חברת Applause הישראלית נמכרה לקרן ההשקעות Vista

חברת אפלאוז הישראלית, שמבצעת בדיקות תוכנה וגייסה 115 מיליון דולר, נמכרת תמורת מאות מיליוני דולרים ■ מנהל הפעילות בישראל: "מאושרים מסכום העסקה"

חברת אפלאוז  / צילום: שלומי יוסף
חברת אפלאוז / צילום: שלומי יוסף

הסטארט-אפ הישראלי אפלאוז (Applause) נמכר תמורת מאות מיליוני דולרים. הרוכשת היא קרן ההשקעות האמריקאית ויסטה. חברת אפלאוז הוקמה בשנת 2007 ונקראה בתחילת הדרך uTest. החברה מספקת שירותים של בדיקת תוכנה במודל מבוזר. היא מחברת בין מאות אלפי פרילנסרים אשר בודקים את התוכנה לבין חברות ענק בהן ענקיות הטכנולוגיה גוגל ופייסבוק וכן נייקי ורולקס.

אפלאוז גייסה מאז הקמתה סכום של 115.5 מיליון דולר, לפי נתונים של מאגר המידע IVC. רשימת המשקיעים כוללת את קרדיט סוויס, גולדמן זאקס ושורה ארוכה של קרנות הון סיכון. במאגר ניתן למצוא גם הערכות לגבי המחזור שאותו מגלגלת החברה. לטענת IVC הכנסות החברה עמדו בשנת 2013 על 55 מיליון דולר. בשנת 2014 נרשמה האטה בשיעור משמעותי וההכנסות התכווצו לרמה של 38 מיליון דולר, אך בשנת 2015 - השנה האחרונה שלגביה קיימים נתונים - החברה חזרה לצמוח וההכנסות שלה הוערכו ב-55 מיליון דולר.

אפלאוז הוקמה על ידי דורון ראובני (המנכ"ל) ורוי סולומון. החברה מעסיקה כיום 330 עובדים, מתוכם כ-20 בהרצליה פיתוח והשאר בארה"ב, לונדון, ורשה וברלין. מי שמנהל את הפעילות של אפלאוז בישראל הוא מיכאל (מיקי) ווינברג.

ווינברג התייחס היום לאקזיט בשיחה עם "גלובס" ואמר כי "אפלאוז היא החברה המובילה ביצירת חוויה דיגיטלית מעולה. אנחנו עוזרים ללקוחות שלנו ליצור חוויה מושלמת על ידי שימוש בקהילה של 300 אלף בודקים ברחבי העולם. רשימת הלקוחות שלנו בארץ כוללת בין השאר את קלטורה, איירון סורס, ynet עוד. אנחנו מספקים פתרונות לכל הנכסים הדיגיטליים - אתרים, אפליקציות וגם IoT (האינטרנט של הדברים - ע.ר), שעונים חכמים וטלוויזיות.

"אנחנו עוזרים ללקוחות להבין איך המוצרים שלהם מתנהלים בעולם האמיתי. אנחנו החברה המובילה בקטגוריה הזאת בעולם וזו הסיבה שוויסטה רכשה אותנו. ויסטה זאת קרן ענק שמשקיעה בחברות שמובילות את הקטגוריה שלהן ובשלות להפוך לחברת ענק. זה הצעד הבא שלנו. אנחנו חושבים שיש לנו הזדמנות אדירה בגלל שכיום חווית המשתמש היא הכלי שמאפשר למותגים ליצור בידול בשוק ולהגביר את נאמנות הלקוחות. אי אפשר לעשות את זה בלי לקבל פידבק זה בלי משתמשים אמיתיים.

איך זה עובד בפועל? אתם מבקשים מהקהילה שלכם לבדוק אתר מסוים? 

"אנחנו פונים בכל פעם לקהל יעד מפולח, למשל גיאוגרפי. יכול להיות שאתה רוצה לדעת איך האפליקציה שלך עובדת על רשת סלולרית בארה"ב או ביפן. יש יצרנים שטוענים שהם תומכים למשל ברשימה ארוכה של מכשירי אנדרואיד - אז אנחנו בודקים שהאפליקציה הרלוונטית אכן תומכת בכך. אפשרות אחרת היא לדעת איך בני 18 עד 25 שחיים בסין יגיבו לאתר מסוים. אנחנו מתאימים את הסגמנט הרלוונטי בקהילה שלנו לצרכים של הלקוח". 

- מה לגבי סכום הרכישה? הנתון של "מאות מיליוני דולרים" הוא אמורפי.

"בעבר פורסם שהחברה גייסה 115 מיליון דולר. אני יכול להגיד שנמכרנו בסכום הרבה יותר גבוה ממה שגויס ושכולנו מאוד מאושרים מסכום העסקה".

ווינברג הגיע לאפלאוז לפני שנתיים ומאז החברה צמחה - מספר העובדים גדל לכ-20 ובמקביל היא השיגה לקוחות חדשים בשוק המקומי. "בתור מישהו חי 14 שנה בניו יורק", הוא מספר, "אני לא יכול להגיד שמה שקורה בארץ משתווה למה שקורה שם, אבל זה בהחלט לא מבייש".

- איך העובדים מרגישים בעקבות העסקה? 

"חוגגים ושמחים היום אחר הצהריים נפתח שמפניה ונחגוג עם סושי. העובדים מבינים שהמהלך הזה לא רק מיטיב עם כולנו כלכלית, זה טוב גם מבחינת המשאבים שיעמדו לרשותנו. ויסטה ידועה כמי שמשקיעה בחברות ועוזרת להן להמשיך להתפתח ולגדול".

- זה יהיה הגיוני להניח שהצעד הבא יהיה הנפקה?

"לא פירסמנו שום דבר בהקשר הזה, אבל זה לא בלתי אפשרי טכנית. כבר היו מקרים שבהן קרנות רכשו חברות והנפיקו אותן. כרגע אנחנו מתמקדים בהשלכות לטווח הנראה לעין - להיות החברה המובילה בעולם בחוויה דיגיטלית במובן רחב של אספקטים".

נציין כי דורון ראובני, מנכ"ל אפלאוז, התייחס בשנת 2014 לאפשרות של הנפקה בראיון שהעניק ל"גלובס". ראובני אמר אז כי "גולדמן זאקס לא היו משקיעים בנו אם הם לא היו רואים אותנו כפוטנציאל להנפקה. הם מאוד ספציפיים בהשקעות שלהם ומשקיעים ב-4-5 חברות בשנה. הם מאמינים בחברות שהם משקיעים בהן, שילכו וינפיקו בתוך שנתיים-שלוש. אנחנו בכיוון הזה".

Applause

שנת הקמה: 2007

מייסדים: דורון ראובני (המנכ"ל) ורועי סולומון

גיוסי הון: 115 מיליון דולר

תחום פעילות: בדיקות אתרים ואפליקציות על ידי חוכמת ההמונים

עובדים: 330, כ-20 בהרצליה

משקיעים: גולדמן זאקס, קרדיט סוויס והקרנות QuestMark Partners, Scale Venture Partners, Longworth Venture Partners, Egan-Managed Capital, Mesco

מקור: IVC-Online