תיק הנכסים של גולדמן זאקס כולל מניות, אג"ח ו... יאכטה

הבהלה לזהב האחרונה בוול סטריט היא מתן הלוואות ללקוחות עשירים ■ בין הבטוחות: יצירות של אנדי וורהול ואוספי יינות נדירים ■ בנק ההשקעות ביקש לאחרונה לעקל יאכטה של לקוח שלא עמד בהחזר ההלוואה, ועומד להעמיד אותה למכירה פומבית תמורת כ-40 מיליון דולר

היאכטה נטיטה. כוללת אולם קולנוע, ג’קוזי ומנחת מסוקים / צילום: בלומברג
היאכטה נטיטה. כוללת אולם קולנוע, ג’קוזי ומנחת מסוקים / צילום: בלומברג

גולדמן זאקס ידוע כמוסד בנקאי שמחזיק במניות, אג"ח וקומודיטיס בשווי של מאות מיליארדי דולרים. לאחרונה התווספה לתיק הנכסים שלו גם יאכטה מפוארת באורך 217 רגל ששמה נטיטה (Natita).

הסיפור מאחורי היאכטה מתחיל בהלוואה שהוענקה ב-2014 לאחד הלקוחות המועדפים של גולדמן, המיליארדר ואיש הנפט הטקסני וויליאם קאלופ. הסיפור מסתיים בתביעה משפטית שהגיש גולדמן נגד הלקוח שלו, ובפשיטה שערכו בחודש שעבר מרשלים פדרליים על המרינה בווסט פאלם ביץ' כדי להחרים את היאכטה, שבה מותקנים אולם קולנוע, ג'קוזי ומנחת מסוקים.

השלל הימי של גולדמן הוא מוזר, אך ניתן להחשיבו כתוצאה בלתי נמנעת מגל הבהלה לזהב האחרון השוטף את וול סטריט: הענקת הלוואות ללקוחות עשירים במגוון של בטוחות - החל ביצירות של אנדי וורהול וכלה ביינות יקרים.

ההלוואות האלה, שהיקפן צומח במהירות, ושאותן מעניקים בנקים כמו גולדמן, מורגן סטנלי ו-UBS, הן גרסה אקזוטית של פעילותו הבסיסית ביותר של בנק: הלוואת כסף לאנשים. הענקת הלוואות ללקוחות עשירים מניבה לבנקים תועלות נוספות כגון בניית נאמנות בקרב לקוחות מוערכים וסופר-עשירים.

אך בדומה לכל הלוואה אחרת, גם הלוואות ללקוחות עשירים עלולות להתגלות כהלוואות רעות, וליצור מצב שבו הבנקים מוצאים את עצמם מחזיקים בנכסים שקשה לאמוד את ערכם או שקשה למוכרם. קרוב לוודאי שגולדמן ייאלץ למכור את נטיטה במכירה פומבית, מכיוון שאיש לא רכש אותה מאז הוצעה למכירה לפני קרוב לשנתיים.

בשנים האחרונות הגדילו הבנקים את ההלוואות ללקוחות עשירים על רקע הגידול בפיקדונות והביקוש החלש להלוואות מסורתיות. יחידת הבנקאות הפרטית של גולדמן הגדילה מ-2012 פי ארבעה את סך הלוואותיה ללקוחות עשירים ל-29 מיליארד דולר. היקף ההלוואות ללקוחות עשירים של מורגן סטנלי זינק מאז 2012 ב-420% ל-74 מיליארד דולר.

הנתח הגדול ביותר של הלוואות ללקוחות עשירים הוא משכנתאות והלוואות שהבטוחות כנגדן הן תיקי מניות. נתח קטן יותר אך צומח מבוטח באמצעות נכסים יקרי ערך כגון מכוניות קלאסיות, החזקות בקרנות גידור ואפילו כינורות נדירים.

ההלוואות ללקוחות עשירים הן רווחיות במיוחד עבור הבנקים, מכיוון שברוקרים למיניהם מקבלים מהן נתח קטן יותר מהנתח שהם מקבלים בעמלות סחר ובעמלות אחרות.

הבנקים אומרים כי הלוואות אלה אינן כרוכות בסיכון מכיוון שהבנקים כבר מכירים את הלווים, את נכסיהם ואת יכולת הפירעון שלהם.

