טענות נגד בחינת הסמכה בחשבונאות: "פגיעה אנושה בנבחנים"

כ-1,000 סטודנטים התאגדו כדי להילחם ב"רוע הגזירה" - בחינת החשבונאות הפיננסית האחרונה ■ ראש החוג לחשבונאות באונ' ת"א: "חושש שמטרת הבחינות היא להוריד את אחוזי המעבר"

בחינות הסמכה  / צילום אילוסטרציה : למצולמים אין קשר לידיעה . צילום: ליאור מזרחי
בחינות הסמכה / צילום אילוסטרציה : למצולמים אין קשר לידיעה . צילום: ליאור מזרחי

חלק מהשאלות והתשובות בבחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית, שהתקיימה בחודש שעבר, היו מעורפלות ועמומות או ארוכות ומסורבלות באופן חריג, שיצר קושי ממשי להבין את השאלה והתשובה המתאימה.

הבחינה בחשבונאות פיננסית השתרעה על פני 35 עמודים, יותר מפי שניים מבחינות קודמות, אך משך הזמן לפתור אותה נותר 7 שעות בלבד כבעבר; מצב דברים זה פגע באופן אנוש בנבחנים וביכולתם לפתור את הבחינה ויצר אצלם לחץ עצום - את הטענות הללו, וטענות נוספות, מטיחים סטודנטים לחשבונאות במועצת רואי החשבון, במסגרת מאבקם נגד בחינת החשבונאות הפיננסית שהתקיימה לפני כחודש, והציונים בה טרם פורסמו.

הטענות עולות במכתב ששיגרו למעלה מ-1,000 סטודנטים לחשבונאות שניגשו לבחינה והחליטו להתאגד ולהילחם ברוע הגזירה שהונחתה עליהם, לטענתם.

סגירת שערים

במכתב ששלחו, באמצעות עו"ד אילן בומבך, למועצת רואי החשבון ויו"ר המועצה, מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, דרשו הסטודנטים לחשבונאות לאפשר לעורך דינם להופיע בפני המועצה. זאת, בכדי לשטוח את טענות הסטודנטים לחשבונאות באופן בלתי אמצעי.

הבקשה נענתה בהזמנה לדיון שעתיד להתקיים בחודש הבא בנוגע לבחינה, הפעם בהשתתפות נציגי הנבחנים ועו"ד בומבך.

לטענת הסטודנטים לחשבונאות, המבחן הקשה נועד לסגור את שערי המקצוע, אך לדבריהם - לא זו הדרך. "אם מועצת רואי חשבון מעוניינת לבצע שינויים, ראוי שתתחיל את השינוי בלימודי התואר הראשון או לכל המאוחר בשנת ההשלמה", כותבים הסטודנטים.

במכתבם פרסו הסטודנטים את המסע המפרך שהם עוברים על-מנת לקבל את רישיון ראיית החשבון המיוחל. ישנם שני מסלולים על-מנת לקבל בישראל רישיון של רואה חשבון: הראשון - לגשת ל-15 בחינות הסמכה מטעם מועצת רואי החשבון, מבלי ללמוד תואר ראשון; והשני - לעשות תואר ראשון עם התמחות בחשבונאות ולקבל פטור מ-10 בחינות מועצה, ואז לגשת ל-5 בחינות מועצה סופיות לצורך קבלת רישיון.

לחלופין, ניתן במסלול השני לעשות שנת השלמה (שנה שאינה אקדמית ומוכרת על-ידי מועצת רואי חשבון). מי שסיים את שנת ההשלמה בהצלחה, מקבל פטור מעוד שלוש בחינות מועצה.

בשלב האחרון, יש לעבור שתי בחינות אחרונות - בחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת ובחינה בביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מתקדמות.

"יש הרבה מסננות עד שמגיעים לשלב הבחינות הסופיות", כותבים הסטודנטים. ואז הגיע המבחן שטרף עבורם את הקלפים: "הסטודנטים לחשבונאות הקדישו חודשים רבים לצורך הכנה לבחינה, תוך שהם מסתגרים בחדרם ומתנתקים ממשפחתם וממקום עבודתם כדי לעבור בהצלחה את הבחינה. הליך ההכנה לבחינה היה מלווה במתח ובהשקעת משאבי זמן ואנרגיה עצומים... דא עקא, בבחינה נפלו ליקויים ופגמים רבים וחסרי תקדים, אשר גרמו לעיוותים קשים ויוצאי דופן בבחינה, ולחשש כבד בקרב הסטודנטים בנוגע לציון אותו הם יקבלו".

חוות-דעת מומחים

למכתבם של הסטודנטים צורפו גם חוות-דעת של מרצים לחשבונאות הטוענים כי הבחינה לא עבירה, וכי גם הם לא היו עוברים אותה.

"מרצים בכירים לחשבונאות - כדוגמת פרופ' אלי אמיר, ראש החוג לחשבונאות באוניברסיטת תל-אביב, ורו"ח רוני אלרואי, שמשמש כמרצה בכיר במסלול האקדמי-המכללה למינהל מזה 19 שנה וכיהן בעברו במספר תפקידים בכירים בתחום הכספים במשק - שניסו לפתור את הבחינה בעצמם, טענו כי הבחינה ארוכה וקשה, עם הקצבת זמן שאינה מאפשרת לפתור את הבחינה. לטענתם, אף רואה חשבון סביר (מוכשר ככל שיהיה) לא יכול לפתור בחינה שכזו", נאמר בהמשך המכתב.

