סידור העבודה של הפוליטיקאים

מפעל הפיס: גן עדן של ג'ובים ופינוקים בעשרות השנים האחרונות

בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר
בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר

מפעל הפיס הוא אחד מסידורי העבודה המפנקים לדורותיה של הפוליטיקה הישראלית. יש את הסוכנות היהודית, קק"ל, השגרירות באו"ם, ראשות דירקטוריון באחת מהחברות הממשלתיות הגדולות, ויש את הכיסא המרופד של מפעל ההגרלות הציוני. מי שיושב עליו זוכה בפיס, תרתי משמע.

זו לא רק המשכורת השמנה (62 אלף שקל ברוטו בחודש ליו"ר הנוכחי עוזי דיין) והתנאים הנוחים, זה בעיקר הכוח. מפעל הפיס הפך עם השנים לזרוע הפיננסית של השלטון המקומי, הגורם ש"מחלק את הכסף" לפי קריטריונים שאף פעם לא היו יותר מדי שקופים. פה מרכז קהילתי חדש לעיריית רעננה, שם מועדון לקשיש בקרית אונו, פיס בכפר, פיס בעיר, פיס הופך עני לעשיר.

בפוליטיקה כמו בפוליטיקה, הכוח הזה הלך והשתכלל. ינואר 2002, אריאל שרון ז"ל ראש הממשלה, סילבן שלום שר האוצר ואברהם כ"ץ-עוז יו"ר מפעל הפיס. השלושה מבשרים לאומה שנמצא הפתרון לצפיפות בכיתות: הפיס יממן מעתה בנייה של בתי ספר, מהחלק ברווחים שאמור היה לחזור לקופת המדינה. בפרספקטיבה של 15 שנה, הסיפור הזה לא פחות ממדהים. המדינה לא יצרה "כסף חדש", היא רק העניקה לפיס רישיון לחלק אותו. הרשות המקומית מוציאה מכרז, הפיס נותן "מענק בנייה" ובהמשך גם "מענק הצטיידות". מה מקבל הפיס חוץ מכוח? שלט ענקי על המבנה, כדי שגם הילדים שלכם יבינו מאיפה בא הכסף לעולם.

היו"ר הראשון של מפעל הפיס היה ד"ר מיכאל לנדאו. בהמשך, נאמר בעדינות, הגיעו פחות דוקטורים לתפקיד. ב-1981, ארבע שנים למהפך הגדול, מינה מנחם בגין לתפקיד את פעיל בית"ר גדעון גדות. תנאי השכר של גדות, שכיהן בתפקיד 15 שנה ברציפות ותוך כדי חברות בכנסת, עוררו ביקורת חריפה רק לאחר פרישתו, אז התברר כי הוא יצא מהפיס עם פיצויים בגובה 1.3 מיליון שקל ופנסיה חודשית בסך 66 אלף שקל. כשנשאל על התנאים המפליגים, השיב: "הם נתנו ואני קיבלתי באהבה".

במקום גדות מונה לתפקיד אברהם כ"ץ-עוז, ח"כ מטעם מפלגת העבודה. באופן אירוני, על המינוי שלו חתום דווקא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרק נבחר אז והחליט לזרום עם ההמלצה של ראש הממשלה היוצא, שמעון פרס ז"ל. גם הכהונה של כ"ץ-עוז עוררה הדים בשל תנאי שכרו ופרישתו, אבל היה זה דווקא מנכ"ל הפיס, מינוי נוסף של נתניהו באותה עת, שנקשר בפרשות שונות: יעקב ברדוגו. האחרון, איש תנועת "גשר" של דוד לוי, פרש לאחר שלוש שנים אחרי דוח חריף של מבקר המדינה שהצביע על ניהול לקוי ובזבזני לכאורה בתקופת כהונתו. בשנת 2008 נחקר במשטרה בחשד כי בכובעו כיועץ לזכיינים של מפעל הפיס העביר שוחד במיליוני שקלים לבכירים בארגון, אולם התיק נגדו נסגר כעבור שנה.

שמעון כצנלסון מונה ליו"ר מפעל הפיס ב-2003, על ידי ראש הממשלה שרון, בעקבות קרבתו לבנו עמרי ולפטרונו הפוליטי של כצנלסון, אביגדור ליברמן. גם כצנלסון "זכה" לדוח חמור מצד מבקר המדינה, שקבע כי בתקופת כהונתו הועברו תרומות לעמותות הקשורות למקורבי ראשי הארגון.

עוזי דיין מונה על ידי נתניהו בשנת 2011. דיין, שנכנס לפוליטיקה על הטיקט של מלחמה בשחיתות, סייע במיוחד לנתניהו בזמן "מחאת המילואימניקים" בשנת 2008, שנתפסה כמחאה אותנטית לחלוטין בימים שלאחר מלחמת לבנון השנייה אבל בפועל "תודלקה" על ידי דיין ואנשי נתניהו, כדי להחליש עוד יותר את ראש המשלה דאז, אהוד אולמרט. הזכייה של דיין בפיס כזה או אחר, היו מי שסברו כבר אז, היא רק עניין של זמן.