מנכ"ל חיפה כימיקלים: "לפטר עובדים זה תהליך הכי נוראי שיש"

כך אומר בראיון מנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר ■ בסגירת המפעל הוא מאשים בראש וראשונה את ראש עיריית חיפה, יונה יהב

נדב שחר / צילום: תמר מצפי
נדב שחר / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל חברת חיפה כימיקלים, נדב שחר, נמצא בלב הסערה. בשבוע שעבר הוציאה החברה הודעה שנייה בתוך פחות מחודש על סגירת המפעל הצפוני ופיטורי כמעט 400 עובדיו, אשר גרמה לתהיות רבות באשר לאמינות כוונותיה של החברה וגורלם של העובדים שנדמה כי שוב נפלו קורבן לחוסר ההסכמה בין הצדדים: החברה, המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה. את הספקות בדבר כוונות החברה מחזקת העובדה שעם סגירת המפעל הותירו לעובדים את האופציה של חופשה ללא תשלום לשלושה חודשים, בתקווה לפתיחת המפעל מחדש.

האם מדובר בעוד איום או בכוונה אמיתית לסגור את מפעל?

"לפטר עובדים זה לא איום, מדובר באנשים שחרב עליהם עולמם. דווקא מי שחושב שניתן לאיים בפיטורים הוא ציניקן גדול. לפטר עובדים זה תהליך הכי נוראי שיש. ההחלטות התקבלו בדירקטוריון, וג'ולס (בעלי החברה, ג'ולס טראמפ) לפני שאמר שהוא סוגר עבר שבעה מדורי גיהינום".

"אנחנו נמצאים כרגע בתהליך של סגירת המפעל בחיפה", מוסיף שחר, "כי אנחנו לא רואים אופק להמשך פעילותו. לא מדובר כאן בתהליך פיטורים נוסף, אלא זה אותו תהליך שהתחיל לפני כ-3 שבועות, אלא שלאחר הדיון המיוחד בוועדת הכספים, החברה נענתה לבקשה של גפני להקפיא את הפיטורים. מאז דבר לא השתנה, ראש עיריית חיפה, יונה יהב, עדיין לא מאפשר לנו לפעול".

בשיחה שחר חוזר שוב ושוב לעובדה שהחברה שילמה לעובדיה גם בתקופה שהמפעל כבר לא פעל. "אנחנו החברה היחידה שנקלעה לבעיה רגולטורית והמשיכה לשלם לעובדים שלה במשך 5 חודשים בהסתמך על ההבטחות שניתנו לנו וכדי שלא יגידו לנו שאנחנו משתמשים בעובדים. יהב בהחלט צריך להרגיש שהאחריות מוטלת עליו. היה לו נוח עד עכשיו , אנחנו נשאנו בנטל והוא המשיך להתעלל בנו, אבל כמה זמן המפעל יכול להחזיק מעמד בלי היכולת לעבוד?"

ברקע להודעת החברה על סגירת המפעל נמצא דיון הגישור שהתקיים במשרד הכלכלה בנוכחות השרים אלי כהן וזאב אלקין ביום חמישי לפני שבועיים. שלא צלח. הדיון בין הצדדים הצטמצם לשתי חלופות עיקריות: אונייה קטנה ואיזוטנקים. חלופת האונייה היא המועדפת על ידי המשרד להגנת הסביבה אך בעיריית חיפה דוחים אותה בתוקף וטוענים כי היא תסכן את תושבי המפרץ.

למה לדעתך יונה יהב מתנגד לאופציה הזאת?

"בתחילת הדרך יהב התחיל את מאבק שלו במכל האמוניה כמאבק פוליטי. אם הוא יאפשר את הכניסה של אונייה, זה ייחשב לכישלון פוליטי עבורו. מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "לא מפליא שעד היום לא טרח כנראה נדב שחר לקרוא את מה שכתב עליו ועל שולחיו כבוד השופט מלצר בפסק הדין של בית המשפט העליון, כי לעובדי החברה עומדת הזכות לתבוע את הנהלת החברה על כך שלא נערכה בכל השנים. אנו קוראים לו להתחיל לעסוק בעיקר ולא בספינים, להימנע מביצוע עבודות בלתי חוקיות ולקדם את חלופת האיזוטנקים. כשיום זה יגיע, הוא יזכה לשיתוף פעולה יעיל ומהיר למען עובדי החברה.