המטרה: לזעזע את הוליווד; האמצעים: מיליארד דולר

אפל תקצה בשנה הקרובה סכום-עתק לצורך רכישה והפקת תוכן, במטרה להתחרות בנטפליקס, באמזון ובחברות המסורתיות ■ על הפרק: הפקה של תכני וידאו "באיכות של 'משחקי הכס'"

טים קוק, מנכ"ל אפל. יש מספיק כסף עבור תוכן / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ"ל אפל. יש מספיק כסף עבור תוכן / צילום: רויטרס

אפל הקצתה בסביבות מיליארד דולר לצורך רכישת והפקת תוכן ב-12 החודשים הבאים, ואין סימן טוב מזה לרצינות כוונותיה לחולל סנסציה בהוליווד.

תקציב גבוה זה, בשילוב עם עוצמת השיווק והיקף פעילותה העולמי של חברת אפל, הופך אותה באופן מיידי למתחרה רצינית בשוק צפוף שבו מתמודדות חברות מדיה חדשות ומסורתיות על רכישת תוכניות מקוריות.

כהשוואה: תקציב התוכן המתוכנן של אפל שווה למחצית הסכום שהוציאה אשתקד HBO של טיים וורנר על תוכן, והוא שווה לסכום שעל פי הערכות הוציאה אמזון ב-2013, לאחר שב-2012 הכריזה על כניסתה לתחום התוכניות המקוריות.

אפל צפויה לרכוש ולהפיק עד 10 תוכניות טלוויזיה, לדברי מקורות יודעי דבר, ומהלך זה יגשים את חזונו של אדי קיו, סגן נשיא בכיר באפל, להציע תכני וידאו באיכות גבוהה שישתוו למשל ל"משחקי הכס" של HBO. תכנים אלה יוצעו לצרכנים באמצעות שירות הזרמת המוזיקה הקיים של החברה, או באמצעות שירות סטרימינג חדש ממוקד-וידאו.

התקציב יופקד בידיהם של ותיקי הוליווד, ג'יימי ארליכט וזאק ואן אמבורג, שאותם חטפה אפל ביוני מתאגיד סוני, כדי שיבצעו עבורה רכישות תוכן ויגבשו אסטרטגיית וידאו. חודש קודם לכן יצאו השניים מהחוזים שלהם עם סוני והחלו לקחת על עצמם את ניהול התוכניות מצוות אפל מיוזיק.

צריכים: להיט אחד גדול

לא יהיה קל לאפל לפלס דרכה לשוק הווידאו הצפוף. אמזון ונטפליקס נהנות מיתרון ראשוני משמעותי ומתקציבים גדולים בהרבה להפקת ורכישת תוכניות. אפל גם תצטרך שלא לסכן נתח בסך 15% שהיא מקבלת מספקיות שירותי וידאו כגון נטפליקס ו-HBO Go בגין השימוש בחנויות היישומים שלה, ושתורם תרומה גדלה והולכת מהכנסות השנתיות שלה משירותים המסתכמות ב-24.35 מיליארד דולר.

עלויות התוכניות עשויות לנוע מ-2 מיליון דולר לפרק בסדרה קומית, ליותר מ-5 מיליון דולר לפרק בסדרת דרמה. עלות הפקתו של פרק בסדרה איכותית כמו "משחקי הכס" עשוי להגיע ליותר מ-10 מיליון דולר.

ההצלחה שנחלו ברציפות זו אחר זו התוכניות המקוריות "בית הקלפים" ו"כתום הוא השחור החדש", שיחקה תפקיד מפתח בבניית פעילותה של נטפליקס בתחום זה. כששוחררו הסדרות האלה עמד תקציב נטפליקס להפקת תוכניות מקוריות ורכישת תוכניות על 2 מיליארד דולר. השנה כבר צפוי תקציב זה לעלות על 6 מיליארד דולר.

כדי ששירות הווידאו שלה יהפוך לרלוונטי, זקוקה אפל ללהיט אחד לפחות, לדברי המקורות שמכירים את תוכניתה. ניסיונותיה הראשונים של אפל בתחום הווידאו - Planet of the Apps, שהושקה ביוני באפל מיוזיק, ו-Carpool Karaoke, שהושקה בשבוע שעבר - זכו לביקורת שלילית מצד הסוקרים.

