לקראת הדרימליינר - סכסוך בין הנהלת אל-על לוועד התחזוקה

הוועד פתח בהליך של סכסוך עבודה בשבוע שעבר בעקבות דיונים שלא צלחו גם אז ■ אחרי שתתקיים הצבעה בין העובדים (הקבועים) יוחלט האם ליישם את ההליך

שבוע לפני הגעת מטוס הדרימליינר הראשון של אל-על התפוצץ (שוב) מו"מ בין הנהלת חברת אל-על לנציגי וועד עובדי התחזוקה. הוועד פתח בהליך של סכסוך עבודה בשבוע שעבר בעקבות דיונים שלא צלחו גם אז - אחרי שתתקיים הצבעה בין העובדים (הקבועים) יוחלט האם ליישם את ההליך. בהסתדרות המתווכת בין הצדדים אומרים כי :"ההסתדרות פועלת לתווך בין הצדדים בניסיון להגיע להסכמות".

ההערכות הן שאם יוחלט לצאת להליך של סכסוך עבודה מבוקר, הדבר יוביל לשיבושים בתחזוקת מטוסים ולא בתזמון מקרי. ההתרחשות כעת מגיעה שבוע לפני הגעתו הצפויה של מטוס הדרימליינר בואינג 787 הראשון של אל-על כשנשמעים קולות של איומים מצד עובדי התחזוקה שאילולא הסכם מסודר, לשיבושים בקליטת המטוס שאל-על מצפה בכיליון עיניים להגעתו, כך לפי גורמים המקורבים לוועד. עוד נאמר כי הפערים בין הצדדים שהיו רחוקים עוד לפני הדיונים הבוקר העמיקו אף יותר.

טענת וועד עובדי התחזוקה היא שקיים גידול מתמשך בצי המטוסים, העומד כיום על 43 מטוסים ובהיקף שעות הטיסה עם הוספת קווים בשעה שמצבת כוח האגם לא גדלה בהתאמה (בין היתר לאור הפורשים לפנסיה) מכאן שעובדי התחזוקה המונים כ-1,400 עובדים (רובם קבועים) חווים עומס גדול יותר של עבודה כולל עבודה מוגברת בסופי שבוע. טענה אחרת היא שאל-על עושה שימוש בעובדי התחזוקה לצורך הגדלת הכנסותיה, בדברים אשר אינם קשורים לעבודתם או למטוסי אל-על.

לטענת הוועד על עובדי התחזוקה מוטלות בנוסף לעבודתם השוטפת משימות הכוללות תחזוקה למטוסים חכורים ולמטוסי חברות אחרות וכתוצאה מהטמעת מערכות מסווגות. עוד נטען כי העובדים נדרשים לבצע הליך לימוד עצמי (מקוון) בכל הנוגע לתחזוקת מטוסים וזאת על זמנם החופשי. עם זאת החשש העיקרי מתמקד בהגעת מטוסי הדרימליינר לארץ והעננה שנוצרת בעקבותיהם, ראשית לאור החשש שהחברה תעביר שירותי תחזוקה למיקור חוץ. העובדים מבקשים לשפר את תנאי עבודתם לרבות בתנאי ההשתכרות ובהטחת התעסוקה העתידית.

יצוין כי אל-על חתומה עם וועד עובדיה ועם ההסתדרות על הסכם עבודה חתום עד לחודש יוני 2018. הדיונים כעת נערכים לאור הבטחת ההנהלה כי אם יציגו וועד עובדי התחזוקה התייעלות מוכחת ומגובה במספרים - הם יתוגמלו בהתאם. תכנית התייעלות כזו שהוכנה על ידי כלכלנים, הוצגה להנהלת החברה ובה מוצג למשל חיסכון כספי לאור הטעמת מערכות ממוחשבות בכל הנוגע לניהול מלאים ולמערכי ההדרכה. עם זאת, כאמור גם לאחר הצגת התכנית שאיפת עובדי התחזוקה לשפר את תנאיהם בשלב זה לא מתממשת ובמקביל עולה רמת החשש בקרבם לעתידם המקצועי.

תגובת אל-על: "ההסתדרות, ההנהלה ונציגות העובדים באל-על חתמו ביוני 2015 על הסכם עבודה המבטיח שקט תעשייתי עד אוגוסט 2018 ואנו מצפים מכל הצדדים להמשיך ליישם את ההסכם. ההסכם קבע כי ניתן יהיה לקיים מו"מ מגזרי שבסיסו התייעלות ואנו בעיצומם של דיונים ענייניים".