משבר בריאותי חמור: בני הדור החדש שנולד עם הסמארטפון ביד אולי בריאים יותר פיזית, אך עם זאת מבחינה פסיכולוגית הם פגיעים הרבה יותר, וההשלכות של כך על האנושות הן לא פחות מהרסניות

סמארטפונים ,דור ה- IGEN/ צילום: שאטרסטוק
סמארטפונים ,דור ה- IGEN/ צילום: שאטרסטוק

כולם מדברים על חגיגות העשור להולדת האייפון. מכשיר הסמארטפון באמת נכנס לחיינו באופן כזה שכבר אי-אפשר לנתק אותו מידיהם של מבוגרים וצעירים כאחד.

לראשונה למעשה דור שלם של ילדים עוברים את תקופת ההתבגרות כשסמארטפון בידיהם - כך כותבת במאמר שפרסמה עבור המגזין "אטלנטיק" ג'ין טוונגי, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת סן דייגו בארה"ב. היא מכנה את הדור הזה "דור ה-iGen" - חיבור מילים בין האות I למילה "GENERATION". מדובר בדור שבא אחרי דור ה-X ודור ה-Y, דור שהגיע לגיל 18 בשנת 2012. 

לדבריה, בני הדור הזה נמצאים במקום בטוח יותר מבחינה פיזית: הם צורכים פחות משקאות חריפים, הם לומדים נהיגה בגיל מאוחר יותר ודוחים עשיית מין לשלב מאוחר יותר בחייהם. עם זאת, מבחינה פסיכולוגית, כי בני הדור פגיעים הרבה יותר. 

"לא תהיה זו הגזמה לומר שבני ה-iGen מצויים על סף משבר בריאות נפשית החמור ביותר מזה תקופה ארוכה מאד", כותבת פרופ' טוונגי - ואת האשמה היא תולה במידה רבה בסמארטפונים.

לדבריה, הצעירים של ימינו מבלים הרבה פחות זמן עם חבריהם במפגשים פנים אל פנים, מפגשים החשובים לשם קבלת תמיכה רגשית וחברתית, והחסך הזה מייצר מגוון סימפטומים של חרדה ודיכאון בקרב אותם הצעירים.

בני דור טוונגי צפויים להתלונן על חרדה, דיכאון ואפילו אובדנות בשיעורים רבים בהרבה מצעירים מלפני 10 או אפילו 5 שנים.

עוד אומרת טוונגי כי מאז 2012 ניתן לראות עלייה חדה בהפרעות של חרדה ודיכאון. בשנה זו גם רוב האמריקאים כבר אחזו במכשיר סמארטפון, כך לפי דוח של פו סנטר Pew Center. 

מרבית ההורים מודאגים לגבי ילדיהם הצעירים שיוצאים לבלות, שותים ואולי מעשנים, אך לגבי צעירים שנשארים בבית ומבלים שעות מול הסמארטפון הם אינם דואגים - לפי טוונגי, על המצב הזה להשתנות.

לדבריה, הדרך לפתרון עובר דרך מודעות למצב. שימוש יתר בסמארטפון על חשבון פעילויות אחרות עלול לפגוע ברווחה הפסיכולוגית של הילד, ולכן היא ממליצה לדחות את הענקת מכשיר הסמארטפון לילד ככל הניתן, ואף להגביל את מספר השעות שההורה מאפשר לילד להשתמש בו.