מורגן סטנלי ודויטשה בנק העניקו הלוואות שהבטוחה כנגדן הייתה אוסף האמנות של איש קרנות הגידור, המיליארדר סטיבן כהן, המחזיק ביצירות של אנדי וורהול ופבלו פיקאסו. בכירי בלקסטון, כולל המייסד סטיבן שוורצמן, לוו מ-UBS כנגד החזקותיהם בקרנות של חברת הפרייבט אקוויטי.גולדמן הלווה כסף לאיש חיפושי הנפט אוברי מקלנדון כנגד אוסף היינות שלו, על פי מסמכים שהוגשו לרשויות אוקלהומה. בכירים בגולדמן התלוצצו שהבטוחה "נזילה במיוחד". לאחר מותו של מקלנדון ב-2015, נמכר אוסף היינות, שכלל כמות גדולה של יינות בורדו נדירים, תמורת 8.4 מיליון דולר. גולדמן השיב לעצמו את כספו.

יחידת הבנקאות הפרטית של גולדמן מנהלת נכסים בשווי כולל של 450 מיליארד דולר עבור 11,500 לקוחות סופר-עשירים. קאלופ הפך ללקוח שלה ב-2014, כשלווה מהבנק 21.2 מיליון דולר כדי לרכוש בית חוף מפואר בן 1,115 מ"ר. בית זה נמצא לא רחוק מ-Mar-a-Lago, המועדון הפרטי של הנשיא דונלד טראמפ בפאלם ביץ', פלורידה.

ב-2014 לווה קאלופ גם 32 מיליון דולר מגולדמן כנגד נטיטה ויאכטה נוספת, אך בנקודה זו הוא נקלע לבעיות כספיות.

קאלופ פיטר את אנשי הצוות והציע את היאכטה למכירה ב-2015 תמורת 59.5 מיליון אירו (67 מיליון דולר באותה העת). אשתקד הוא הוריד את המחיר ל-57.5 מיליון דולר. גולדמן טוען כי קאלופ חדל לפרוע את ההלוואה בנובמבר שעבר.

בסופו של דבר הגיש גולדמן תביעה בבית משפט פדרלי במיאמי כדי להחרים את היאכטה במקבילה הימית של עיקול יחידת דיור.

המהלך הראשון שנקט גולדמן לקראת הפיכתו לבעל היאכטה: רכישת דלק בשווי 67 אלף דולר כדי שהגנרטור שלה ימשיך לפעול. כעת מוצעת היאכטה למכירה תמורת 39.9 מיליון דולר. קאלופ עדיין חייב לגולדמן כ-28 מיליון דולר.

3 מטוסים, 8 בתים, 7 יאכטות - כל הנכסים של וויליאם קאלופ

מי הוא וויליאם קאלופ שלא עמד בהחזר ההלוואה לגולדמן? בשנות השבעים הוא הצטרף לחברת שירותים ימיים משפחתית בשם McAllister Towing & Transportation. ב-1993 הוביל סכסוך משפטי לפיצול החברה. קאלופ נטל לידיו את פעילות חיפושי הנפט הימיים, ובתוך עשרים שנה בנה תיק שכלל זכויות קידוח, חטיבת הפעלת ציוד קידוח וחטיבת בנייה.

ב-2009 הוא מכר את העסק לקונסורציום של משקיעים קולומביאניים וקוריאניים תמורת קרוב ל-1 מיליארד דולר, והחל לעסוק בהשקעות.

הוא הוציא כספים בנדיבות רבה, ורכש שלושה מטוסי סילון מדגם גולף-סטרים, וגם שמונה בתים, כולל אחוזה מפוארת בפרו, שני בתים ברפובליקה הדומיניקנית, וחוות בקר פעילה בטקסס. והוא גם קנה יאכטות, לפחות שבע בשמונה השנים האחרונות.

בנוסף לנטיטה, שאותה רכש ב-2010 ושינה את שמה לשם חמותו, כלל הצי של קאלופ את Bad Girl ואת Honey Fitz, יאכטה בת 93 רגל ששימשה את הנשיא ג'ון קנדי.

יאכטה נוספת בשם La Diva, שהייתה שייכת בעבר לאיבנה טראמפ, נשרפה כליל.

גולדמן זאקס
 גולדמן זאקס