נטפליקס "גנבה" מדיסני את יוצרת "האנטומיה של גריי" ו"סקנדל"

נטפליקס מחזירה מהלומה לדיסני: גייסה את שונדה ריימס לשורותיה ■ ה"גניבה" מגיעה מספר ימים לאחר שדיסני הודיעה כי תשיק שירות סטרימינג משלה ותפסיק לספק את סרטיה לנטפליקס

שונדה ריימס / צילום: רויטרס
שונדה ריימס / צילום: רויטרס

נטפליקס גייסה את מפיקת הטלוויזיה שונדה ריימס, שיצרה עבור ABC - שבבעלות דיסני - להיטים כמו "סקנדל" ו"האנטומיה של גריי". זהו הסימן הברור ביותר עד כה שענקית הבידור החדשה והענקית הוותיקה מנהלות מרוץ חימוש להצטיידות בבעלי מקצוע מוכשרים.

נטפליקס אמרה כי במסגרת תנאי העסקה הבלעדית הרב-שנתית, תפתח ריימס, שלהיטיה כוללים גם את "המדריך לרוצח", תוכניות חדשות עבור שירות הסטרימינג. כמו כן תעביר ריימס את חברת ההפקות שלה, ShondaLand ממיקומה הנוכחי ב-ABC Studios של דיסני לנטפליקס, למרות שהיא תמשיך את מעורבותה בתוכניות שהפיקה עבור ABC והמשודרות כעת או נמצאות בשלב הפיתוח.

ריימס גויסה במסגרת מאמציה של נטפליקס ליצור ולהחזיק בבעלות על חלק רב יותר מהתכנים שהיא מספקת ולצמצם את תלותה באולפני הסרטים ובחברות ההפקה ההוליוודיות. זוהי גם ההתפתחות האחרונה בקרב בין דיסני ונטפליקס על המעמד הדומיננטי בתעשיית הבידור. בשבוע שעבר הכריזה דיסני כי לא תחדש עסקה שבמסגרתה היא סיפקה לנטפליקס רבים מסרטיה לצורך סטרימניג בתום ההקרנות שלהם באולמות הקולנוע. דיסני ציינה כי תשיק שירות סטרימינג משל עצמה.

נטפליקס גם מתמודדת עם תחרות גוברת מצדן של חברות כמו אמזון, שביום שישי שעבר הכריזה על הסכם פיתוח עם רוברט קירקמן, שיצר עבור AMC Network את הלהיט ההיסטרי "המתים המהלכים".

גיוסה של מפיקת-על כמו ריימס - שיודעי דבר טוענים כי עבודתה עבור ABC הניבה הכנסות של יותר מ-2 מיליארד דולר מפרסום, שידורים חוזרים חוזרים וחוזי הפצה בינלאומיים - ממחישה את נכונותה של נטפליקס "לגנוב" את הכישרונות המעולים ביותר מאולפני סרטים מסורתיים, בין שמדובר באנשי מקצוע שעומדים לפני המצלמה ובין באלה העומדים מאחורי המצלמה.

רק בשבוע החולף הכריזה נטפליקס על החתמת יוצרי הסרטים ג'ואל ואיתן כהן ליצור סדרות מערבונים, והיא אף הצליחה לפתות את דייויד לטרמן, מארח התוכניות הליליות, לשוב מפרישתו כדי ליצור תוכניות חדשות. כמו כן רכשה נטפליקס את מו"לית ספרי הקומיקס Millarworld, והיא מתכוונת להשתמש בדמויות הקומיקס שלה ליצירת זיכיונות חדשים. "המשכנו להעפיל במעלה שרשרת המזון במונחי כניסה מוקדמת יותר לתהליך יצירת התוכן", אמר סמנכ"ל התוכן של נטפליקס, טד סרנדוס, בראיון.

כשנטפליקס נכנסה לראשונה לזירת התוכניות המקוריות, היא הייתה תלויה בעיקר בספקיות חיצוניות כדי לקבל סדרות כמו "בית הקלפים", ו"כתום הוא השחור החדש". סדרות חדשות יותר, כולל "דברים מוזרים" שהפכה אשתקד לסיפור הצלחה מפתיע, נמצאות בבעלותה המלאה של נטפליקס.