בשנת הכספים האחרונה הגיעו הכנסותיה של אפל ל-215.64 מיליארד דולר, ובמאזנה יותר מ-261 מיליארד דולר במזומן. זה מאפשר לה הגדיל במהירות את הוצאות התוכן שלה.

ואן אמבורג וג'יימי ארליכט החלו לפגוש סוכנים בהוליווד ולערוך דיונים על התוכניות שעשויה אפל לרכוש. השניים גם שכרו את מאט צ'רניס, לשעבר נשיא WGN America, כדי שיפקח על הפיתוח, לדברי המקורות.

צ'רניס יסייע באיתור תוכניות. בעבר הוא עבד עם ואן אמבורג וארליכט על הבאת סדרות סוני Underground ו-Outsiders ל-WGN.

לצ'רניס יש ניסיון גם בתחום הפקת הסרטים, לאחר ששימש כמנהל הפקה בחברת וורנר ברדרס.

נזהרים: לא לפגוע באייטיונס

אפל להוטה להרחיב את פעילות הווידאו הקיימת שלה - השכרת סרטים ותוכניות טלוויזיה באמצעות אייטיונס - שאותגרה בעקבות עליית שירותי מינוי הווידאו שמציעים תוכניות תמורת דמי מינוי חודשיים.

ההכנסות שהניבה אייטיונס אשתקד לאפל נאמדות ב-4.1 מיליארד דולר, אך נתח השוק שלה בתחום השכרת ומכירת הסרטים התכווץ משיעור של 50% בשנת 2012 לפחות מ-35%.

אפל מקווה שתוכניות הווידאו המקוריות שלה ישפרו את ביצועי אייטיונס - שירות בעל חשיבות קריטית בפעילות השירותים של אפל, שכוללת גם את חנות אפל, אפל פיי ואפל מיוזיק. מבחינת אפל - השאיפות הן להכפיל פעילות זו ל-50 מיליארד דולר עד שנת 2020.

אפל צייצה, והעולם לא עצר נשימתו

לפני כמה שנים, ידיעה שאפל מתכננת להשקיע מיליארד דולר בהפקת תכנים מקוריים הייתה מפילה את מניית נטפליקס ומניות חברות המדיה. אתמול, לעומת זאת, המניות הללו לא הגיבו כלל לידיעה הזו.

אפל רוצה להפיק תוכן מקורי לשירות המוזיקה שלה או בשירות ממוקד וידאו חדש, והיא מתקצבת מיליארד דולר לשם כך, לפי הוול סטריט ג'ורנל. זו איננה הפעם הראשונה שענקית הטק מביעה עניין בהצטרפות לשוק הצפוף של מפיקות תכנים מקוריים, רק שהפעם - השוק כבר חכם מספיק כדי לדעת שהוצאה של הרבה כסף לא מבטיחה הצלחה בתוכן מקורי, בייחוד מפני שהמתחרים כבר מוציאים הרבה יותר.

מבין חברות הטק הגדולות, נטפליקס צפויה להוציא השנה יותר מ-6 מיליארד דולר, או 9 מיליארד דולר על בסיס מזומן, על תוכן; אמזון צפויה להוציא 4 מיליארד דולר; פייסבוק ויוטיוב מפיקות גם הן תוכן מקורי; וישנן חברות המדיה המסורתיות, שהפקת תכנים היא העיסוק העיקרי שלהן, ויש להן קשרים עמוקים עם טלנטים מהוליווד למטרה זו.

HBO מוציאה מעל 2 מיליארד דולר בשנה על תוכן, ויותר ממחצית מסכום זה על הפקות תוכן מקורי.

חברות המדיה כבר מתלוננות שנטפליקס מייקרת את עלויות התכנים, בגלל ההרגלים שלה להוציא סכומי-עתק. כדי לקבל את התוכניות הטובות ביותר, אפל תצטרך להוציא אפילו יותר, מה שינמיך את ערך הבעלות על התוכן. ואפילו אם אפל תוכל להפיק תוכניות שאנשים ירצו לראות - שטף התכנים המקוריים באיכות גבוהה שכבר מגיע לשוק יתווסף לתחרות החזקה על זמנם ותשומת ליבם של הצרכנים.

שואו ביזנס הם עסק קשה. אפילו אם קוראים לך אפל.

זה לא תוכן בלי טלוויזיה
 זה לא תוכן בלי טלוויזיה