במכתב ששיגר רו"ח אלרואי לסטודנטים בעניין זה, וצורף לאותו מכתב למועצה, כתב המרצה הוותיק: "סטודנטים יקרים שלי, תהום פעורה בין האופן שבו הכנתי אתכם לבחינה לבין האופן שבו נערכה הבחינה בפועל. על כך יעידו כמעט יומיים תמימים שנדרשו לי לבצע את בקרת האיכות".

פרופ' אלי אמיר הוסיף כי "אני חושש שמטרת הבחינות היא להוריד באופן דרסטי את אחוזי המעבר בבחינות המועצה. השינויים מוצגים במסווה של 'לייצר רואי חשבון חושבים', אך לדעתי המטרה היא פשוט לייצר פחות רואי חשבון".עוד התקוממו הסטודנטים במכתבם על כך שהיו לא מעט "שאלות שוליות ואיזוטריות שחלקן אף לא נכללו בסילבוס הבחינה"; כנגד "פגמים חמורים במבנה הבחינה והיעדר שקיפות"; כנגד "פגיעה אנושה בנבחנים עם ליקויי למידה וקשיי שפה" וכנגד שינוי, לטענתם, של סגל כותבי הבחינה.

משימה בלתי אפשרית

מבחני ההסמכה בראיית חשבון נחשבים למתישים במיוחד. במשך חודשים ארוכים הנבחנים משננים חומר לימוד מקיף ביותר הכולל סעיפי חוק ונוסחאות מורכבות, שבהם הם נדרשים לשלוט ברמה גבוהה. בסיום התקופה המייגעת, הסטודנטים נבחנים בבחינות הסמכה סופיות. בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית המתקדמת, נחשבת לקשה מבין שתי הבחינות (השנייה היא בנושא "ביקורת חשבונות"), וככלל, אחוז המעבר בה נמוך יותר.

אולם, טענות כמו אלה שעלו נגד הבחינה האחרונה שהתקיימה, לא נשמעו בשוק ראיית החשבון מעולם. מאז הבחינה, סטודנטים רבים מתלוננים על עוול גדול שנעשה להם, לאחר שלטענתם הוצבה בפניהם משימה בלתי אפשרית - מבחן בלתי פתיר. לטענת רבים, מדובר בניסיון להכשיל אחוז גבוה מהסטודנטים. המאבק החל ברחבי הרשת ובקבוצות וואטסאפ שונות, ואליו הצטרפו גם מרצים בכירים לחשבונאות מהפקולטות השונות.

על הרקע הזה, קיימה מועצת רואי החשבון דיון מיוחד בנוגע לבחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית בראשית החודש, ועתידה לקיים דיון נוסף בעניין בראשית ספטמבר.

בעקבות פנייתו של עו"ד בומבך זכו הסטודנטים המיוצגים על-ידו להזמנה לדיון המיוחד. מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, הציעה לעו"ד בומבך להתייצב לדיון האמור בירושלים, ובמהלכו, על-פי ההזמנה, תינתן לנציגי הנבחנים ולעו"ד בומבך עצמו, אפשרות לשטוח את טענותיהם בנוגע למבחן.

בהזמנה לדיון הנוסף צוין כי טענות הנבחנים שעלו במכתב נדונו בדיון שכבר ערכה המועצה, וכי "נבחנו מנגנוני הבקרה לגבי בחינות המועצה בכלל והבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת בפרט".

אילן בומבך / צילום: אוריה תדמור
 אילן בומבך / צילום: אוריה תדמור

מועצת רואי החשבון: "אין כוונה לסגור את שערי המקצוע"

יו"רית מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, מסרה בתגובה: "בעקבות תלונות הנבחנים קיימה מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, דיונים נוקבים בנושא הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת (ראו בעניין זה הודעות המועצה מיום 30.7.2017 ו-10.8.2017). 

"במסגרת הדיונים הבהירה יו"רית המועצה כי היא רואה בחומרה את האופן שבו נעשתה ההיערכות לבחינה, כפי שהיא באה לידי ביטוי מתלונות הנבחנים שהתקבלו. בהתאם, יו"רית המועצה זימנה דיון מיוחד נוסף במליאת המועצה בו צפויים להשתתף נציגי הנבחנים, על -מנת לשמוע את טענותיהם באופן בלתי אמצעי ולגבש פתרון הולם למצב שנוצר.

"תפקידה של מועצת רואי החשבון לקיים הסדרה ראויה של המקצוע ולשמור על רמתו המקצועית. אין שחר לטענות כי קיימת כוונה לסגור את שערי המקצוע, להפך - הנתונים מראים על מחסור במתמחים בראיית חשבון. יצוין בנוסף כי לבחינה ניגשו 911 נבחנים, ולכן לא ברור הטענה כי עורך הדין מייצג 1,000 מהם".