ריימס אמרה בראיון שהיא עוברת לנטפליקס כדי לזכות ב"אנרגיה יצירתית טרייה". בניגוד לטלוויזיה המשודרת, שבה רוצות הרשתות שהסדרות ירוצו לפחות חמש שנים, ודורשות 18-24 פרקים לעונה, מאפשרות פלטפורמות כמו נטפליקס ואפילו HBO של טיים וורנר ליוצרים גמישות רבה יותר, וכן מאפשרות להם ליצור פחות פרקים.

"אני מתלהבת מהרעיון של עולם שבו אני לא לכודה במטחנה-ללא-מוצא של עבודה טלוויזיונית", אמרה ריימס. בנוסף לכך, מכיוון שבנטפליקס אין פרסומות, משוחררת ריימס מדאגות לגבי ניבולי פה וצילומי עירום. לדבריה, נטפליקס מעניקה לה "חופש יצירתי רב יותר".

עזיבתה של שונדה ריימס היא הפסד משמעותי לדיסני ול-ABC, שהיו ביתה של ריימס במשך 15 שנים. החוזה שלה עם ABC Studios יפקע בעוד קרוב לשנה, אך החברה הסכימה לשחרר אותה לפני פקיעתו.

ריימס תמשיך להיות מעורכת ביצירתן של סדרות שיוקרנו ב-ABC, וכן ב"For The People", סדרה משפטית חדשה שתושק בעונה הבאה, ובסדרה שמבוססת על "האנטומיה של גריי" ושנמצאת כעת בשלב הפיתוח. עם זאת, תחזיק נטפליקס בזכויות על התוכניות החדשות שתיצור ריימס.

תנאי העסקה על ריימס עם נטפליקס לא נחשפו, אך לשירות הסטרימינג ות יש מוניטין של כיסים עמוקים. העסקה של ריימס עם ABC הגיעה ליותר מ-10 מיליון דולר בשנה תמורת הפקת תוכניות, לדברי מקורות יודעי דבר. בנוסף לכך, ריימס היא שותפת רווח בתוכניותיה, ופירושו של דבר שהיא מקבלת נתח מתקבולי השידורים החוזרים והמכירות הבינלאומיות.

גם שותפתה הוותיקה של ריימס בתחום ההפקה, בטסי בירס, תעבור לנטפליקס, יחד עם 30 עובדי ShondaLand. הכותבים בתוכניות ABC של ריימס ימשיכו להיות מועסקים מתוקף החוזה שלהם עם ABC Studios.

הסכומים הגדולים שמוציאה נטפליקס ממשיכים לעורר השתאות בהוליווד - לעתים קרובות מכפילה נטפליקס משכורות כדי לפתות אנשים מוכשרים מהחברות המסורתיות. הוצאות נטפליקס על תוכניות חדשות, מופקות ונרכשות, צפויה לעלות השנה על 6 מיליארד דולר, לעומת 5 מיליארד דולר אשתקד. סכום זה גדול יותר מפי שניים מהוצאות HBO, וגבוה פי חמישה מהוצאות EX של פוקס המאה העשרים ואחת ו-Showtime של CBS Corp.

ריימס וסרנדוס, סמנכ"ל התוכן של נטפליקס, מכירים האחד את השנים זה זמן מה, והשידרוים החוזרים של תוכניותיה נחלו הצלחה אדירה בנטפליקס. השניים התקרבו עוד יותר כשנטפליקס העבירה את משרדיה מבוורלי הילס בלוס אנג'לס להוליווד, בקרבת האולפנים שבהם יוצרת ריימס את תוכניותיה.

השניים החלו להיתקל זה בזה לעתים קרובות יותר, וסרנדוס סיפר שהוא אף שאל את ריימס לדעתה על תוכניות שנמצאות בשלב הפיתוח בשירות הסטרימינג. באחת הפעמים הוא הגיע אישית לביתה כדי להשאיר שם DVD. "לזה קוראים התמדה", אמרה ריימס.