ראש עיריית רמת-גן ישראל זינגר יועמד לדין בכפוף לשימוע

זינגר חשוד בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, במסגרת התמודדותו במערכת הבחירות לעיריית רמת-גן בשנת 2013

ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף
ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף

בזמן שראש עיריית רמת-גן המיתולוגי, צבי בר, מרצה בכלא מאסר של שלוש שנים בגין הרשעתו בשוחד, צפוי גם יורשו, ראש עיריית רמת-גן הנוכחי, ישראל זינגר, לעמוד לדין פלילי בגין עבירות שוחד. פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה היום (ד') לזינגר, כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. כמו-כן הודיעה הפרקליטות לעו"ד אריאל למפל, ששימש כיועץ לזינגר בבחירות, כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירה של מתן שוחד. ההחלטה התקבלה על דעת פרקליט המדינה, שי ניצן, ולאחר שהמשטרה המליצה על העמדתם לדין של השניים.

לפי כתב החשדות שעשוי להפוך לכתב אישום, במסגרת התמודדותו במערכת הבחירות לעיריית רמת-גן בשנת 2013, פנה זינגר לגורמים שונים והבטיח כי יקדם את מינויים למשרות שונות בעירייה, תמורת פעילותם לקדם את בחירתו לראש העיר.

כך, על-פי החשד, בסמוך ליוני 2013 פנה זינגר ללמפל, עורך-דין במקצועו שעסק בייעוץ פוליטי, וביקש ממנו להצטרף למערכת הבחירות כיועץ ללא שכר. לטענת הפרקליטות, זינגר הבטיח ללמפל כי במידה שייבחר, יפעל למינויו לתפקיד של יועץ לראש העיר בשכר. למפל נענה לבקשה ושימש כיועץ פוליטי לזינגר במערכת הבחירות, ללא שכר. "במהלך מערכת הבחירות קיבל זינגר מלמפל שוחד בגובה של 70 אלף שקל לכל הפחות, תוך שידע כי למפל הסתמך על אותה הבטחה למשרה כאמור", נטען בכתב החשדות.

לפי הנטען בכתב החשדות, "לאחר שנבחר לראשות העירייה, פעל זינגר על מנת למצוא משרה ללמפל, אך למפל סירב להצעותיו. בהמשך השיב זינגר ללמפל סכום של 70 אלף שקל בתוך מעטפה שהכילה כסף מזומן, תוך שביקש לשמור את העברת הכסף בסודיות".

הבטחות לפעילים

בנוסף, כותבת הפרקליטות, "ראש העיר זינגר חשוד שהגיע לביתה של פעילת ליכוד ברמת-גן והבטיח לה, כי אם תצטרף כפעילה מטעמו במערכת הבחירות, ידאג למינויה לתפקיד עוזרת בעירייה. עוד הבטיח זינגר, כי יסדר לבתה עבודה כעורכת-דין עצמאית בתיקי העירייה. בעקבות הבטחותיו החלה הפעילה לפעול ללא שכר לקידום מערכת הבחירות מטעמו. לאחר שנבחר, החל זינגר לפעול על- מנת לקיים את הבטחותיו, אשר בסופו של יום לא קוימו, מסיבות שונות".

במקרה אחר, עלה חשד שראש העיר זינגר הציע לפעיל כי יסייע לו לקבל תפקיד בעירייה תמורת קידום בחירתו כראש העיר.

"מיד לאחר שנבחר שילב זינגר את אותו פעיל בעבודה בעירייה, ובהמשך אף הורה לאחד הנציגים שישבו בוועדת המכרזים בעניינו להצביע בעדו לתפקיד", טוענת המדינה. "זינגר אף פנה לעובד בכיר בעירייה והציע לו לעבוד במערכת הבחירות, תוך שהבטיח שיקדמו בעירייה במידה שייבחר". ואכן, לפי הנטען, "לאחר שנבחר לראשות העיר, פעל זינגר לקידומו של העובד ולהעלאת שכרו".

תפקיד למקורבות

הפרקליטות סבורה כי בשני מקרים נוספים הבטיח זינגר לשתי נשים עמן הייתה לו מערכת יחסים קרובה, כי ידאג למינוין לתפקידים שונים, פעל לטובת קידום מינויים אלו, והן אכן זכו במכרזים באותם תפקידים.

