הכנסות של 403 מ' ש' מתמלוגי גז במחצית הראשונה של השנה

משרד האנרגיה: חרף הירידה החדה בשער הדולר בשיעור של כ-9% שחלה בשנה האחרונה, ההכנסות מתמלוגי תמר רשמו ירידה מינורית של 0.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

במהלך המחצית הראשונה של השנה נרשמו הכנסות של כ-403 מיליון שקל מתמלוגי הגז הטבעי, הנפט והמחצבים, כך עולה מנתוני מינהל אוצרות טבע של משרד האנרגיה שהתפרסמו היום.

החלק העיקרי מההכנסות מגיע מתמלוגי הגז הטבעי והנפט, אשר הסתכמו בחציון הראשון של השנה בכ-391 מיליון שקל. מרבית הסכום, כ-390 מיליון שקל, נובע מגז טבעי שהופק ממאגר "תמר" - כ-4.8 BCM גז טבעי ו-226 אלף חביות קונדנסט נלווה, זאת לעומת 4.5 BCM גז טבעי ו-214 אלף חביות קונדנסט בתקופה המקבילה אשתקד.

במשרד האנרגיה מציינים כי חרף הירידה החדה בשער הדולר בשיעור של כ-9% (מ-3.8460 ל-3.4960 שקל לדולר) שחלה בשנה האחרונה, נרשמה ירידה מינורית של 0.3% בהכנסות מתמלוגי הגז מתמר לעומת המחצית הראשונה של 2016, וזאת בזכות העלייה בכמויות המופקות ממאגר "תמר" בשיעור של 7%.

יצוין כי לשינויים בשער דולר יש השפעה משמעותית על נתוני התמלוגים שמתקבלים מהפקת גז, נפט ומחצבים היות ומחיריהם הינם בדולר ארה"ב. התמלוגים משולמים פעמיים בשנה ומחושבים על פי חוק הנפט - 12.5% משווי השוק של הגז בפתח הבאר.

עוד עולה מהדוח כי נרשמה ירידה של כ-52% בהכנסות המדינה מתמלוגי פוספטים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סך התמלוגים מכריית פוספטים אשר נגבו במחצית הראשונה של שנת 2017 הסתכמו בכ-6 מיליון שקל מכרייה של 3,380 אלף טון, זאת לעומת גבייה של יותר מ-13.3 מיליון שקל מכרייה של 4,709 אלף טון בתקופה המקבילה אשתקד.

כריית הפוספטים מבוצעת על ידי חברת רותם אמפרט, חברה בת של כיל. הירידה החדה נבעה מירידה במחיר הפוספטים העולמי, מירידה חדה בשער הדולר ומעדכון סכום המקדמות.

במשרד האנרגיה צופים גידול בהכנסות מתמלוגים בשנים הקרובות ובעשורים הבאים, בעקבות הגדלת ההפקה הצפויה מ"תמר" והפיתוח הצפוי של שדות "לוויתן", "כריש" ו-"תנין".

להערכת ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י ייעוץ כלכלי אסטרטגי ומרצה בכיר במרכז הבינתחומי הרצליה, "תמלוגים משדה תמר בגובה של 12.5% מהמכירות יגיעו בהדרגה להקיף של מיליארד שקל בשנה, ומשנת 2020 צפויים להתקבל מיסי "ששינסקי" שיגיע להקיף של מיליארד שקל נוספים בשנה.

"השדות לוויתן וכריש יתחילו לשלם תמלוגים עם תחילת המכירות , אולם מיסי "ששינסקי" יתחילו לשלם רק לאחר שיהיו להם הכנסות בהיקף של פי 1.5 מהשקעות בפיתוח השדות- ככל כנראה באמצע עשור הבא".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "מדובר בחיזוק משמעותי לכלכלת ישראל, שמתאפשר תודות לגידול בהפקת הגז הטבעי ממאגר "תמר". ההכנסות צפויות לגדול אף יותר במהלך השנים הקרובות, עם פיתוח מאגרי לוויתן, כריש ותנין'.'