דראגי מצטרף למתקפה על מדיניות טראמפ: "הסחר תחת איום"

ילן הקדישה נאומה להגנה על ההגבלות שהוטלו על המערכת הפיננסית בעקבות משבר 2008 ■ דראגי התרכז בפתיחות השווקים לסחר בינלאומי ■ נמנעו מלהתייחס למדיניות הריבית או הקטנת המאזן

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

עיני המשקיעים נתונות היום (ו') לעיירת הנופש הציורית ג'קסון הול אשר בויומינג, שם מתנהל במהלך סוף השבוע כנס המדיניות הכלכלית של בנק הפדרל ריזרב המתקיים בכל שנה מאז 1978.

נאום פתיחת הכנס נערך על ידי יו"ר הפדרל ריזרב, ג'נט ילן. בנאומה, הגנה ילן על מדיניות ההרחבה הכמותית שבמסגרתה צבר הבנק מאזן בגובה של כ-4.5 טריליון דולר. היא טענה כי "ליבת הרפורמות שביצענו חיזקו את איתנות השווקים באופן מהותי, מבלי להגביל ללא צורך את זמינות האשראי או את הצמיחה הכלכלית". רבות מהרפורמות יושמו לאחרונה והשווקים עודם מסתגלים אליהן, כך שהבנק בוחן היכן נדרש שיפור באסדרה, הוסיפה.

היא הביעה מורת-רוח מפני קריאות הרפובליקנים בקונגרס לצמצום האסדרה בשווקים, וטענה כי ישנם דרכים להקל על הנטל הרגולטורי העומד על מוסדות כמו בנקים קטנים מבלי לעשות שינויים מרחיקי לכת וכי כל שינוי בחוק וולקר, המונע מבנקים לסחור בהון העצמי שלהם, צריך להיות "צנוע".

ילן הזהירה כי נראה שזיכרונות משבר האשראי האחרון "מתעמעמים" וקראה להמשיך ולשמור על חוק דוד-פרנק, שנחתם בתקופת הנשיא אובמה והגביר את הפיקוח הממשלתי על המוסדות הפיננסיים, בין היתר בדמות הגדלת יחס הלימות ההון שלהם. הממשל הרפובליקני בראשות הנשיא טרמפ פועלים לצמצם או אף לבטל חוק זה.

בנאומה, טענה ילן כי כל עוד הלקחים מהמשבר הקודם ישמרו, "יש לנו סיבה לקוות כי המערכת הפיננסית והכלכלה יחוו פחות משברים ויתאוששו ממשברים עתידיים מהר יותר". יחד עם זאת, הזהירה כי "במוקדם או במאוחר" הסיכונים המוכרים של אופטימיות מופרזת ומינוף מוגזם יחזרו לשווקים. (לקריאת הנאום המלא)

רבים ציפו כי ילן תתיחס בנאומה לתוכניות הבנק להעלאת הריבית במשק ולצמצום מאזן הבנק. הריבית בארה"ב הועלתה בחודש יוני ל-1.25% והאנליסטים צפו כי הריבית תעלה עוד פעם אחת עד סוף השנה. אולם, רמת האינפלציה הנוכחית בארה"ב עומדת על 1.73%, ולכן לא ברור מה תהיה מדיניות הבנק בהתחשב בכך שיעד האינפלציה (אשר כעת נראה מעט שאפתני) של הבנק עומד על 2%. אולם, כאמור, ילן נמנעה מלהתייחס לכך בנאומה (קראו בהרחבה על ציפיות אלו).

יתכן וזהו נאומה האחרון של ילן בתפקידה, שכן הנשיא טראמפ טרם התבטא לגבי רצונו למנותה מחדש עם תום כהונתה הנוכחית, בפברואר 2018. הנשיא הביע בעבר את חוסר שביעות-רצונו מתפקודה של ילן, שהיא נגידת הבנק הדמוקרטית הראשונה מאז שנות ה-70', ואף טען כי היא קובעת שערי ריבית נמוכים באופן מלאכותי כדי לסייע בקידום מדיניותי של הנשיא אובמה. עד לאחרונה נראה כי ככל שעובר הזמן עמדתו של טראמפ לגביה מתרככת: אם לפני הבחירות הבטיח טראמפ להחליף את ילן, אזי בחודש אפריל, כשנשאל בראיון לוול סטריט ג'ורנל אם ילן "שרופה", השיב הנשיא בשלילה. אולם כעת, משנשאה נאום כה מרכזי שחותר במפורש תחת מדיניותו המוצהרת של הנשיא ושל מפלגתו, קשה להאמין כי טראמפ ימשיך בגישתו הפייסנית כלפיה.

גם דראגי נמנע מהכרזת צעדי מדיניות, הצטרף למתקפה על טראמפ

את מושב הצהריים פתח נשיא הבנק האירופאי, מריו דראגי, אשר הצטרף לעמימות של ילן, ונמנע מלהתייחס למדיניות העתידית של הבנק בדבר צמצום מוניטרי או העלאת הריבית .

נאומו של דראגי נפתח בכך ש"ההתאוששות העולמית מתחזקת", אך מרבית נאומו התרכז בחשיבות שיתוף הפעולה הבין-לאומי לצורך המשך קידום הצמיחה, ובפרט בצורך לפתיחות לסחר בין-לאומי: "כדי להזריק יותר דינמיות לכלכלה הגלובלית, עלינו להעלות את פוטנציאל הצמיחה בתוצר, וכדי לעשות זאת עם חברות מזדקנות, אנחנו צריכים להרים את צמיחת הפריון. עבור כלכלות מתקדמות הקרובות לחזית הטכנולוגיה, הדבר תלוי באופן מכריע בפתיחות לסחר."

דראגי לא הסתפק בכך, והבהיר כי "הפתיחות לסחר נמצאת תחת איום", ברומזו למדיניות "אמריקה קודמת" (America First) של הנשיא טראמפ, אשר מיועדת להעדפת תוצרת אמריקאית והקטנת הייבוא לארה"ב. דראגי הוסיף כי "שיתוף פעולה רב-צדדי הוא חיוני". (לנאום המלא)

המשקיעים ציפו כי דראגי יתייחס להתחלת תהליך מכירת מלאי האג"ח האדיר שצבר במהלך מדיניות ההקלה הכמותית של הבנק. דראגי התארח לאחרונה בכנס בשנת 2014, שם הוא ניצל את הבימה כדי להכריז על תחילת המדיניות המרחיבה של הבנק כדי להתמודד עם נתוני המאקרו החלשים בשוק האירופי. שלוש שנים לאחר מכן, האבטלה באירופה ירדה מ-11.5% ל-9.1% והצמיחה הכפילה את עצמה, אולם דראגי כאמור בחר להמנע מכך. (קראו בהרחבה על ציפיות המשקיעים)

הריבית באירופה עומדת כיום על שפל חסר תקדים, ריבית הפקדונות נמצאת בטריטוריה שלילית של מינוס 0.4% וריבית ההלוואות עומדת על 0% עגול. האינפלציה באירופה עומדת על 1.6%, רחוק מיעד יציבות המחירים של הבנק העומד על 2%.