הסוכרייה של אליהו - מחזיקי האג"ח יקבלו אופ' ל-15% ממגדל

בעל השליטה במגדל מקדם הנפקת אג"ח פרטיות, שאמורות לשרת את החזר רוב החוב שלו לבנקים, המוערך ב-1.7 מיליארד שקל ■ את המהלך מובילות חברות החיתום של בנק לאומי והפועלים

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל , מקדם את גיוס האג"ח הפרטיות, שנועד להחליף את רוב האשראי הבנקאי שלו. היום (ד') הודיעה קבוצת מגדל כי במסגרת גיוס האג"ח המתוכנן, בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, יעניק אליהו לגופים המוסדיים שילוו לו כסף "סוכריה" בדמות אופציות לרכישת כ-15% ממניות מגדל שבידיו.

החוב הפרטי שמבקש אליהו לגייס, נועד להחליף חוב בנקאי כבד שרובץ עליו כיום ושאותו הוא מתקשה להשיב לבנקים בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בינו לבינם בעבר. ככל הידוע, החוב הבנקאי של אליהו מסתכם ב-1.6-1.8 מיליארד שקל.

מי שמובילות את ההנפקה הפרטית של אליהו הן שתי חברות החיתום של הבנקים הגדולים - אותם בנקים שכספי גיוס האג"ח אמורים לשרת החזר חוב כלפיהם: לאומי פרטנרס, של בנק לאומי, ופועלים אי.בי.אי, שבנק הפועלים נמנה עם בעלי המניות בו.

ההנפקה מיועדת לתחילת ספטמבר

בדיווח שפרסמה היום מגדל, נכתב כי אליהו הנפקות - חברה פרטית, שנמצאת בבעלות שלמה אליהו - תפעל לגיוס מימון לטווח ארוך בדרך של הנפקת אג"ח פרטיות ולא סחירות למשקיעים מוסדיים. לצורך כך מניות מגדל שבידי אליהו (68.5%) יועברו לרשות החברה הייעודית שתנפיק את האג"ח, מידי חברה אחת שבבעלות אליהו. המנכ"ל של אליהו הנפקות הוא רו"ח בני גבאי - בעבר מבכירי משרד ארנסט אנד יאנג ישראל.

מחזיקי האג"ח של אליהו הנפקות יקבלו בטוחות בדמות שיעבוד על 38.5% ממניות מגדל, כשלגבי יתרת ההחזקות של אליהו, 30% מהמניות שמהוות את גרעין השליטה בחברת הביטוח - יינתן למחזיקים שעבוד שלילי (כלומר, אליהו לא יורשה לשעבד את המניות האלה לצד שלישי, ללא אישורם). שווי מניות מגדל, שיועברו לבעלות החברה הייעודית שתנפיק את האג"ח, הוא 2.65 מיליארד שקל.

האופציות שאליהו יעניק למוסדיים שירכשו ממנו את האג"ח, הן למשך שלוש שנים, והן יאפשרו רכישה של נתח ממניות מגדל. ככל הנראה, מדובר ב-15% ממניות החברה שבידי אליהו כיום (לא יוקצו מניות חדשות של מגדל), במחיר גבוה יותר ממחיר השוק הנוכחי.

מגדל נסחרת כיום לפי שווי חברה של כ-3.87 מיליארד שקל - ירידה של כ-15% מהמחיר שבו נסחרה בשלהי 2012, המועד שבו רכש אליהו את השליטה בחברת הביטוח מידי ג'נרלי האיטלקית.

האג"ח שצפויות להיות מונפקות על ידי אליהו יהיו במח"מ של קצת פחות מ-6 שנים. הדירוג של האג"ח צפוי להינתן בתחילת השבוע הבא, ולפי הערכות, הוא יהיה ברמות A גבוהות. לאור זאת, ההערכות הן שהריבית תהיה נמוכה מ-3%. ההנפקה מיועדת לתחילת ספטמבר, כשאין ודאות שהיא תצא לפועל.

אליהו במגעים למכירת נדל"ן

זה זמן רב שלמה אליהו מתקשה להחזיר את חובותיו למערכת הבנקאית, בשל קשיי נזילות הנובעים בעיקר מחוסר יכולתו למשוך דיבידנדים מקופת מגדל, בשל דרישות הרגולציה. באחרונה ניסה אליהו, ללא הצלחה, למכור נתח של 8%-9% מהחזקותיו במגדל תמורת כ-330 מיליון שקל. מכירת המניות שקידם אליהו ירדה מהפרק, בשל חילוקי דעות על המחיר - וביוזמתו. למרות זאת, הוא מכר באחרונה כ-0.8% ממניות קבוצת הביטוח בכ-30 מיליון שקל.

החוב הבנקאי של אליהו, דרך החברות הפרטיות שבבעלותו, נחלק בין כמה בנקים, ובראשם הבנקים לאומי, הפועלים, דיסקונט ומזרחי טפחות. בניגוד לבעלי הון אחרים שנקלעו לקשיים מול המערכת הבנקאית, אליהו לא נתפס כלווה שנמצא בבעיה של ממש, מכיוון שסך נכסיו עולה בהרבה על סך חובותיו - מה גם שבידיו נכסים סחירים מאוד בדמות מניות מגדל.

נוסף על מניות קבוצת הביטוח מגדל, מחזיק אליהו ב-27.1% ממניות בנק אגוד, ששוויין בבורסה כ-366 מיליון שקל. בימים אלה מתקיים משא ומתן למכירת מניות השליטה באגוד, ובכללן מניותיו של אליהו, לבנק מזרחי טפחות.

נוסף על כך, לאליהו שורה של החזקות נדל"ן, ובהן קניון ומגדל גן העיר בתל אביב, מלון הר ציון בירושלים ופרויקט דירות היוקרה "ירושלים של זהב" שבעיר הבירה. אליהו מקיים זה זמן מגעים למכירת ההחזקות האלה, ולפי הערכות, מגעים כאלה מתקיימים גם כעת, אבל אינם בשלב קונקרטי.

הנפקת האג"ח של אליהו תלויה בקבלת אישור של הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר. בשנים האחרונות התגלעו כמה ויכוחים בין סלינגר לאליהו, בעיקר בנוגע למינוי המפקח הקודם, פרופ' עודד שריג, לתפקיד בכיר במגדל, ובעניין חלוקת דיבידנדים על ידי מגדל. אגב, שריג ממשיך לייעץ לקבוצת אליהו, והוא מעורב גם בהנפקת האג"ח הנוכחית.

מגדל עדכנה באחרונה כי אברהם ביגר, לשעבר יו"ר שופרסל ומנכ"ל ויו"ר יצרנית חומרי ההדברה אדמה, צפוי להתמנות לדירקטור חיצוני בחברה. יו"ר מגדל הוא יוחנן דנינו, לשעבר מפכ"ל המשטרה.