בצל דעיכת הקרנות: קסם רוכשת את אקסלנס קרנות נאמנות

באקסלנס מסבירים: העסקה בשל המהלך להפיכת תעודות הסל בישראל לקרנות סל ■ אקסלנס קרנות נאמנות מנהלת כיום כ-11.7 מיליארד שקל ■ תעודות סל – יתרונות וחסרונות

אבנר חדד / צילום: אלון רון
אבנר חדד / צילום: אלון רון

בצל ההידרדרות העקבית במעמדה של פעילות קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אקסלנס, רוכשת החברה האחות קסם מדדים את אקסלנס קרנות נאמנות. מי שינהל את הגוף המאוחד הוא מנכ"ל חברת תעודות הסל המצליחה, אבנר חדד, שהצעיד את קסם להיות הפעילות המרכזית של בית ההשקעות שבבעלות קבוצת הביטוח הפניקס. בעלת השליטה בהפניקס היא קבוצת דלק של יצחק תשובה.

לכאורה מדובר בעסקה שבה עובר כסף מכיס אחד לכיס אחר באותו הבית. אלא, שבעוד שאקסלנס קרנות נאמנות מוחזקת בבעלות מלאה של בית ההשקעות, רק 84% ממניות קסם נמצאות בידי אקסלנס והיתרה, כ-16%, מוחזקת בידי מנכ"ל קסם חדד, יו"ר החברה בועז נגר והמייסד רוי רגב. באקסלנס ובהפניקס לא חושפים את שווי העסקה, אך ההערכות הן שפעילות הקרנות שווה לקסם מעל 100 מיליון שקל.

בית ההשקעות אקסלנס מנוהל כיום על ידי מנכ"ל קבוצת הפניקס איל לפידות, שהחליף את המנכ"ל הקודם עוזי דנינו, שפרש באחרונה. מטעם בית ההשקעות נמסר כי קסם רוכשת את החברה האחות "בעקבות כניסתו הצפויה לתוקף של תיקון 28, הקובע כי תעודות סל יהפכו לקרנות נאמנות שייקראו קרנות סל". העסקה כפופה לאישור רשות ני"ע.

לדברי לפידות, השינוי המבני האמור "נועד לחזק את פעילות קרנות הנאמנות ואת בית ההשקעות, כך שאקסלנס תצטיין הן בניהול מוצרים פסיביים והן בניהול מוצרים אקטיביים". חדד, מנכ"ל קסם, הוסיף עוד כי "תיקון 28 מייצר הזדמנויות עסקיות לשלב את שתי גישות ההשקעה - האקטיבית והפסיבית - תחת מנגנון רגולטורי אחד".

שינוי תעודות הסל לקרנות סל צפוי להיכנס לתוקף במהלך 2018. לפיכך, גם לאחר השלמת העסקה האמורה, לפי שעה מדובר בשתי חברות נפרדות; לאחר החלת תיקון 28 שתי החברות יהיו חברות קרנות, ואז יידרש הייעול בדמות איחוד החברות - ורק אז יתבצע איחוד מלא ביניהן.

קרנות החברה בנסיגה

הרכישה מתבצעת על רקע דעיכתה של אקסלנס קרנות נאמנות, שנכון לסוף יולי השנה ניהלה נכסים בהיקף כולל של כ-11.7 מיליארד שקל, שהיוו כ-5.1% משוק קרנות הנאמנות (כאשר כ-3.5 מיליארד שקל מתוך סכום זה הם בקרנות מחקות, שהנן חלופה ישירה לתעודות הסל). כיום אקסלנס היא השחקן השמיני בגודלו בשוק זה. מנכ"ל אקסלנס קרנות נאמנות הוא אמיר גיל, שהגיע אליה מבית ההשקעות פסגות.

על פניו, מדובר במספרים מכובדים. אך לא אם זוכרים שבעבר הלא רחוק אקסלנס הייתה אחת מאריות שוק הקרנות. כך, בפברואר 2015 ניהלה אקסלנס קרנות נאמנות נכסים בהיקף כולל של יותר מ-25 מיליארד שקל, והחזיקה בנתח שוק של כ-9.6%. עיקר דעיכתן של קרנות אקסלנס התחוללה מאז תחילת הקיץ הקודם, ומצבה בולט לרעה גם ביחס למתחרות גדולות אחרות שגם איבדו נתחי שוק בשנים האחרונות, ובטח שביחס למתחרות הצומחות כגון ילין לפידות ומור בית השקעות.

מנגד, קסם הנה שחקן משמעותי (מתוך ארבעה) בשוק תעודות הסל. נכון לסוף יולי ניהלה החברה 26.9 מיליארד שקל בתעודות, המהווים כ-28.8% מהשוק (השחקן השני בגודלו במונחי נכסים). אגב, שוק תעודות הסל סובל זה זמן מפדיונות, ולדוגמה קסם ניהלה בעבר כ-28.5 מיליארד שקל. קסם מהווה מנוע רווח מרכזי עבור אקסלנס, במיוחד מאז הוצאת הגמל וההשתלמות מבית ההשקעות לידי קבוצת הביטוח.