הפיטורים בטבע יצומצמו; תנאי פרישה מוגדלים של עד 500%

מספר העובדים שיפוטרו במפעל טבע טק בנאות חובב יצומצם מ-175 ל-110, תוך קביעת מתווה מוסכם למסלולי סיום ההעסקה ■ טרם הושגו הסכמות עם עובדי טבע בכפר-סבא

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

בתום הליך הידברות מורכב שנערך בשבועות האחרונים בין ההסתדרות וועד עובדי מפעל טבע טק לבין הנהלת טבע, הושגו הבנות המבטיחות את המשך פעילות המפעל השוכן באזור התעשייה נאות חובב. כחלק מן ההבנות שהושגו בין הצדדים, הנהלת החברה ניאותה להקטין בלמעלה מ-35% את מכסת העובדים המיועדים לפיטורים וכן להבטיח תנאי פרישה מוגדלים לעובדים אשר ייאלצו לסיים את העסקתם.

מספר העובדים המיועדים לפיטורים במפעל יצומצם מ-175 ל-110 עובדים, תוך קביעת מתווה ומפתח מוסכם למסלולי סיום ההעסקה. על-פי ההחלטה, מתוך 110 העובדים: 10 עובדים יהיו זכאים לצאת לפנסיה מוקדמת, קרוב ל-30 עובדים ישולבו בהליך פרישה מרצון תוך קבלת תנאי פרישה מוגדלים של 300%-500%, ויתר 75 העובדים יסיימו את עבודתם במפעל ויקבלו פיצויים מוגדלים של עד 500%, אם כי רובם יקבלו פיצויים מוגדלים ב-100% עד 200%. 

יודגש כי כל העובדים יהיו זכאים לחודשי הסתגלות למשך תקופה של 2-6 חודשים. כמו כן, העובדים יקבלו ליווי וייעוץ תעסוקתי מטעם הנהלת החברה.

נושא נוסף שקיבל ביטוי בהסכמות נוגע למועד הוצאת המהלך אל הפועל. בהתאם להסכמות שהושגו, המהלך לא ייצא לפועל אלא לאחר תקופת החגים ולא לפני תחילת חודש נובמבר 2017.

את המשא-ומתן מטעם ההסתדרות הובילו יו"ר מרחב הנגב, מאיר בביוף; מזכיר האיגוד המקצועי במרחב, יקיר אוקנין; ויו"ר ועד העובדים, כאמל אלדנפירי.

יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף, מסר כי "לאורך התהליך המורכב שהתנהל בין הצדדים, השקענו את כל המאמצים לא רק כדי לצמצם, עד כמה שניתן, את גזירת הפיטורים, אלא גם להבטיח כי העובדים אשר ייאלצו לסיים את העסקתם, יהיו זכאים לתנאי פרישה הולמים. ההסתדרות תמשיך ללוות באופן צמוד הן את הפורשים והן את העובדים הנשארים, עד להשלמת התהליך ואחריו".

יו"ר ועד עובדי מפעל טבע טק ברמת חובב, כאמל אלדנפירי, הוסיף כי "ההחלטות שנולדו מתוך שיתוף אמיתי והקשבה לנציגות העובדים, מהוות עדות נוספת כי על אף הקשיים והמחיר הכואב, כולנו משלבים ידיים על-מנת להציל את מקום העבודה, לצמצם למינימום את מספר המפוטרים ולדאוג כי בכל מקרה שבו עובד מסיים את העסקתו, הדבר ייעשה תוך שמירת על כבוד העובד ודאגה לרשת הביטחון הכלכלית שלו". 

טבע: "תנאי פרישה מהמיטיבים במשק"

מטבע נמסר בתגובה: "כפי שהדגישה החברה בשבועות האחרונים, מהלך רה-הארגון אשר טבע ממשיכה ליישם בישראל מנוהל כשמטרה אחת ויחידה לנגד עיני החברה - להבטיח את עתיד האתרים בישראל ולייצר אופק תעסוקתי ארוך-טווח לעובדיה.

"בתום דיונים ארוכים ורבים, ובזכות דיאלוג אמיתי, פתוח ושקוף עם נציגות העובדים באתר טבע טק ועם ההסתדרות, תוך גילוי אחריות ומחויבות לכלל העובדים, הצליחו הצדדים לגשר על הפערים ולהגיע להסכמות, בין היתר בנוגע להיקף המהלך הנדרש ותזמונו.

"מספר העובדים שהמשך העסקתם נבחן צומצם ועומד כיום על 110 עובדים - ולא 175 עובדים כפי שתוקשר במקור. עם תחילת תהליך ההיוועצות התאפשר לחברה למצוא פתרונות תעסוקתיים לעשרות עובדים בעלי יכולות וכישורים המתאימים לניוד, תוך מתן העדפה לעובדים הבאים מרקע סוציאלי מורכב.

"עובדים שהעסקתם תסתיים יזכו לחבילות ותנאים מהמיטיבים במשק. בנוסף יוענק להם ליווי אישי, הכולל ייעוץ במהלך תהליך סיום ההעסקה, סדנאות והכשרות מקצועיות וכן חיבור לשירותי השמה, אשר יסייעו באיתור חלופות הולמות. בכל מקרה, סיום העסקת העובדים יתבצע רק לאחר החגים.

"לצערנו, חרף ניסיונותינו הרבים במהלך השבועות האחרונים להגיע להסכמות גם עם ועד העובדים באתר כפר-סבא - אין אנו יכולים לדווח בשלב זה על התקדמות דומה". 

שר הכלכלה: "טבע תמשיך להיות מחויבת לישראל"

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מסר: "החלטת חברת טבע על המשך פעילות המפעל בנאות חובב וצמצום הפיטורים היא בהתאם למדיניות שהוצגה על-ידי מנכ"ל החברה בפגישה שנערכה עם משרד הכלכלה בשבוע שעבר. טבע היא חברה משמעותית וחשובה במשק הישראלי, ומשרד הכלכלה והתעשייה נכון לסייע לה לצלוח את המשבר שאליו נקלעה. טבע הצליחה בעבר הודות להנהלה מוצלחת, הטבות מס ופיתוחים של מדענים ישראלים, וזה הזמן להחזיר קווי ייצור לישראל. 

"במסגרת פגישה שקיים שר הכלכלה אלי כהן וצוות משרדו עם הנהלת טבע בשבוע שעבר, במסגרתה נידונו צעדים להרחבת נוכחותה של טבע בישראל, במטרה לייצר מקורות תעסוקה נוספים ולצמצם את הפגיעה בעובדים, נמסר לשר הכלכלה מפי מנכ"ל טבע, פרופ' יצחק פטרבורג, כי מדיניות החברה היא להמשיך ולחזק את פעילותה בישראל: במשך 116 שנות קיומה טבע הייתה ותמשיך להיות מחויבת לישראל. עתיד הייצור של טבע בישראל נמצא במוצרים המתוחכמים והמתקדמים, כאלה שיוכלו לייצר לטבע בישראל יתרון תחרותי על פני זמן".