מרק תקים מעבדה לחדשנות טכנולוגית בישראל ב-20 מ' אירו

המעבדה תשמש כחממה לחברות הזנק ותתמקד בנושא האלקטרוניקה של הדור הבא ■ השותפים הנוספים בחממה: HP וקרן ההון סיכון Battery

חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס
חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס

מרק (Merck), ענקית הפארמה הגרמנית, הודיעה היום (ד') על הקמת מעבדה לחדשנות טכנולוגית שתשמש כחממה לחברות הזנק בישראל. החממה, שתיקרא PMatX, תתמקד בנושא האלקטרוניקה של הדור הבא. התוכנית תזכה לתמיכה של שותפים נוספים, כולל יצרנית פתרונות הדפוס HP וקרן ההון סיכון Battery.

הקמתה של PMatX נתמכת על ידי הרשות לחדשנות בישראל במסגרת תוכנית מעבדת החדשנות הטכנולוגית של הרשות. חברת מרק מובילה את התוכנית, שתנוהל על ידי Merck Ventures - קרן הון הסיכון של מרק. נפח ההשקעה הכולל יהיה כ-20 מיליון אירו, וההתחייבות הראשונית היא לשלוש שנים.

מרק היא חברת מדע וטכנולוגיה בתחומי הבריאות, מדעי החיים וחומרים מתקדמים. "כ-50 אלף עובדיה בעולם שוקדים על פיתוח טכנולוגיות שמשפרות ומעצימות את החיים - מתרופות לטיפול בסרטן או בטרשת נפוצה, דרך מערכות חדשניות בשירות המחקר והייצור המדעי, ועד לקריסטלים נוזליים לצגי טלפונים חכמים ומסכי LCD לטלוויזיה", נכתב בהודעת החברה.

"כיוון שאנחנו רואים צמיחה במספר חברות ההזנק הישראליות בתחום החומרים, אנחנו מאמינים שחממה שתתמקד בחומרים ובטכנולוגיות ייצור בישראל היא ללא כל ספק בחירה נכונה", אמר רואל בולטויס (Roel Bulthuis), שעומד בראש Merck Ventures, זרוע הון הסיכון האסטרטגית של מרק. "אנחנו משקיעים בחברות הזנק, וחממת ה-PMatX החדשה תציע תשתית וכן סמיכות גיאוגרפית לחברות הזנק שכבר פועלות כיום במסגרת חממת הביו-פארמה ומדעי החיים של מרק, ותיתן הזדמנות לחברות הזנק חדשות ללמוד מחברות מנוסות יותר".

PMatX, שתתמקד בחברות הזנק בתחומי העניין של סקטור החומרים המתקדמים של מרק, מתכננת לקלוט חברות חדשות לתוכניתה זו כבר ברבעון הרביעי של 2017. PMatX תשכון במעבדות חדשות המצוידות בטכנולוגיות חדשניות המתאימות לפיתוחים בתחום אלקטרוניקת הדור הבא. החממה החדשה תמוקם ביבנה, באתר המחקר והפיתוח של מרק בישראל, שהוא גם ביתה של חממת הביו-פארמה ומדעי החיים של מרק בישראל - הביו-אינקובטור. חממה מוצלחת זו הוקמה בשנת 2011 והתחייבה להשקיע עד 10 מיליון אירו עד שנת 2018 בחברות הזנק ישראליות בתחום הביו-רפואי. מאז הקמתה נוסדו במסגרתה ארבע חברות הזנק: ChanBio, Neviah Genomics, ARTSaVit, ו-Metabomed. הן הביו-אינקובטור והן חממת PMatX נתמכות באופן משמעותי על ידי צוות מרק בישראל שכולל 300 איש.

Merck Ventures, שהיא זרוע הון הסיכון האסטרטגית של מרק, משקיעה ברעיונות מהפכניים ולוקחת חלק פעיל בחברות שבפורטפוליו שלה כדי לתרגם חדשנות להצלחה מסחרית. "לחברת מרק חשוב לדחוף שאיפות ורעיונות אל קצה ההיתכנות שלהם, בבריאות, במדעי החיים, בחומרים מתקדמים ועוד. באמצעות קרן הון הסיכון של מרק החברה משלבת ידיים עם אנשי חזון בתעשייה כדי לשמור על מעמדה המוביל במדע ובטכנולוגיה גם בדור הבא", נאמר בהודעתה.