מס' הלוביסטים בכנסת הכפיל עצמו בשנתיים: "הצבעת אי-אמון"

540 גופים שונים מיוצגים היום בידי לוביסטים רשומים בכנסת ■ בין הנושאים שהלוביסטים קידמו: החרגה מ"ששינסקי 2", יבוא משחת השיניים "קולגייט", פורקס ואופציות בינאריות

עורך הדין דוד שמרון / צלם: איל יצהר
עורך הדין דוד שמרון / צלם: איל יצהר

540 גופים שונים מיוצגים היום בידי לוביסטים רשומים בכנסת - עלייה של 2% לעומת חודש יוני השנה, שמשלימה זינוק של 17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ולא פחות מ-49% לעומת אוגוסט 2015. כך עולה מ"מדד הלוביסטים" של העמותה לדמוקרטיה מתקדמת המתפרסם כאן לראשונה.

עיון ברשימת הגופים ששכרו לראשונה בחודשיים האחרונים, או לאחר הפסקה ממושכת, לוביסט הרשום בכנסת, מעלה כי לפחות בחלק מהמקרים קיים מתאם ישיר בין עיתוי ההתקשרות לבין מהלכי חקיקה או רגולציה שהתנהלו או עדיין מתנהלים.

כך למשל, חברת ערבה מיינס, הכורה נחושת בתמנע שבנגב, שכרה את שירותיו של עו"ד דוד שמרון, בן-דודו ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, במקביל לניסיונות של חברי ועדת הכספים של הכנסת להביא להגדלת המענק שקיבלה מהמדינה או להחרגתה מ"חוק ששינסקי 2" - חוק שהגדיל את תשלומי המס מהכנסות שמקורן באוצרות טבע.

שקד התנגדה להגבלות

דוגמה נוספת היא זו של חברת איינשטיין צור יבוא ויצוא, העוסקת, בין היתר, ביבוא מקביל של משחת השיניים "קולגייט" לישראל. בחודש האחרון ביקש משרד הבריאות להחריג "מוצרים רגישים" ממה שמכונה "רפורמת התמרוקים", כך שמשחות שיניים ומוצרים נוספים לא יתאפשרו עוד ביבוא מקביל, אלא אם יציגו מסמכים ברורים שמעידים על שרשרת האספקה ועל מכלול הרכיבים של המוצר. על-פי נתוני הכנסת, משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן, נרשם לאחרונה כמי שמייצג את החברה הזו.

גם שחקנים מרכזיים בתחומי הפורקס והאופציות הבינאריות התקשרו לאחרונה עם גופים שמספקים שירותי לובינג. בעיקר לאור הרפורמות שקידמה בכנסת רשות ניירות-ערך להגבלה משמעותית של זירות המסחר האלה. זאת, בין היתר בטענה ל"שם רע" שיצא לישראל כתוצאה מפעילות ספקולנטית של גופים ישראליים הפועלים בחו"ל. פורום תעשיות הפורקס המפוקחות, התקשר בחודשיים האחרונים עם חברת הלובינג גורן עמיר, ועם הלוביסט העצמאי אייל גבע; ואילו לקוחות פרטיים שסוחרים באופציות בינאריות התקשרו עם הלוביסטים העצמאים דבורה אביטבול, שרה אוחנה בן-זיקרי, אמיר אלתאג'י ונמרוד אסיף. במקביל, איגוד הברוקרים שכר את שירותם של משרד עוה"ד מ.פירון ושות'; ואיגוד זירות המסחר - המשתייך לאיגוד לשכות המסחר - שכר את משרד עוה"ד ברנע ושות'.

גם ועד עובדי בנק מזרחי-טפחות שכר לאחרונה שירותי לובינג, ככל הנראה על רקע סכסוך העבודה בבנק, שבשיאו התקיימה שביתה בת 12 ימים. השביתה הסתיימה אתמול (ג') בחידוש המו"מ מול ההנהלה. ועד העובדים שכר את חברת "ריפבליק יועצים" - חברה חדשה של שני יוצאי "גלעד לובינג", שבתוך זמן קצר הגיעה לרשימה מרשימה של 25 לקוחות - 9 מהם רק בחודשיים האחרונים.

עם רשימת הגופים ששכרו לאחרונה לוביסטים נמנית גם "העמותה לשווי מס רכב הוגן", המבקשת לפעול בכנסת להפחתת שווי המס עבור רכבים צמודים הניתנים לעובדים במקומות העבודה. העמותה שכרה לצורך העניין את חברת הלובינג הגדולה והחזקה, "פוליסי", שבבעלות בוריס קרסני.

לדברי שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, "עלייה של 49% במספר הלקוחות בשנתיים היא בבחינת הצבעת אי-אמון בהליך קבלת ההחלטות הדמוקרטי בכנסת". גטניו טוען, כי הניסיונות של העמותה להטיל מגבלות על פעילות הלוביסטים, ולצמצם את הריכוזיות בענף, נתקלו בהתנגדות הן מצד החברות הגדולות והן גם מצד שרת המשפטים איילת שקד, שמנעה בוועדת שרים לענייני חקיקה את ההצעה של ח"כ אלי אלאלוף המבקשת למנוע מחברות לובינג לייצג במקביל גופים מתחרים או כאלה הפועלים בניגוד-עניינים ביניהם.

"מדד הלוביסטים" מצביע אמנם על ירידה של 2.5% במספר הלוביסטים בחודשיים האחרונים, אולם לעומת אוגוסט אשתקד מדובר בעלייה של 55%. זאת, כאשר בהשוואה לתקופה המקבילה לפני שנתיים, מדובר בזינוק של 99%! - אז מספר הלוביסטים הרשומים עמד על 102 בלבד, לעומת 203 היום.

נתונים חדשים: מספר הלוביסטים הכפיל את עצמו בתוך שנתיים
 נתונים חדשים: מספר הלוביסטים הכפיל את עצמו בתוך שנתיים