החקירה נוהלה בידי המשטרה; התיק מנוהל על-ידי עוה"ד שרון יונוביץ, ליאת מנור וניר מסורי מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

מעיריית רמת-גן נמסר: "לאחר כמעט 4 שנות חקירה, שהחלה מהיום בו זכה מר זינגר בבחירות לראשות העיר רמת-גן, חקירה בה היו מעורבים גורמים פוליטיים באופן רציף ופעיל לכל אורכה, התקבל היום מכתב המזמן אותנו להשמיע את טענותינו בפני הפרקליטות.

"אנו מברכים על ההזדמנות שתינתן לנו סוף סוף להעמיד את העובדות על דיוקן ולהראות, הלכה למעשה, כי לא נפל פגם כלשהו בהתנהלות ראש העיר, אשר מתכוון להמשיך בפעילותו לקידום העיר רמת-גן ורווחת תושביה. לאחר שנפרט את עמדתנו בשימוע, אנו מאמינים כי הפרקליטות תגיע למסקנה שיש להורות על סגירת התיק".

ראש העיר המיתולוגי נשלח ל-3 שנות מאסר

באוקטובר 2013 הודיע ראש עיריית רמת-גן דאז, צבי בר, על תמיכתו בישראל זינגר, שהיה קודם לכן יריבו הפוליטי, במרוץ לראשות העיר רמת-גן. במכתב ששיגר לתומכיו, כתב בר כי "חברים, שעת פקודה הגיעה. זו העת ואין הדרן לה. חייל מנוסה יודע בדיוק מה עליו לעשות בשעה זו. בשל כך, למרות שמחקתי, התעלמתי, אך לא סלחתי, בחרתי לרדת ממקום מושבי על הגדר, לעשות מעשה, לנקוט עמדה ולתמוך בישראל זינגר".

זינגר הגיב בסיפוק להודעתו של בר ואמר: "זה חימם את הלב. בר תרם שנים רבות מחייו להגנת המדינה, אם זה בצה"ל, ומשטרה ובשירות הציבורי. לאיש זכויות רבות ואסור לנו לשכוח זאת. בר שירת נאמנה את תושבי רמת-גן במשך שנים רבות".

התמיכה של בר הועילה. זינגר גבר על כרמל שאמה הכהן ונבחר לראש העיר. אבל ח"כ לשעבר כרמל שאמה-הכהן, שהיה יו"ר ועדת הביקורת בעירייה וכיום שגריר ישראל ב-OECD, עמד בדרכם של בר וזינגר אל ההצלחה. שאמה-הכהן חשף חשדות לשחיתות של בר בעירייה ובהמשך גם את החשדות לשחיתות של זינגר.

בר נחקר, נשפט, והורשע שפעל בדפוס שיטתי מול יזמי נדל"ן שונים משך שנים, כאשר שעה שכיהן כראש עיר שלשל לכיסו כספים בהיקף ניכר - כ-1.8 מיליון שקל. בדצמבר 2016 דחו שופטי ביהמ"ש העליון, עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונעם סולברג, פה אחד את מרבית חלקי ערעורו של בר על הכרעת הדין של שופט המחוזי בת"א, צבי גורפינקל, שהרשיע את בר בלקיחת שוחד בהיקף של כ-1.8 מיליון שקל וגזר עליו חמש וחצי שנות מאסר.

עם זאת, העליון קיבל חלקית את ערעורו של בר בן ה-81 על העונש שנגזר עליו, והפחית את תקופת מאסרו ל-3 שנות מאסר. זאת, בשל גילו המבוגר ומצבו הרפואי. השופט סולברג אף העלה תהיות באשר למנהג לשלוח עבריינים זקנים דוגמתו של בר לשנים ארוכות בכלא, והציע לכנסת לחוקק חוק שיאפשר לנקוט נגדם ענישה אלטרנטיבית, כמו שנוהגים בקטינים.

עם זאת, השופטים הבהירו כי במצב הדברים הרגיל - אלמלא מצבו הרפואי של בר וגילו - היה מקום להעמיד את עונשו על 7 שנות מאסר. זאת, בדומה לעונש שנגזר על מהנדס העיר ירושלים לשעבר, מאיר שטרית, שהורשע בפרשת הולילנד בלקיחת שוחד בהיקפים דומים מיזמי נדל"ן בירושלים. היום התברר כי גם יורשו של בר בראשות העיר עלול למצוא את עצמו בכלא.