מחצית מדירות "מחיר למשתכן" בפריפריה יוכלו להימכר בשוק

בנוסף אישר קבינט הדיור סיוע נוסף לפריפריה בהסכמי הגג ■ שיעור הדירות המוזלות במכרזי מחיר למשתכן בפריפריה יירד, במקביל להעלאת מספר הדירות שהקבלנים או היזמים יוכלו למכור לציבור הרחב במחירי שוק

אתר בנייה /  צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר משה כחלון התכנס היום (ב') בצהריים, דן במספר הצעות החלטה הקשורות לענף הנדל"ן והחליט לאשרן. בין היתר אישרו שרי הקבינט את ההצעה שנחשפה לראשונה ב"גלובס" על פיה שיעור הדירות המוזלות במכרזי מחיר למשתכן בפריפריה יירד, במקביל להעלאת מספר הדירות שהקבלנים או היזמים יוכלו למכור לציבור הרחב במחירי שוק.

מדובר בהחלטה שקובעת ששיעור הדירות למכירה בשוק החופשי במכרזים אלו בפריפריה יוכל להגיע עד 50% מהדירות בפרויקט. מדובר בהצעת החלטה של שר האוצר, שתכליתה העמקת הסבסוד של המכרזים בפריפריה. מלבד שינוי התמהיל בין דירות מוזלות לזכאים לדירות שיימכרו במחירי שוק, ההחלטה גם מגדילה את היקף סבסוד הפיתוח עבור יחידות הדיור מ-20 אלף שקל היום עד ל-40 אלף לכל יחידת דיור.

על פי הצעת ההחלטה: "שינוי זה נעשה על מנת להגדיל את הכדאיות הכלכלית ביישום התכנית ולהעמיק את גובה ההנחות בפריפריה. צעד זה צפוי להביא להצלחתם של פרויקטים נוספים במסגרת תכנית "מחיר למשתכן"". נציין שעד היום סבסוד הפיתוח ליחידות הדיור שימכרו בשוק החופשי הוגבל לרק 20% מהדירות בפרויקט אולם החלטה זו מגדילה את הסבסוד לעד 50% מהדירות בפרויקט.

הצעה נוספת שעלתה לאישור קבינט הדיור ואושרה, מתייחסת להסכמי הגג שעתידים להמשיך ולהיחתם גם בחודשים הקרובים. הצעה זו ביקשה להרחיב את היקף יחידות הדיור שעבורן ייחתמו הסכמי גג בשנים 2016-2017.

על פי ההחלטה קודמת, עמדה מכסת יחידות הדיור לחתימה על הסכמי גג בשנים אלו על היקף של 150 אלף יחידות דיור, וזאת בנוסף להסכמים שנחתמו בשנים 2014-2015 וכללו כ-115 אלף יחידות דיור. מאחר שבפועל חתמו משרד האוצר ומשרד השיכון על הסכמי גג בהיקף הדומה למכסה שנקבעה, החליטה הממשלה כעת להרחיב מכסה זו ב-75 אלף יחידות דיור נוספות, עד לתום השנה הנוכחית מה שיעלה את מספר יחידות הדיור הכולל ל-225 אלף בשנים 2016-2017. על פי הצעת ההחלטה, הגדלת היקף יחידות הדיור במסגרת הסכמי הגג תעלה למדינה כ-375 מיליון שקל מאובדן הכנסות מקרקע.

בנקודה זו נזכיר כי רק אתמול (א') נחתם הסכם הגג האחרון בין המדינה לרשות מקומית - באשדוד. הסכם גג זה כולל פוטנציאל בינוי של כ-40 אלף יחידות דיור אך נתקל בהתנגדות גדולה מצד גורמים בעיר וחברי מועצה כמו גם להתנגדות מצד החברה להגנת הטבע. באותו הזמן נזכיר כי גם הסכם גג אחר, הסכם הגג הראשון שנחתם מול עיריית קריית גת, נקלע לאחרונה לקשיים כאשר לרשות מקרקעי ישראל ולעירייה טענות הדדיות על אי מילוי ההתחייבויות של כל אחד מהצדדים. העירייה הגישה עתירה לבג"צ בנושא בעוד ברמ"י פנו ליועץ המשפטי לממשלה כדי שינסה לסייע טרם יפנו אף הם לבית המשפט.

עוד הצעה שעלתה לדיון בקבינט ואושרה היא הצעה שהגיש שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט שתכליתה מתן סבסוד נוסף לערים בפריפריה וזאת כדי לסייע לקידום הסכמי גג ברשויות מקומיות. הצעה זו ביקשה לקבוע כי לצורך חתימה על הסכם הגג ביישובים אלו (יישובי הפריפריה) יוקצה סכום של עד עשרת אלפים שקל ליחידת דיור לצורך העמקת סבסוד הוצאות למימון עבודות פיתוח תשתיות, ובכלל זה עבודות לפיתוח תשתיות על, להקמת מוסדות ציבורי ופיתוח תשתיות במרקם הוותיק.

עוד יצוין, כי בהחלטה נקבע שכנגד תוספת הסבסוד, תתחייב הרשות המקומית לשווק את כלל יחידות הדיור הכלולות בהסכם וכן לעמוד בקצב הוצאות היתרי הבנייה אשר ייקבע בו. השר גלנט התייחס להצעת ההחלטה שהגיש יחד עם שר האוצר אמש בטקס החתימה על הסכם הגג באשדוד ואמר: "ביקרתי באשדוד ובנגב בסדרת דיונים ממוקדת בינואר 2016 - בהמשך לביקורים אלו סוכם עם שר האוצר על קידום ההסכם האסטרטגי בעיר.

כבר אז הצבעתי על הצורך בקיום הסכמי גג גם בפריפריה. מחר נסגור מעגל עם החלטה המביאה צדק חלוקתי ליישובי הנגב והגליל. אנחנו משפרים מאד את הכדאיות ומחזקים את החוסן הלאומי והכלכלי של הפריפריה הרחוקה, הנגב והגליל, במדינת ישראל״.

עוד החלטה שעלתה לאישור קבינט הדיור התייחסה להכרזה של מתחמים שיוכלו לעבור לטיפול הועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל). מדובר בתוכנית אחת בג'סר אל זרקא הכוללת כ-140 דונם ובניית 450 יחידות דיור חדשות, תוכנית בעיר החרדית אלעד לבניית כ-2,500 יחידות דיור חדשת על שטח כ-1,300 דונם ושתי תוכניות בעיר הרצליה לבניית כ-3,200 יחידות דיור נוספות במתחמים קריית שחקים וקריית מסלול.