חברת החשמל: הפסד של 66 מ' ש' במחצית הראשונה של 2017

החוב הפיננסי נטו עמד נכון לסוף הרבעון השני של 2017 על כ-42.7 מיליארד שקל, קיטון של כחצי מיליארד שקל לעומת הנתון בסוף 2016 ■ היו"ר יפתח רון-טל: "הנהלת החברה מוכיחה יכולות ניהול פיננסי ברמה גבוהה"

יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י
יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י

חברת החשמל סיימה את המחצית הראשונה של 2017 בהפסד של 66 מיליון שקל, לעומת רווח של 576 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנת 2016.

בחברה מסבירים כי רווחי התקופה המקבילה אשתקד הושפעו משתי הכנסות חשבונאיות חד-פעמיות גדולות: פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה בנושא חריגות השכר, שיצר רווח בסך כ-350 מיליון שקל; והורדת שיעור מס החברות ב-1.5%, שהגדילה את הרווח הנקי בסך של כ-332 מיליון שקל

דירקטוריון חברת החשמל אישר היום (ה') את הדוחות הכספיים של חברת החשמל למחצית הראשונה של 2017. מהדוח עולה כי במחצית הראשונה של השנה חל גידול של 3.8% במכירות החשמל של החברה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הנובע הן מגידול בביקוש לחשמל והן מעלית תעריף החשמל.

החוב הפיננסי נטו של החברה עמד נכון לסוף הרבעון השני על כ-42.7 מיליארד שקל, קיטון של כחצי מיליארד שקל לעומת הנתון בסוף 2016. לעומת זאת, ההון העצמי של החברה נשחק במיליארד שקל ועמד על 16.6 מיליארד שקל, לעומת כ-17.6 מיליארד שקל בסוף 2016.

במחצית הראשונה של 2017 המשיכה חברת החשמל להגדיל את השימוש בגז טבעי לצורך ייצור חשמל, בהתאם הנחיית שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ. שיעור הגז הטבעי בסל הדלקים המשמשים לייצור חשמל מתקרב כיום ל-70%, לעומת כ-60% לפני שנה ופחות מ-50% לפני שנתיים.

הגדלת רכישות הגז ממאגר "תמר" הגדילה את עלות צריכת הגז בכ-250 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד והגיעה לסך 2.3 מיליארד שקל. גידול זה של כ-12% נבע כאמור מייצור חשמל מוגבר בגז, למרות הירידה שהייתה במחיר הגז באותה תקופה. 

כמו כן, כתוצאה מעלית מחירי הפחם בעולם חל גידול של כ-15% בעלות צריכת הפחם בתקופת הדוח בסך של כ-200 מיליון שקל, וזאת למרות מגמת ירידה בצריכת הפחם לייצור חשמל, בעקבות היתרי הפליטה העדכניים שהושתו על החברה בשנת 2016.

תנאי מזג-אוויר קיצוניים שהיו ברבעון הראשון חייבו את חברת החשמל להפעיל גם תחנות המוסקות בסולר - מה שהביא לגידול של 30 מיליון שקל בעלויות הסולר.

עלויות הדלקים של החברה במחצית הראשונה לשנת 2017 הסתכמו לסך של כ-3.9 מיליארדי שקל, לעומת סך של כ-3.4 מיליארדי שקל בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של כ-15% הנובע בעיקרו מגידול בעלויות צריכת הגז בתקופה כתוצאה מגידול בצריכת החשמל ומעלית מחירי הפחם.

בסוף שנת 2016 ביצעה החברה מבצע פרישה, וכתוצאה ממנו לאורך המחצית של 2017 חל קיטון במצבת כוח-האדם, ובעקבות זאת חל קיטון בעלויות השכר בסך של כ-92 מיליון שקל או 3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

ההשקעה ברשתות החשמל גדלה במחצית הראשונה של 2017 ב-217 מיליון שקל ועמדה על 768 מיליון, לעומת 551 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, האלוף (במיל') יפתח רון-טל, מסר כי "הנהלת החברה מוכיחה בהתנהלות שלה יכולות ניהול פיננסי ברמה גבוהה, וזאת תוך שמירה עקבית על מדיניות שמרנית ואחראית. יחד עם זאת, רק רפורמה כוללת ומוסכמת בין כלל הגורמים תביא ליציבות במשק האנרגיה, תאפשר לחברה להתנהל בצורה עסקית ויעילה בסביבה תחרותית משתנה ורוויית רגולציה ותהווה מאיץ לצמיחה במשק ולהורדת יוקר המחיה".

מנכ"ל החברה, עופר בלוך, אמר כי "חברת החשמל נוקטת שורה של צעדי התייעלות, אשר אותות ראשונים למשמעויות הנגזרות מכך באים לידי ביטוי בדוחות עם ירידה של 3% בעלויות השכר. החברה ממשיכה להוביל שורה של מהלכים להתייעלות במעבר מספק שירות חיוני לחברה עסקית בסביבה תחרותית, תוך המשך השקעות בפיתוח תשתיות והטמעת כלים מתקדמים לטובת לקוחות החברה".