שיפוצניקים: לוודא שהפועלים מסין לא יעבדו בעבודות מזדמנות

במכתב ליו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים מבקש למנוע מפועלים לבצע בשבתות עבודות שיפוץ בזול וב"שחור", לפגוע בקבלנים המקומיים ולסכן את עצמם ואת הלקוחות

פועל סיני בישראל / צילום: איל יצהר
פועל סיני בישראל / צילום: איל יצהר

רגע לפני שאלפי עובדי בניין מסין אמורים לסיים את המיונים ולהגיע לעבודה בישראל, מתריעים קבלני השיפוצים בפני מטה הדיור כי יש להגביל את האפשרות של העובדים הסיניים לעבוד מחוץ לפרויקטי הבנייה.

"ברצוני להסב את תשומת-לבך לבעיה שעלולה להיווצר בענף השיפוצים כתוצאה מצירוף כוח-האדם הסיני", כך כותב יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, במכתב שנשלח ליו"ר מטה הדיור באוצר, אביגדור יצחקי. "אנו עשויים להיתקל בתופעה חמורה, שבה במהלך ימי המנוחה מתאספים אותם עובדים סיניים בצמתים, מצוידים בכלי עבודה בסיסיים, וממתינים לעבודות שיפוץ מזדמנות".

בהמשך המכתב מתריע סיב כי העבודות האלה מתבצעות על פי רוב ללא דיווח לרשויות המדינה - הן מצד הלקוח והן מצד העובד הסיני; וכי אינן מתבצעות תחת פיקוח - הנדסי או ביטוחי, דבר המסכן את הלקוח, את העובד הסיני, ואף את הקבלן המעסיק המחזיק ברישיון ההעסקה שלו בישראל.

"בנוסף לאמור", נאמר עוד במכתב, "קבלן השיפוצים נפגע גם הוא, שכן ברי כי מחירי העבודות שאותם גובים העובדים הסיניים ם נמוכים משמעותית ממחירי השוק מסיבות ברורות - העובד הסיני מקבל תשלום ללא אף תשלום חובה למדינה, הכסף שנכנס לכיסו הינו במונחי נטו ולרוב כסף זה אף יוצא מהארץ. הפגיעה הינה כפולה ואף משולשת - בקופת המדינה, בקבלני השיפוצים ואף בלקוחות עצמם, שלעיתים לא מודעים לסיכון שהם נוטלים על עצמם בהעסקת עובד ללא כיסוי ביטוחי, ובאופן לא חוקי".

בגלל הסיבות הללו מבקש סיב מיצחקי לבצע פעולות מקדימות שימנעו מהעובדים הסינים לעבוד בתחום השיפוצים - בראש וראשונה לרשום באישור העבודה של העובדים הסינים באותיות קידוש לבנה, הן בשפה הסינית והן בעברית, אזהרה לפיה אישור העבודה מתיר לעובד לבצע עבודות אך ורק עבור הקבלן המחזיק ברישיון להעסקתו וכי אם ייתפס הוא יועמד לדין פלילי ותישלל זכותו לעבודה בישראל.

כמו כן, מציע סיב להקדים תרופה למכה ולהקים סיירת אכיפה, כדי שלא יחזרו התופעות מלפני כ-10 שנים, "אז נהגנו לראות בכל צומת סינים הממתינים לעבודה (בייחוד בימי שבת), ואנו לא רוצים שדבר זה ישוב על עצמו ויפגע בפרנסה של קבלני השיפוצים".

סיב הוסיף ואמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "להערכתי יש כ-1,000 פועלים סינים בענף הבנייה שעושים חלטורות בשיפוצים. אנחנו בעד הבאת הסינים כעזרה נחוצה ביותר לענף הבנייה, אבל חוששים שמה שהיה לפני 12 שנה יחזור על עצמו. היו הרבה פועלים סינים, וכל אדם שרצה לשפץ נסע לצמתים, לקח פועל ושילם לו גרושים לפי שעה. זה הביא להפסד של עשרות מיליוני שקלים לענף, וגרם לגל של פשיטות רגל והרבה עזיבות".

ממשרד האוצר ומטה הדיור נמסר בתגובה, כי נכון להיום טרם גובשה עמדה בנושא וכי במטה לומדים את המכתב.