ביהמ"ש הוציא צו מניעה נגד הרחבת בית העלמין סגולה בפ"ת

את הצו ביקש מכון הדרום, לאחר שגילה כי עיריית פתח-תקווה עומדת להקצות שטח שהפקיעה לו לצורכי ציבור, אבל שינתה את ייעודו והעבירה אותו לחברה קדישא

בית עלמין / צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בית עלמין / צילום אילוסטרציה: איל יצהר

בית המשפט המחוזי מרכז הוציא צו מניעה זמני האוסר על עיריית פתח-תקווה ועל חברה קדישא לפעול להרחבת בית העלמין סגולה בעיר. צו המניעה ניתן במעמד צד אחד, במסגרת עתירה מינהלית שהגיש מכון הדרום, המחזיק בקרקע בסמוך לבית העלמין שבאזור התעשייה סגולה.

בעתירה טען מכון הדרום, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק וחן ישי ממשרד כהן, וילצ'יק ושות', כי על העירייה להשיב למכון הדרום את הקרקע שבמחלוקת שאותה הפקיעה מהם בעבר לצורכי ציבור. זאת, לאחר שהמכון גילה כי העירייה שינתה את ייעוד הקרקע מציבורי לשטח פרטי פתוח (שפ"פ).

עוד טען מכון הדרום בבקשה לצו ביניים כי חברה קדישא הבהירה כי הקרקע שבמחלוקת הוקצתה לה על-ידי עיריית פתח-תקווה לצורך הרחבת בית העלמין, ולכן היא מתכוונת לתפוס אותה, וזאת על אף קיומה של עתירה תלויה ועומדת העוסקת במעמדה של הקרקע.

תחילת הפרשה בשנת 1989, כאשר במסגרת תוכנית מתאר שאושרה בעיר הפקיעה העירייה שטח שבבעלות מכון הדרום ובעלים נוספים, במטרה להפוך אותו לשטח ציבורי. אלא שעוד טרם אישורה הסופי של התוכנית, החלו בעירייה לקדם תוכנית נוספת שנועדה להפוך את הקרקע חזרה לייעוד פרטי, באופן שלטענת מכון הדרום מחייב את העירייה להשיב את הקרקע לבעלים המקוריים.

לדברי המכון, התוכנית המאוחרת הופקדה תוך כדי הסכמות בינם ובין העירייה, לפיהן בתמורה לשינוי הייעוד של הקרקע המופקעת לייעוד פרטי והשבתה לידי מכון הדרום, ישלם מכון הדרום לעירייה סכום כספי שייקבע. בסכום הזה העירייה הייתה אמורה לרכוש קרקע חלופית ולייעד אותה לצורכי ציבור. אלא שלמרות שהתוכנית המאוחרת אושרה עוד בשנת 1998, הקרקע טרם הושבה באופן רשמי לידי מכון הדרום.

מהעתירה עולה כי לאחרונה נודע למכון הדרום, במסגרת התכתבות עם עיריית פתח-תקווה, כי העירייה רואה את הקרקע המופקעת כשייכת לה, והיא שוקלת להקצות אותה לחברה קדישא, לאחר שתשנה את ייעודה שוב לשטח בייעוד ציבורי המתיר שימוש לבית עלמין.

בעלי מכון הדרום הזדרזו לשלוח מכתב לעירייה, בו טענו כי "נוכח ייעודה הפרטי של הקרקע המופקעת, העירייה אינה רשאית להקצות אותה לחברה קדישא, אלא עליה להשיבה לבעליה המקוריים". מכון הדרום אף טוענים בעתירה כי נודע להם שחברה קדישא איננה מתכוונת להמתין לשינוי הייעוד המחודש, אלא מתכוונת לעלות על הקרקע ולהתחיל בהכנות להרחבת בית העלמין.

לטענת מכון הדרום, על-פי דיני ההפקעות בישראל, לאחר שייעודה של קרקע מופקעת הופך מייעוד ציבורי לייעוד פרטי, חובה על הרשות - במקרה זה עיריית פתח-תקווה - להשיב את הקרקע לבעליה המקוריים, כלומר לבעלי מכון הדרום ובעלי חלקות סמוכות נוספות.

השופטת הדס עובדיה קיבלה את טענות מכון הדרום ונתנה צו המורה לעיריית פתח-תקווה ולוועדה המקומית להימנע מלהקצות את הקרקע לחברה קדישא, וכן אסרה על חברה קדישא לעשות שימוש בקרקע.

"מאזן הנוחות נוטה בבירור לטובת העותרת, לה טענות כבדות-משקל הראויות להתברר", נקבע בהחלטה. השופטת קבעה את הדיון ל-1 בחודש אוקטובר במעמד הצדדים.